Rettskriving?

Fiolia

Flørter med forumet
Er du opptatt av rettskriving når du skriver på nett?

Jeg innrømmer at jeg er av typen som irriterer meg over orddelingsfeil, dialektskriving og generelle skrivefeil av typiske ord. Men jeg kan godt forstå, og respekterer, at mange ikke ønsker å ha dette fokuset når de skriver på nett. 

Kanskje har man mange ganger fått påpekt skrivefeil oppgjennom skolegangen, og synes det er godt å ikke bli bedømt på dette. - Å bare få skrive. Det viktigste er jo tross alt at folk skriver og deler tankene sine på et slikt forum.

Men jeg lurer på om det er noen som synes det er viktig med rettskriving også på nett?
Hva kan eventuelt gjøres for å bedre skrivingen?
Hvorfor bør man eventuelt ikke plukke på skrivefeil på nett?

Jeg er helt håpløs på rettskrivning og ordeling..
Men det bryr ikke meg så mye.. værre med alle her inne som velger å henge seg opp i feila 

Jeg skriver det jeg skriver. Hvis folk har problemer med det, javel. Da får de heller blø fra øynene når de leser feilene mine.

Men jeg er banna beint sikker på at de skjønner hva jeg skriver uansett skriveleif eller ei 

Jeg har dysleksi som går på orddeling og dobbelkonsonanter, så du får bare ha meg unnskylt ;) 

nei kan ikke si jeg er så nøye med andre men på meg selv så.

Jeg prøver så godt jeg kan å skrive korrekt norsk. Jeg er den som påpeker feil om jeg leser gjennom skriv for andre, men her inne kommenterer jeg ikke feilene. Ser og legger merke til feil for så å la det gå forbi. En vet aldri hva andre har av dysleksi osv. På sms skriver jeg dialekt, og da er det lite rettskriving.

Jeg skriver som regel rimelig kjapt, eller fra mobilen, og da dukker det fort opp en feil eller to.. Jeg henger meg ikke opp i sånn. Så lenge jeg  skjønner hva som står, er jeg fornøyd :)

Det blir nok noen feil i hytt og pine,skriver ofte kjapt og da blir det litt bomming på bokstaver og feilskriving:-( Men bryr meg egentlig ikke:-)

Ja, synes det er viktig med rettskriving - også på nett!

Er lærer, så kan ikke unngå å legge merke til de forskjellige "feilene"...men jeg retter ikke på noen...bare irriterer meg/undrer meg litt i det stille...

Jeg prøver jo å skrive rett, men gjør helt sikkert mange feil. Jeg synes det er viktig å være oppmerksom på å skrive korrekt, men ikke fordi det skal være en fryd for meg å lese hva andre har skrevet. Jeg tenker mer at det er viktig for en selv at man mestrer tekstbehandling. 
Jeg er nok litt mer nøye når jeg skriver formelle tekster og essay, kåseri og slike ting enn jeg er her inne og på nett generelt (med unntak av mailer :p). Kall det gjerne slurv.

Ja, jeg bryr meg om rettskriving og det syns jeg alle burde gjøre. Jeg mener ikke at alle skal skrive alt korrekt, for det finnes de som har dysleksi, men de kan jo ikke noe for det. Det jeg syns er værre er alle de som ikke gidder å bry seg om det, eller de som roper dysleksi mens det i realiteten er deres egen vilje og lære det går på. Og å si at man ikke kunne brydd seg mindre høres i mine ører mindre intelligent ut. Jeg har også skrivefeil av og til, men jeg bryr meg, og vil gjerne skrive rett.

Kesia skrev:
Ja, jeg bryr meg om rettskriving og det syns jeg alle burde gjøre. Jeg mener ikke at alle skal skrive alt korrekt, for det finnes de som har dysleksi, men de kan jo ikke noe for det. Det jeg syns er værre er alle de som ikke gidder å bry seg om det, eller de som roper dysleksi mens det i realiteten er deres egen vilje og lære det går på. Og å si at man ikke kunne brydd seg mindre høres i mine ører mindre intelligent ut. Jeg har også skrivefeil av og til, men jeg bryr meg, og vil gjerne skrive rett.

Amen. Pluss at det heter særskrivingsfeil og ikke orddelingsfeil med mindre det er snakk om at man ikke deler ord rett på slutten av en l-
inje.

Speedsjarken skrev:

Kesia skrev:

Amen. Pluss at det heter særskrivingsfeil og ikke orddelingsfeil med mindre det er snakk om at man ikke deler ord rett på slutten av en l-
inje.

Enig her. Bare nevner at man ikke kan skrive særskrivingsfeil for da er det omtrent ingen som forstår hva man mener. Jeg synes det er trist å se hvor det norske språket er på vei, både skriftlig og muntlig. 

Caffa skrev:
Er du opptatt av rettskriving når du skriver på nett?

Jeg innrømmer at jeg er av typen som irriterer meg over orddelingsfeil, dialektskriving og generelle skrivefeil av typiske ord. Men jeg kan godt forstå, og respekterer, at mange ikke ønsker å ha dette fokuset når de skriver på nett. 

