Rhesus Negativ

marisafari

Andre møte med forumet
Noen her som har blodtype Rhesus Negativ, men opplevd at baby i magen er Rhesus Positiv?

Fikk telefon fra sykehuset nå om at jeg må ha en sprøyte i uke 28. Hadde heldigvis ingen spor av antistoffer enda!

Erfaringer?? :-)

Noen her som har blodtype Rhesus Negativ, men opplevd at baby i magen er Rhesus Positiv?

Fikk telefon fra sykehuset nå om at jeg må ha en sprøyte i uke 28. Hadde heldigvis ingen spor av antistoffer enda!

Erfaringer?? :)
Det er nytt regelverk at sprøyte skal tas mellom uke 28-30 i graviditeten. Før ga de til mor når føda og babyen hvis ikke samme blodtype.
Jeg er en rhesus neg men fikk ikke sprøyte da apoteket hadde ikke inne. Så de venter når jeg føder at jeg skal få..
Så lenge det er ikke noe antistoffer så ikke noe problem

Det har jeg ikke hørt om. Det er sykehuset som tar seg av dette, ikke legen? Fikk ikke inntrykk av at legen visste noe om rhesus negativ siden jeg måtte be om den blodprøven selv da jeg var der på kontroll 13 uker på vei.

Det har jeg ikke hørt om. Det er sykehuset som tar seg av dette, ikke legen? Fikk ikke inntrykk av at legen visste noe om rhesus negativ siden jeg måtte be om den blodprøven selv da jeg var der på kontroll 13 uker på vei.

Jeg tok blodprøver hos fastlege i uke 24, altså for 2 uker siden og ble oppringt fra sykehuset nå i kveld. Ble fortalt at baby i magen er Rhesus positiv, og måtte da komme inn for en sprøyte i uke 28. I følge min lege er det normal prosedyre nå å ta denne blodprøven i uke 24 når man er Rhesus Negativ. Nye regler kanskje? Syntes å ha lest noe om det et eller annet sted.

Jeg tok blodprøver hos fastlege i uke 24, altså for 2 uker siden og ble oppringt fra sykehuset nå i kveld. Ble fortalt at baby i magen er Rhesus positiv, og måtte da komme inn for en sprøyte i uke 28. I følge min lege er det normal prosedyre nå å ta denne blodprøven i uke 24 når man er Rhesus Negativ. Nye regler kanskje? Syntes å ha lest noe om det et eller annet sted.

Hmmm. Får være obs på det da. Litt ekkelt å ikke føle at jeg kan stole på legen min.

Samme beskjed har jeg fått fra jordmor (at sprøyte settes i uke 28). Jeg spurte fastlegen min om det samt om blodprøve i uke 24, men hun hadde ingen kjennskap til prosedyren. Nå vet jeg ikke om babyen i magen er rhesus positiv ennå. Førstemann var, i likhet med meg, rhesus negativ.

Jeg er rhesus negativ, min sønn på 10 år er også det vil jeg tro ettersom det står i papirene mine at jeg ikke trengte sprøyte den gang.
Men hvordan finner de ut om barnet har annet blodtype inne i magen så lenge man ikke begynner å produsere antistoffer?

Nye regler fra 1. oktober i år. Men siden jeg ble gravid før det så gjelder de gamle prosedyrene for meg :P

Jeg er rhesus negativ, min sønn på 10 år er også det vil jeg tro ettersom det står i papirene mine at jeg ikke trengte sprøyte den gang.
Men hvordan finner de ut om barnet har annet blodtype inne i magen så lenge man ikke begynner å produsere antistoffer?

Jeg vil anta at de finner det ut via den blodprøven de tok av meg for 2 uker siden, siden sykehuset ringte meg tidligere i kveld å fortalte at babyen er Rhesus positiv :-)

Hvordan finner de utblodtypen til babyen når den e inni magen? Har aldri hørt om at man må ta sprøyte.

Jeg vil anta at de finner ut babyens blodtype via den blodprøven jeg tok for 2 uker siden da jeg var i uke 24. De ringte som sagt fra sykehuset tidligere i kveld og fortalte meg at lille baby er Rhesus positiv, og at jeg da må komme i uke 28 for en sprøyte som skal hjelpe kroppen min med å ikke danne antistoffer, siden jeg er Rhesus Negativ. Ingen tegn til antistoffer dannet hos meg enda, sa jordmoren som ringte meg :-)

Hvis du er negativ og babyen er positiv skal du til jevnlige blodprøvekontroller for å kontrollere at du ikke har dannet antistoffer. Før fikk man sprøyta rett etter fødsel, men for de som er rundt uke 28 og tidligere nå skal de få den i uke 28. Jeg fikk sprøyta etter fødsel forrige gang, og kommer til å få den til samme tid nå og siden jeg er så langt på vei og faller utenom nye prosedyrer. Dette er veldig standard og veldig rart hvis legen ikke vet noe om dette!

