Rhesus negativ

Lavendel84

Flørter med forumet
Desemberglede 2015
Flere som er rhesus negativ med rhesus positiv barnefar?

Hvilken type oppfølging har dere fått så langt i forhold til dette?

Jeg tenker å ta den nye NIPT testen som tilbys for å sjekke barnets rhesusfaktor, mens synes det er unødvendig lenge å vente til uke 25 med å ta den..

Dytter denne opp for deg så kanskje noen med erfaring ser den =)

Jeg er AB rhesus minus og barnefar er B rhesus pluss.
Sist fikk jeg bare ekstra blodprøve i uke 32 og 36, samt sprøyte i stumpen de to dagene på barsel, siden mini var rhesus plus.
Har ikke tenkt mer over det egentlig, jordmor og lege sa at dette ikke er noe problem lengre siden vi får de ekstra blodprøvene og den sprøyta.
Hva går den nye testen ut på?

Nei, det er ikke et like stort problem med immunisering lenger, med mindre det dannes antistoffer underveis så vidt jeg vet. Men hvis man vet barnets rhesusfaktor så slipper man ta tester, profylakse før og etter, og å bekymre seg for at det skal dannes antistoffer. NIPT analyserer barnets DNA ut fra morens blod. Nytt tilbud for oss fra i år. Bare på Ullevål så vidt jeg vet, muligens et av sykehusene i nord også.

Hørtes spennende ut :-) her blir det bare de to ekstra blodprøvene, å sprøyte i skinka når ungen er ute :-P jeg er 0 rhesus minus å pappaen er AB rhesus pluss(mener jeg det var), frøkna vi har fra før er også pluss, men vet ikke hvilken blodtype hun har:-)

Jeg er minus og han er pluss. Skal ta noen blodprøver rundt uke 32, ellers ikke noe. Det skal visst ikke være noe problem, etter som jeg forsto på jordmor.

Back
Topp