Rhesus minus

Snøbarnet1

Flørter med forumet
Novemberlykke 2020
Flere som har tatt blodprøve for sjekk om barnet har samme blod? Jeg tok i uke 24, er nå i uke 28. Har ikke hørt noe fra legen enda.. Kan jeg renge med at alt er ok og vi har samme blodtype da?
 
Flere som har tatt blodprøve for sjekk om barnet har samme blod? Jeg tok i uke 24, er nå i uke 28. Har ikke hørt noe fra legen enda.. Kan jeg renge med at alt er ok og vi har samme blodtype da?
Jeg er rhesus minus og har tatt blodprøve i uke 24. Fikk svar i dag at barnet i magen er motsatt, så jeg skal bli kontaktet av poliklinikken for å få tatt sprøyte. Jeg er i uke 27 nå. Jeg ville ha sjekket med legen hva prøveresultatet viser.
 
Ta å send en melding eller ring til legen for å forsikre deg. Jeg er rhesus minus og fikk innkalling til sykehuset neste uke for sprøyte. Legen sa ingenting, fikk bare innkalling så da ringte jeg legen og spurte om det var pga blodtypen, noe det var. Alltid greit å bare forsikre seg siden legen din ikke har sagt noe. :happy:
 
Jeg og tok blodprøve når jeg var 24 uker, fikk svar etter mindre enn 14 dager. Barnet i magen er positiv og det tok 1-2 dager før jeg fikk innkalling til poliklinikken for å få sprøyte om ett par uker, da er jeg 28+3.

Om du ikke har hørt noe ville jeg ringt og etterspurt resultatet. Greit å dobbelsjekke :happy:
 
Jeg lurte på akkurat det samme, men i mellomtiden hadde jeg time hos jordmor og hun får alltid en kopi av resultatene mine. Babyen er rhesus negativ også ifølge blodprøvene, så da trenger jeg ikke noe sprøyte.
 
Sendte melding te legen i dag å spurte om svar på prøven, då hadde me visst forskjellig blodtype og eg må inn å ta sprøyte. Syns det er litt rart at de ikke har ringt å fortalt noe om det.. Etter 4 uker! De sa bare at eg kom te å bli innkalt av sykehuset.
 
Sendte melding te legen i dag å spurte om svar på prøven, då hadde me visst forskjellig blodtype og eg må inn å ta sprøyte. Syns det er litt rart at de ikke har ringt å fortalt noe om det.. Etter 4 uker! De sa bare at eg kom te å bli innkalt av sykehuset.
Så bra du fikk svar. For 2 år siden fikk jeg eget brev med svaret, men denne gangen har jeg fortsatt tilgode å få det. Jeg er i uke 27 nå og venter fortsatt på innkallelsen.
 
Sendte melding te legen i dag å spurte om svar på prøven, då hadde me visst forskjellig blodtype og eg må inn å ta sprøyte. Syns det er litt rart at de ikke har ringt å fortalt noe om det.. Etter 4 uker! De sa bare at eg kom te å bli innkalt av sykehuset.

Så bra du fikk svar. For 2 år siden fikk jeg eget brev med svaret, men denne gangen har jeg fortsatt tilgode å få det. Jeg er i uke 27 nå og venter fortsatt på innkallelsen.

Så rart at dere ikke har fått innkalling!
Jeg tok RhD-profylakse i forrige uke, da var jeg 28+4. Fikk innkallingen via Helsenorge et par uker før dette. Ville kanskje forsøkt å purre på sykehuset på et vis, enten direkte eller via fastlegen.
 
Så rart at dere ikke har fått innkalling!
Jeg tok RhD-profylakse i forrige uke, da var jeg 28+4. Fikk innkallingen via Helsenorge et par uker før dette. Ville kanskje forsøkt å purre på sykehuset på et vis, enten direkte eller via fastlegen.
Jeg fikk ikke svar på testen før i går, så tipper det har noe med det å gjøre. Jeg venter til ut uka for å se om jeg hører noe innen da.
 
Noen som vet hvordan for for sprøyte dette er? Bare et vanlig stikk i armen? :sorry:
 
Noen som vet hvordan for for sprøyte dette er? Bare et vanlig stikk i armen? :sorry:
For 2 år siden fikk jeg den øverst i låret/rumpa. Vet ikke om det er forskjell nå fra da ettersom jeg ikke har tatt sprøyta enda.
 
