Rhesus minus

Isrose

Flørter med forumet
Jeg er rhesus negativ, og vet det er noe ekstra oppfølging mht. blodprøver og evt. sprøyter da.  Hvis faren til barnet er Rhesus positiv, vel og merke. Noen som har erfaring? Har lest at man tar blodprøve av navlestrengen rett etter fødselen for å påvise evt. Rh pluss hos barnet, og gir da evt. en vaksine. Men hva om man glemmer det?    

dette står i papirene dine på sykehuset, så de glemmer de ikke og du trenger ikke tenle på det.. du får sprøyte hvis barnet er positiv.. dette fordi du ikke skal lage antistoffer ved envt neste graviditet..

de glemmer det neppe, det er jo nokså vanlig (15% av befolkningen er RhD-negative) så de er ganske vant med det...
Men som med alt annet i helsevesenet, glipper kan skje, og hvis du er redd for at de skal glemme det, kan du jo skrive ned på huskelisten du tar med deg til føden. Det dukker nok opp andre ting du gjerne vil huske å formidle også... :)

jeg fikk de til å sjekke svarene med begge to jeg.. den ene er pluss og den andre er minus...
sprøyta må taes innen 72 timer. glemmer de å ta den av navlestrengen kan de ta den etterpå, men de tar den av navlestrengen for å slippe å stikke unødig i barnet

Takk for svar :-) Synes ikke jeg fikk noe særlig svar da jeg spurte jordmor om dette.. Men det er jo drevne folk som skal være med på fødselen regner jeg med, så skal prøve å ikke bekymre med om det. Kan jo være lurt å lage en liten "huskeliste" som fru novia foreslår ;-)

Eg e, å d går så fint
du får ei sprøyta i rompå dagen etter fødselen :o)

ellers tar di noen ekstra blodprøver gjennom svangerskapet.

Du må ta ekstra blodprøve i uke 32 og 36. Legen min merket det av på helsekortet, så vi ikke glemmer det. Jeg fikk sprøyte i låret dagen etter fødselen, siden datteren min var Rh pluss. Jeg hadde også snuforsøk et par uker før fødselen, siden hun lå i seteleie, og da måtte jeg også få sprøyte, bare i tilfelle. De er veldig flinke til å følge opp dette, så det er ikke noe å bekymre seg for :)

Takk igjen for svar ;-) Det er første gangen jeg er gravid, så da dukker det jo opp noen spml.. ;-D Dette går sikkert bra, det er vel nettopp derfor (blant annet) vi skal ha med oss helsekortet til fødeavdelingen? :-D :-D

Nike skrev:
Du må ta ekstra blodprøve i uke 32 og 36. Legen min merket det av på helsekortet, så vi ikke glemmer det. Jeg fikk sprøyte i låret dagen etter fødselen, siden datteren min var Rh pluss. Jeg hadde også snuforsøk et par uker før fødselen, siden hun lå i seteleie, og da måtte jeg også få sprøyte, bare i tilfelle. De er veldig flinke til å følge opp dette, så det er ikke noe å bekymre seg for :)

Litt pussig dette, for da jeg var til legen sist så sa hun at jeg ikke trengte ta noen ekstra blodprøver ettersom jeg allerede hadde tatt en blodprøve i uke 12 (skal jeg følge ul- terminen min var jeg vel egentlig bare i uke 11 da). Hun sa at når man tar blodprøver i uke 12 så ser de da om det er dannet noen antistoffet, og alt så fint ut.. men når jeg prater med andre, og leser i min svangerskapsbok (som jeg har fått av jordmor), så står det at man skal sjekke dette med 2 ekstra blodprøver lenger uti svangerskapet... Hmmmmm.. føler ikke jeg kan stole helt på legen min... jeg får ta det opp med jordmor en gang til da :-D

du skal ta i uke 28 og uke 36. dette fordi man som regel danner antistoffer mot slutten om man evt skulle gjøre det.

trine2007 skrev:
du skal ta i uke 28 og uke 36. dette fordi man som regel danner antistoffer mot slutten om man evt skulle gjøre det.

Jeg har ny jordmortime neste uke, skal ta det opp med henne da. Skjønner ikke helt hvorfor legen sier noe annet enn det "alle andre" sier og det som står i bøkene jeg da men. Her gjelder det å følge med selv! :-D

Isrose skrev:

trine2007 skrev:

Jeg har ny jordmortime neste uke, skal ta det opp med henne da. Skjønner ikke helt hvorfor legen sier noe annet enn det "alle andre" sier og det som står i bøkene jeg da men. Her gjelder det å følge med selv! :-D

Jeg har også forstått det sånn at det er viktig å kontrollere antistoffnivået mot slutten - det holder ikke å sjekke det i uke 12. Skremmende hvis ikke alle leger og jordmødre passer på dette.. Min mormor mistet sine to siste barn ved fullgåtte svangerskap pga dette (de visste ikke nok om dette på den tiden), så jeg er kanskje ekstra påpasselig selv, men jeg heldigvis fått veldig god oppfølging uten å måtte ta det opp selv..

