RHD-profylakse

Fossjinta

Glad i forumet
Tilgangsansvarlig
Assistert-jentene
Januarlykke 2020
Oktobergull 2022
Dere som er Rhd-negativ og gravid med et rhd-positivt barn. Har dere fått resept på profylaksen (sprøyta) som skal settes i uke 28, som dere må hente ut selv, betale for og ta med til legekontoret? Eller har legekontoret stilt med sprøyten selv?

Sist graviditet ble jeg henvist til sykehuset hvor de satte den der, nå har det kommet nye retningslinjer som sier at lege og jordmor kan sette den. Men trodde da at legekontoret ordnet sprøyten og ikke pasienten selv, den koster jo 700,- for å få hentet den ut.

Har noen av dere gjort det samme og fått refundert det fra helfo eller sykehuset? Syns det er hårreisende st jeg skal betøhae 700,- for noe som i utgangspunktet skal være gratis.
 
Sniker fra august. Den ble satt av jordmor i uke 28 hos meg, samt som vanlig svangerskapskontroll. Betalte ingenting. Høres ukjent ut for meg det du beskriver. Har du en jordmor som kan sette den, eller har du alle dine kontroller på legekontor?
 
Jeg har ikke kommet så langt ennå,men har ikke fått noe beskjed om at jeg må hente profylaksen selv. Jeg har time hos jordmor om 6 dager,så regner med at jeg ville ha hørt noe nå da:think005
 
Sniker fra februar! Er dette noe nytt? Fikk sprøyte etter fødsel sist. Når sjekkes blodtype til baby da?
 
Sniker fra februar! Er dette noe nytt? Fikk sprøyte etter fødsel sist. Når sjekkes blodtype til baby da?
Jupp..det har kommet nye retningslinjer etter min forrige fødsel også,så nå får man sprøyte både i uke 28 og etter fødsel,dersom baby er rhesusuforlikelig med deg. Blodprøven tas i uke 24
 
Sniker fra august. Den ble satt av jordmor i uke 28 hos meg, samt som vanlig svangerskapskontroll. Betalte ingenting. Høres ukjent ut for meg det du beskriver. Har du en jordmor som kan sette den, eller har du alle dine kontroller på legekontor?
Jordmor her i kommunen setter ikke disse profylaksen, så det må gjøres på legekontoret. Men jordmor tok en streng telefon til legekontoret og fortalte rutinene rundt dette. Fikk melding i dag om at de bestilte den og jeg skulle slippe å betale :joyful:
 
Back
Topp