Last edited:
Noen som vet hvordan for for sprøyte dette er? Bare et vanlig stikk i armen? :sorry:

Du får en sprøyte i øvre del av rumpa. Det er ikke vondt i det hele tatt :D De bruker god tid på å sette den da men det er bra ellers gjør det vondt da trykket blir for høyt. Merker ikke noe ubehag der etterpå heller.
 
Ser at flere av dere har tatt blodprøve for sjekk om barnet har samme blod. Har ikke hørt noe om den blodprøve, er i uke 29+3.
Kan jeg renge med at alt er ok og vi har samme blodtype da? Eller er det meining å spør om den blodprøve for å se ?
 
Ser at flere av dere har tatt blodprøve for sjekk om barnet har samme blod. Har ikke hørt noe om den blodprøve, er i uke 29+3.
Kan jeg renge med at alt er ok og vi har samme blodtype da? Eller er det meining å spør om den blodprøve for å se ?
Når du er i uke 12 tas det blodprøve for å sjekke ulike ting, deriblant blodtypen din. Da får du beskjed om du er rhesus minus eller positiv. Er du rhesus minus, tas det ny blodprøve i uke 24 for å sjekke om barnet er rhesus positiv eller minus og om du har dannet antistoffer. Har barnet samme blodtype som deg, gjøres det ingenting. Er barnet motsatt av deg, må du ta sprøyte i uke 28 for å hindre at kroppen danner antistoffer. Det står i papirene dine fra blodprøva i uke 12 om du er rhesus positiv eller negativ, og det skal ha blitt ført inn i helsekortet ditt også :) 85% av folket er rhesus positiv og 15% er rhesus negativ. Så det mest vanlige er å være rhesus positiv.
 
Når du er i uke 12 tas det blodprøve for å sjekke ulike ting, deriblant blodtypen din. Da får du beskjed om du er rhesus minus eller positiv. Er du rhesus minus, tas det ny blodprøve i uke 24 for å sjekke om barnet er rhesus positiv eller minus og om du har dannet antistoffer. Har barnet samme blodtype som deg, gjøres det ingenting. Er barnet motsatt av deg, må du ta sprøyte i uke 28 for å hindre at kroppen danner antistoffer. Det står i papirene dine fra blodprøva i uke 12 om du er rhesus positiv eller negativ, og det skal ha blitt ført inn i helsekortet ditt også :) 85% av folket er rhesus positiv og 15% er rhesus negativ. Så det mest vanlige er å være rhesus positiv.
Tusen takk for svar :love7 Ser at på helsekort står rhesus positiv. Tusen takk igjen for svar, ønsker deg en kjempe fin dag.
 
Jeg er også rhesus minus, men fikk ikke vite noe før jeg plutselig ble innkalt. Så jeg anbefaler å spørre jeg også. Er i uke 28 nå, men får ikke sprøyta før tidligst i uke 29, for jeg er i karantene etter at samboeren min fikk kraftig feber etc. Håper virkelig at vi ikke har korona, men det kan jo være 100 andre ting
 
Jeg er også rhesus minus, men fikk ikke vite noe før jeg plutselig ble innkalt. Så jeg anbefaler å spørre jeg også. Er i uke 28 nå, men får ikke sprøyta før tidligst i uke 29, for jeg er i karantene etter at samboeren min fikk kraftig feber etc. Håper virkelig at vi ikke har korona, men det kan jo være 100 andre ting

Ikke noe problem å få sprøyta litt senere. Jeg fikk min i uke 30. Håper at dere ikke har corona og blir friske igjen snart.
 
Ikke noe problem å få sprøyta litt senere. Jeg fikk min i uke 30. Håper at dere ikke har corona og blir friske igjen snart.
Tusen takk for meldingen, det høres betryggende ut❤️ Håper vi får svar på testen på mandag, og håper virkelig den er bra ja. Føler jeg har vært ekstremt forsiktig mtp treffe folk, så det bør gå bra.
 
Jeg er også rhesus minus, men fikk ikke vite noe før jeg plutselig ble innkalt. Så jeg anbefaler å spørre jeg også. Er i uke 28 nå, men får ikke sprøyta før tidligst i uke 29, for jeg er i karantene etter at samboeren min fikk kraftig feber etc. Håper virkelig at vi ikke har korona, men det kan jo være 100 andre ting
Jeg har fått sprøyte i uke 29 begge gangene. De på legekontoret sa at det hadde gått fint å ta sprøyta flere uker senere og, hvis det var tilfellet :) Krysser fingrene for at corona-testen er negativ!
 
Back
Topp