Var til jordmor i går, og tok det opp med henne. Hun sa da at jeg skulle ta to blodprøver til for å teste antistoffer, og at legen min også skulle vite dette! Skal til lege neste gang (går annenhver gang til jordmor og lege), dvs. i uke 28. Jordmora skrev på helsekortet mitt at neste gang skal jeg sjekkes for antistoffer samtidig med at de tar blodprosent (tror det var det jeg skulle ta). Så da ser jo legen det også.. Har vurdert å skifte lege tidligere også, pga. hun ikke tar ting på alvor...
Kjenner en mann (35 år) som er hjerneskadet pga. Rhesus minus- problematkk, det er derfor jeg er såpass opptatt av det.

-isrose-

Nike skrev:

Isrose skrev:

trine2007 skrev:

Jeg har også forstått det sånn at det er viktig å kontrollere antistoffnivået mot slutten - det holder ikke å sjekke det i uke 12. Skremmende hvis ikke alle leger og jordmødre passer på dette.. Min mormor mistet sine to siste barn ved fullgåtte svangerskap pga dette (de visste ikke nok om dette på den tiden), så jeg er kanskje ekstra påpasselig selv, men jeg heldigvis fått veldig god oppfølging uten å måtte ta det opp selv..

Godt at du tok det opp! Det er betryggende når det står på helsekortet, så blir både lege og jordmor påminnet om det. :)

Isrose skrev:
Var til jordmor i går, og tok det opp med henne. Hun sa da at jeg skulle ta to blodprøver til for å teste antistoffer, og at legen min også skulle vite dette! Skal til lege neste gang (går annenhver gang til jordmor og lege), dvs. i uke 28. Jordmora skrev på helsekortet mitt at neste gang skal jeg sjekkes for antistoffer samtidig med at de tar blodprosent (tror det var det jeg skulle ta). Så da ser jo legen det også.. Har vurdert å skifte lege tidligere også, pga. hun ikke tar ting på alvor...
Kjenner en mann (35 år) som er hjerneskadet pga. Rhesus minus- problematkk, det er derfor jeg er såpass opptatt av det.

-isrose-

Nike skrev:

Isrose skrev:

trine2007 skrev:

Ser du har fått svar. Er rhesus negativ selv.  Legen følger det opp og det står i papirene du skal ha sammen med helsekortet og de andre papirene du har fått av legen. Disse tar du også med når du skal føde så. Sykehuset har uansett dette i journalen din. Du har en innskrivningsamtale på sykehuset ca en mnd før termin. Dette får du brev og innkalling om. Også tar legen en blodprøve i uke 32 og 36 for å sjekke at du ikke har begynt å danne antistoffer. Rett etter fødsel tar de en blodprøve for å sjekke blodtypen til barnet. Om barnet er samme blodtype som deg så gjør de ingen ting. Om barnet er rhesus positiv får du bare ei sprøte i låret for å ikke danne antistoffer. Dette i forhold til flere svangerskap/graviditeter. 
Hvilken blodtype mannen din har sjekker de ikke og det har ingen betydning for sånn sett. 

Takk for svar fra deg også:-) Regner med dette går greit. Dette med innskrivingssamtale visste jeg ikke om. Tror heller ikke jeg får en slik innkalling (??) ettersom det er 16 mil til sykehuset jeg skal føde på (St. Olavs i trondheim). Har i hverftall ikke hørt noe om at folk herifra pleier å ha en samtale med fødestedet ca 1 mnd før termin. Men det hadde jo vært greit da..!
Får ikke så veldig mye informasjon verken fra lege eller jordmor. Jeg må spørre om alt, hvis ikke får jeg ingen info. Og når man er førstegangs gravid er det ikke så enkelt å spørre når man rett og slett ikke vet HVA man skal spørre om... Men jeg leser en del i bøkene selv da, fikk noe infomateriell første gangen jeg var  til jordmor. Jeg får spørre legen min om innskrivingssamtale neste gang jeg skal til henne.

ubeleilig skrev:
Ser du har fått svar. Er rhesus negativ selv.  Legen følger det opp og det står i papirene du skal ha sammen med helsekortet og de andre papirene du har fått av legen. Disse tar du også med når du skal føde så. Sykehuset har uansett dette i journalen din. Du har en innskrivningsamtale på sykehuset ca en mnd før termin. Dette får du brev og innkalling om. Også tar legen en blodprøve i uke 32 og 36 for å sjekke at du ikke har begynt å danne antistoffer. Rett etter fødsel tar de en blodprøve for å sjekke blodtypen til barnet. Om barnet er samme blodtype som deg så gjør de ingen ting. Om barnet er rhesus positiv får du bare ei sprøte i låret for å ikke danne antistoffer. Dette i forhold til flere svangerskap/graviditeter. 
Hvilken blodtype mannen din har sjekker de ikke og det har ingen betydning for sånn sett. 

Back
Topp