Rhesus negativ

Leste på linken du la ut og skjønte det som at hun ikke hadde fått sprøyte første gangen siden det var før de nye retningslinjene. Men er dette noe du er redd for så er det beste å snakke med lege/jordmor og få en skikkelig forklaring og evt oppfølging dersom det trengs. ❤
Jo hun skriver hun har fått lenger ned, men at d kan skje uansett. Typ om man får komplikasjoner, mister en del blod osv. Derfor jeg skrev man bør være obs

våken? De vet at jeg er rehsus negativ og jeg vet det, de følger prosedyrene for oppfølging og gjør de testene de skal. Det finnes uendelig mange skrekkhistorier om absolutt alt rundt en graviditet.
Ja d gjør det. Men hun her fikk sprøyte, men så skjedde d likevel.

Selvfølgelig skal mann være våken selv, men jeg trengte ikke det sist siden alle gjorde det de skulle før fødsel og etter fødsel :) jeg tenker sa skrekkhistorier finnes overalt om mann leter, så velger å bruke sunn fornuft psykisk og snakke med helsepersonell om rutiner og prosedyrer :)
Ja d er d jeg mener. Snakke m helsepersonell om at man er rhesus negativ, for d er ikke alltid alle prosedyrer blir fulgt. Så d flere ganger ved sist fødsel. Man må være våken og følge med hele tiden.

Nå skal det sies at det er ganske klare retningslinjer på gravide som er Rhesus negative. Dette står blant annet i journalen din og svangerskapspapirene som du alltid skal ha med på kontroller og ved fødsel. Sykehuset har også omtrent en kryssliste som de følger i forbindelse med fødsel og oppfølging av mor og barn. Skjer det noe er det er klart avvik på sykehuset som man kan sende inn en formell klage både til sykehuset/kommunelege og fylkeslegen. Så akkurat det der hadde jeg faktisk bekymret meg for.

Sniker fra april:) jeg er rh- med anti-D. Fikk antistoffer før jeg fikk sprøyta, noe som skjer med noen, men veldig sjelden, og enda sjeldnere nå enn da det skjedde med meg i 2016. Det viktigste man kan gjøre hvis man er rh- er å ta blodprøve rundt uke 12 og ellers når man blir innkalt og ta "vaksinen" i uke 28 og etter fødselen hvis legen sier det trengs (altså hvis man er rh- og har rh+ baby i magen). Gjør man det reduserer man risikoen for å få antistoffer til nesten nada. Selv med antistoffer kan helsevesenet tilby god oppfølging, men det er mer som kan skje da. Så antistoffer må man prøve å unngå så godt det lar seg gjøre.

Vi er for øvrig ekstremt heldige som bor i Norge og har tilgang på et så godt helsevesen. Og jeg må bare si at jeg blir sinnsykt frustrert når jeg hører om dem som ikke tar denne sprøyta fordi den gjør vondt.

Sniker fra april:) jeg er rh- med anti-D. Fikk antistoffer før jeg fikk sprøyta, noe som skjer med noen, men veldig sjelden, og enda sjeldnere nå enn da det skjedde med meg i 2016. Det viktigste man kan gjøre hvis man er rh- er å ta blodprøve rundt uke 12 og ellers når man blir innkalt og ta "vaksinen" i uke 28 og etter fødselen hvis legen sier det trengs (altså hvis man er rh- og har rh+ baby i magen). Gjør man det reduserer man risikoen for å få antistoffer til nesten nada. Selv med antistoffer kan helsevesenet tilby god oppfølging, men det er mer som kan skje da. Så antistoffer må man prøve å unngå så godt det lar seg gjøre.

Vi er for øvrig ekstremt heldige som bor i Norge og har tilgang på et så godt helsevesen. Og jeg må bare si at jeg blir sinnsykt frustrert når jeg hører om dem som ikke tar denne sprøyta fordi den gjør vondt.
Ikke tar sprøyta fordi den gjør vondt?? Og de skal føde....

Takk for bra info. Da skal jeg følge opp d med fastlegen:-)
Vi er veldig heldige som bor i Norge ja ❤

Back
Topp