Hmm, er dette prosedyre for de som er førstegangs?
Jeg er rhesus negativ, førstegangsgravid, og spurte masse om dette - både fastlege og jordmor. Fikk da til svar at det ikke var like mye overvåking hos førstegangs, siden man først blir eksponert for evt. rhesus positivt blod fra fosteret under fødsel. Tok de vanlige blodprøvene tidlig i svangerskapet, og kontrollprøver i uke 32 og 36 for å se etter antistoffer. Ikke noe mer enn det. Ikke noe info om blodtype på fosteret osv. Har også hørt at blodtype hos baby testes når h*n er født, og så får mor evt. behandling hvis rhesus positiv.

Hmm, er dette prosedyre for de som er førstegangs?
Jeg er rhesus negativ, førstegangsgravid, og spurte masse om dette - både fastlege og jordmor. Fikk da til svar at det ikke var like mye overvåking hos førstegangs, siden man først blir eksponert for evt. rhesus positivt blod fra fosteret under fødsel. Tok de vanlige blodprøvene tidlig i svangerskapet, og kontrollprøver i uke 32 og 36 for å se etter antistoffer. Ikke noe mer enn det. Ikke noe info om blodtype på fosteret osv. Har også hørt at blodtype hos baby testes når h*n er født, og så får mor evt. behandling hvis rhesus positiv.
Dette er riktig. Som førstegangs får du kontroller i uke 32 og 36, men for senere graviditeter setter de sprøyta ved fødsel. Ved nye regler nå, setter de sprøyta i uke 28.

Last edited:
Det er tydeligvis mange meninger og ulik informasjon man får om dette her, skjønner jeg! :-)

Nå kan det hende jeg blir ekstra godt fulgt opp fordi jeg har hatt en MA tidligere. Hadde da en utskrapning av fosteret og fikk denne sprøyten man pleier å få etter fødsel, pga min blodtype.

Ble gravid igjen med en gang, med han som ligger i magen nå.

I følge min lege, er det normal prosedyre med blodprøve i uke 24, dette for å sjekke om jeg har begynt å danne antistoffer. De sjekker også barnets blodtype. Ellers hadde nok ikke sykehuset ringt meg i går for å informere meg at baby i magen er Rhesus positiv, og jeg må ha en forebyggende sprøyte i uke 28. (Som også er normal prosedyre i følge jordmoren som ringte meg)

Også får man sprøyte igjen etter fødsel.

Det er tydeligvis mange meninger og ulik informasjon man får om dette her, skjønner jeg! :)

Nå kan det hende jeg blir ekstra godt fulgt opp fordi jeg har hatt en MA tidligere. Hadde da en utskrapning av fosteret og fikk denne sprøyten man pleier å få etter fødsel, pga min blodtype.

Ble gravid igjen med en gang, med han som ligger i magen nå.

I følge min lege, er det normal prosedyre med blodprøve i uke 24, dette for å sjekke om jeg har begynt å danne antistoffer. De sjekker også barnets blodtype. Ellers hadde nok ikke sykehuset ringt meg i går for å informere meg at baby i magen er Rhesus positiv, og jeg må ha en forebyggende sprøyte i uke 28. (Som også er normal prosedyre i følge jordmoren som ringte meg)

Også får man sprøyte igjen etter fødsel.
Jeg har også en rehsus positiv i magen. Likevel, den sprøyta som skal tas i uke 28 får ikke jeg før etter fødsel, da jeg er for langt på vei til at de nye reglene gjelder for meg. Jeg er andregangsfødende og har fått sprøyta rett etter forrige fødsel også.

Jeg aner ikke om jeg fikk den sprøyta etter sist fødsel, men jeg fikk den da de oppdaget at babyen i magen, i svangerskapet før, ikke var levedyktig. Var da ca 14 uker på vei. Vet jeg fikk en sprøyte, men man får vel noen vitaminer etter fødsel vel? Husker absolutt ikke ^^ Var også helt bortreist.

Back
Topp