Rh - blodprøve uke 24

Tidligere var det slik at man tok en prøve i uke 12 for å fastsette sin egen blodtype, så om man er RH- måtte man ta en ny prøve i uke 28 for å se om man har utviklet antistoffer og så etter fødselen fikk man en sprøyte hvis barnet er RH+. Dette gjorde de etter forrige svangerskap på meg.

Denne gangen er det visst mulig å ta en blodprøve i uke 24 som da fastsetter babyens blodtype, og hvis baby er RH+ mens mor er RH-, får man immuniseringssprøyten allerede i uke 28 i tillegg til etter fødsel. Jeg har allerede et antistoff, men av de mindre farlige, så de vil uansett at jeg skal følge det nye løpet om det viser seg at baby er RH+. Verken jordmoren min eller fastlegen min har nevnt dette, var legen på sykehuset som satte i gang med blodprøver osv på meg nå når jeg var der for Vekstkontroll på mandag. Tenker det er også en mulighet for dem på pasienter som meg, som krever ekstra oppfølging, å luke bort de som faktisk trenger en oppfølging, som er i reell risiko vs de som da ikke er det- samtidig som det er mulig å forhindre dannelse av antistoffer på et langt tidligere tidspunkt for de som potensielt kan rammes. Synes det var et veldig godt tilbud og tok i mot det med åpne armer! Alt som kan være med å redusere risiko i svangerskapet, og etter fødsel, er jeg for!!
 
Jeg ville absolutt rådet deg til å ta kontakt med legen for å ta denne sprøyten. Den skal HELST tas i uke 24, og det kan bli for sent! Sprøyten skal du ha i uke 28 hvis barnet er rhesus positiv. Dette er viktig, så ville ikke gamblet med dette og tenkt legen hadde informert om ikke. Jeg har selv måtte be om denne sprøyten etter en exu (hvor sykehuset glemte det), så litt ansvar må man ta selv!

Var hos jordmor på mandag, hun sa jeg skulle kontakte legesenteret mitt samme dag og be om å teste. Så jeg ringte dem, og de skjønte virkelig ikke hva for noe sprøyte jeg måtte ta. Da jeg kom ble jeg sittende i 40 minutter før de fant ut av det etter å ha snakket med legen og bedt om henvisning til blodprøvetaking. Der sa se at det var noe ganske nytt, og var ikke vanlig før å ta. Så handler ikke om å gamble noe, det er faktisk slik at før testet de kun i starten av graviditeten, og så en sprøyte for å ikke få antistoff ved fødsel. Uansett så syns jeg ikke man bør stresse så veldig, det er tross alt ikke slik at så veldig mange utvikler antistoff i graviditeten. Jeg velger å holde meg til det jordmor og lege ber meg om, og når jordmor sa jeg måtte ta den snarest, så gjorde jeg det, selv om jeg ikke bekymrer meg så mye for alt som kan gå galt. Har allerede en annen bekymring der jeg får oppfølging, og den opptar nok tankevirksomhet nå.
 
Var hos jordmor på mandag, hun sa jeg skulle kontakte legesenteret mitt samme dag og be om å teste. Så jeg ringte dem, og de skjønte virkelig ikke hva for noe sprøyte jeg måtte ta. Da jeg kom ble jeg sittende i 40 minutter før de fant ut av det etter å ha snakket med legen og bedt om henvisning til blodprøvetaking. Der sa se at det var noe ganske nytt, og var ikke vanlig før å ta. Så handler ikke om å gamble noe, det er faktisk slik at før testet de kun i starten av graviditeten, og så en sprøyte for å ikke få antistoff ved fødsel. Uansett så syns jeg ikke man bør stresse så veldig, det er tross alt ikke slik at så veldig mange utvikler antistoff i graviditeten. Jeg velger å holde meg til det jordmor og lege ber meg om, og når jordmor sa jeg måtte ta den snarest, så gjorde jeg det, selv om jeg ikke bekymrer meg så mye for alt som kan gå galt. Har allerede en annen bekymring der jeg får oppfølging, og den opptar nok tankevirksomhet nå.
Nei, jeg vet at det er helt nytt men bedre å være føre var! Og dette er noe alle skal få tilbud om så at de ikke har hørt om det viser hvor lite oppdatert legen er :p bra du hadde en fornuftig jordmor! Før testet de flere ganger gjennom graviditeten, ikke bare uke 12. For å følge med på om man utviklet antistoffer. Det slipper man jo nå.
 
Nei, jeg vet at det er helt nytt men bedre å være føre var! Og dette er noe alle skal få tilbud om så at de ikke har hørt om det viser hvor lite oppdatert legen er :p bra du hadde en fornuftig jordmor! Før testet de flere ganger gjennom graviditeten, ikke bare uke 12. For å følge med på om man utviklet antistoffer. Det slipper man jo nå.

Uansett, så vil ikke jeg la dette stresse meg stort. Prøven er tatt, og jeg er mer stressa for at jeg kanskje må ta keisersnitt (som jeg er livredd for), er det jeg skal sjekkes for i mai med ny ultralyd. Akkurat nå har jeg nok bekymringer, og de sa det var kjempeliten sjanse for å utvikle antistoff. Så da gjør jeg bare det jeg blir bedt om, men stresser ikke..
 
Uansett, så vil ikke jeg la dette stresse meg stort. Prøven er tatt, og jeg er mer stressa for at jeg kanskje må ta keisersnitt (som jeg er livredd for), er det jeg skal sjekkes for i mai med ny ultralyd. Akkurat nå har jeg nok bekymringer, og de sa det var kjempeliten sjanse for å utvikle antistoff. Så da gjør jeg bare det jeg blir bedt om, men stresser ikke..
Nei, er jo ikke noe å stresse med :)
 
Jeg skal til jordmor i uke 24 24+4 eller noe. Så må jeg vente på svar hva lillebror er. Er han +, må jeg på ahus for å få sprøyte. Det gjør man i uke 28
 
Back
Topp