Revning

Hemmeligfrøken

Forumet er livet
Desemberglede 2015
Revnet dere noe under fødsel?

Jeg ble sydd etter fødsel og kjente godt at de sydde (orket ikke be om mer bedøvelse da jeg bare ville bli ferdig med det og det bare kjentes ut som ubehagelige stikk). Ikke alvorlig Revning i følge jordmor, så antar d kun var i overflaten. Men jeg stusset litt over hvorfor de festet tråden ved rompehullet.. Synes dette var så langt bak?

Denne uka tok jeg mot til meg og kjente etter og så med speil hvor de hadde sydd - og jammen er det ikke mer enn 0,5 cm unna rompehullet :O så jeg revnet tydeligvis ett godt stykke selv om det ikke var dypt! Forsåvidt ikke så fart med tanke på hvor fort pressingen gikk, og at jeg gjorde mye av det uten jordmor tilstede fordi hun trodde det ville ta mye lengre tid :P (det var mye hun ikke rakk da hun gikk forbi å så hodet i åpningen for å si det sånn)

Nå forstår jeg hvorfor hun skulle stikke fingeren i endetarmen for å sjekke om det hadde revnet noe der :P og hvorfor det er vondt å gå på "nummer 2" :P

JM sydde bak dit hos meg også, selv om hun sa at det bare var kosmetisk. Har ikke sett etter selv, men kjente det da hun sydde og har kjent et sting bak der når jeg har vasket meg i dusjen.

Sydde så langt bak hos meg og! Her ble gutten pressa ut på 10 minutter, så jeg regna med ei solid rift.. Det har heldigvis ikke plaget meg noe mer enn at det er ømt etter et skikkelig do-besøk ;) Regner med legen sjekker ståa der nede på 6ukers kontrollen :)

Jeg fødte en stjernekikker, så revnet fremover i begge indre kjønnslepper. Jm sa egentlig ingenting om hvor omfattende det var, men hun stresset ikke så fikk ikke inntrykk av at det var alvorlig. En ukes tid etter fødsel tok jeg mot til meg og undersøkte status der nede. Fikk sjokk da jeg ser at ene kjønnsleppen er i to deler. Stinget var visst gått opp, men fikk ikke inntrykk at den var så godt sydd, kun et sting ytterst. Fikk en jm til å undersøke og det var så grodd at ingenting å gjøre nå. Men kun et issue estetisk sett da, så får avvente til 6 ukers kontroll om hvorvidt det skal fikses opp i.

Var litt nedfor noen dager, men mannen var søt og trøstet meg med at det er et skjønnhetshakk :)

Revnet bakover til rompa jeg også, grad 2. Men det har grodd veldig fint og jeg kjenner ikke noe til det, snart 6 uker siden fødsel. Har ikke turt å se ortlig etter der nede enda da, hehe ;)

Revnet bakover til rompa jeg også, grad 2. Men det har grodd veldig fint og jeg kjenner ikke noe til det, snart 6 uker siden fødsel. Har ikke turt å se ortlig etter der nede enda da, hehe ;)

Til meg sa de ikke noe om grad, og det står ikke noe i fødselspapirene mine heller, så antar at det da var "mildeste" grad?!

Til meg sa de ikke noe om grad, og det står ikke noe i fødselspapirene mine heller, så antar at det da var "mildeste" grad?!
Ja, da fikk du sikkert bare grad 1. Tror det er overfladisk. Grad 2 er nok dypere og med grad 3 tror jeg muskulaturen er rammet. Jeg fikk finger i rompa med beskjed om å knipe og siden den muskelen fungerte helt fint hos meg, så var det "bare" grad 2. Sydde ganske så lenge da, tror legen holdt på nesten 1 time, gjorde det veldig grundig og mente jeg kom til å bli god som ny :)

Ja, da fikk du sikkert bare grad 1. Tror det er overfladisk. Grad 2 er nok dypere og med grad 3 tror jeg muskulaturen er rammet. Jeg fikk finger i rompa med beskjed om å knipe og siden den muskelen fungerte helt fint hos meg, så var det "bare" grad 2. Sydde ganske så lenge da, tror legen holdt på nesten 1 time, gjorde det veldig grundig og mente jeg kom til å bli god som ny :)

Nei her gikk syingen kjapt og de brukte bare litt bedøvelsesspray som ikke fungerte helt..ville nok ha vært betraktelig verre dersom det hadde vært dypt.
Jeg slapp å knipe igjen også ;) hehe

Ikke et sting denne gangen

Ingen rift i det hele tatt, fikk bare et lite klipp sa de. Har sett etter og det ser jo ikke så lite ut for min del da :p jeg ble klipt på høyre siden, noe gynekologen sa de normalt sett gjør på venstre side?

Ingen rift i det hele tatt, fikk bare et lite klipp sa de. Har sett etter og det ser jo ikke så lite ut for min del da :p jeg ble klipt på høyre siden, noe gynekologen sa de normalt sett gjør på venstre side?
Normalt sett legges klippet mot venstre side. Kan det tenkes at du var på vei til selv å få en rift på høyre side og at de fulgte den? Jeg ble klippet på venstre side i 2011. Ser arrvevet fortsatt, men det er mikroskopisk i forhold til hva det var det første året etter fødsel. Så det blir bedre og sikkert helt fint etterhvert ;)

Normalt sett legges klippet mot venstre side. Kan det tenkes at du var på vei til selv å få en rift på høyre side og at de fulgte den? Jeg ble klippet på venstre side i 2011. Ser arrvevet fortsatt, men det er mikroskopisk i forhold til hva det var det første året etter fødsel. Så det blir bedre og sikkert helt fint etterhvert ;)
Om jeg ikke husker feil, så ga de meg et lite klipp for at jeg skulle få slippe sugekopp, og at jordmoren kom lettest til på høyre siden eller noe. Er det en grunn for at de klipper på venstre istedet for høyre egentlig?

Med første revnet jeg grad 3 c. Fikk ikke den berømte fingeren i rompa, men det var kanskje ikke nødvendig. Ble trilla rett på operasjon og sydd i full narkose. Alt fungerte som det skulle etterpå. Med nr. 2 som var en styrtfødsel ble det ett sting. Nr. 3 krangla jeg meg til ks. Det var egentlig verre enn revning.

Om jeg ikke husker feil, så ga de meg et lite klipp for at jeg skulle få slippe sugekopp, og at jordmoren kom lettest til på høyre siden eller noe. Er det en grunn for at de klipper på venstre istedet for høyre egentlig?
Det husker jeg ikke i farta, men husker jeg googlet det i etterkant av forrige fødsel, og fant vel en grunn. Det finnes en del info på nett om det :) Her ble jeg klippet for at snuppa måtte ut fort. Hadde hun ikke kommet med klippet hadde de dratt henne ut med sugekopp. Så veldig bra de har enkle metoder for hurtig forløsning innimellom. Også så kjekt med all den bedøvelsen de gir. ;) Kjente aldri noe til den brennende følelsen som så mange snakker om når hodet står i åpningen :p

Det husker jeg ikke i farta, men husker jeg googlet det i etterkant av forrige fødsel, og fant vel en grunn. Det finnes en del info på nett om det :) Her ble jeg klippet for at snuppa måtte ut fort. Hadde hun ikke kommet med klippet hadde de dratt henne ut med sugekopp. Så veldig bra de har enkle metoder for hurtig forløsning innimellom. Også så kjekt med all den bedøvelsen de gir. ;) Kjente aldri noe til den brennende følelsen som så mange snakker om når hodet står i åpningen :p
Her fikk jeg kjenne godt på litt av den brenningen en liten stund. Han kom fort ned når han først kom :p fikk bedøvelse til å sy, ikke for selve klippet..

Her hastet det med å få han ut, etter nesten 2 netter og 1 dag med rier. Han kom aldri helt ned til bekkenbunnen, så det det ble egentlig aldri klart for å presse. Jeg fikk beskjed om at det var 90 min igjen til han måtte være ute, og at jeg skulle prøve å presse mens de gjorde klar sugekopp. Jeg klarte fint å presse han ned selv, men måtte finne uante krefter. Ble klippet, og klippet revnet bakover til endetarmen dessverre. Legen beklaget veldig. Hørte de nevnte grad 3 b, så ytre muskulatur ble rammet. 2 leger sydde meg lenge, og jordmor sydde de overflatiske sårene fremover. Vi teller ikke sting, men er opptatt av at det skal sys bra sa de. Er fremdeles ganske sår 11 dager etter fødsel, føles som det er sting overalt.. Men tar smertestillende en gang i døgnet, så jeg får gått på do, og grønnsåpebader daglig. Har ikke problemer med ufrivillig lekkasje av noe slag, og er veldig fornøyd med det:-) Nå er det knipeøvelser som gjelder!

Back
Topp