Kanskje har man mange ganger fått påpekt skrivefeil oppgjennom skolegangen, og synes det er godt å ikke bli bedømt på dette. - Å bare få skrive. Det viktigste er jo tross alt at folk skriver og deler tankene sine på et slikt forum.

Men jeg lurer på om det er noen som synes det er viktig med rettskriving også på nett?
Hva kan eventuelt gjøres for å bedre skrivingen?
Hvorfor bør man eventuelt ikke plukke på skrivefeil på nett?

Ja. Jeg anser det desverre som latskap å ikke sette seg inn i regler for rettskriving. Har man dysleksi er det annerledes, men jeg har problemer med å ta innlegg med dårlig språk på alvor. Jeg prøver etter beste evne å la folk skrive feil i fred, men av og til bobler det over og jeg bare MÅ si noe. F.eks om folk "må nødt".... det er så dårlig norsk at jeg ikke klarer å holde kjeft.

Det er en dårlig egenskap jeg har antar jeg, men selv blir jeg veldig takknemlig om noen gidder å ta seg tid til å rette dårlig gramatikk, stavefeil o.s.v hos meg når jeg driter på draget...

Tastefeil har jeg ingen problemer med å se imellom fingrene med. Det er veldig ofte svært tydelig at det er tastefeil fra tastingens hete....

Prøver så godt jeg kan. Hvis jeg har noen soleklare feil, gjør det meg egentlig ikke noe om det blir påpekt, så lenge det blir sagt ifra på en saklig måte og ikke gjort narr av. :)

Har så utrolig mye annet å bruke min energi til enn å skulle gå rundt og irritere meg over andres rettskriving....
Ja, vi bør alle gjøre så godt vi kan å skrive riktig, men at folk irriterer seg over andres feil synes jeg er merkelig...
Personlig prøver jeg å skrive så riktig som mulig, men er den første til å innrømme at jeg er ræva til å gidde og lese igjennom det jeg skriver på nett...

Får jeg tilbakemeldinger på feil er det helt greit, men er mye måten det blir gjort på. En høflig tilbakemelding på at jeg har stavet et ord feil tar jeg i mot med takk. En frekk slengkommentar provoserer meg. Mange tenker ikke over at slikt kan såre!

Muntlig sliter jeg med at jeg stokker om på ord og plutselig glemmer hva ting heter. Dette skyldes medisiner jeg må ta. Alle på jobb er klar over dette, men er alltid et par som hele tiden må korrigere meg, selv om jeg utmerket godt hører det selv når ordene kommer ut. Hvorfor undrer jeg....

Så til dere som irriterer dere så skrekkelig, kom med et høflig tips, ikke vær nedlatende... Lov å bruke folkeskikk...  

Labambie skrev:

Speedsjarken skrev:

Kesia skrev:

inje.

Enig her. Bare nevner at man ikke kan skrive særskrivingsfeil for da er det omtrent ingen som forstår hva man mener. Jeg synes det er trist å se hvor det norske språket er på vei, både skriftlig og muntlig. 

Det er det, men om man tenker over hvordan systemet er lagt opp for øyeblikket er det jo ikke rart heller da. Nevøen min går på ungdomskolen og der har alle hver sin pc som de bruker til å lære og levere lekser. Ingenting skal håndskrives om jeg har forstått han riktig og i tillegg er det stavekontroll og hjelpefunksjoner i alle retninger slik at man slipper å tenke selv. Rart språket går til helvete?

Jeg synes det er viktig med rettskrivning uansett. Men det er sjeldent jeg pirker i andres språk, altså.

Synes det er viktig med rettskriving, og gjør mitt ytterste for at skrivemåte skal være korrekt uansett hvor jeg måtte skrive. Jeg er også av typen som undrer meg og irriterer meg over skrivefeil og særskrivingsfeil (lærte faktisk dette ordet i denne tråden og setter pris på det). Jeg ønsker at andre gjør meg oppmerksom på mine feil, slik at jeg kan få rettet dem. I min jobb er det viktig med korrekt skriftspråk, og jeg må beherske både bokmål og nynorsk, så jeg er kanskje i overkant opptatt av dette. Jeg synes det er litt sløvt å skrive innlegg fulle av feil og er det ille kan det hende jeg dropper å lese alt, men det kunne ikke falle meg inn å kommentere det. Dette må være noe hver enkelt får stå for, med mindre jeg blir bedt om å lese korrektur.

Jeg skriver ikke perfekt, men irriterer meg litt over andres skrivefeil selv om jeg ikke nevner det til dem det gjelder. Rettskriving burde alle bry seg om, og jeg er litt imot å bruke forkortelser selv om jeg bruker det av og til selv. Når jeg svarer på tråder leser jeg ofte igjennom det jeg har skrevet for å unngå feil. :P

Jeg blir veldig glad om folk retter på meg slik at jeg skriver bedre. Synd at ikke flere tenker sånn og dysleksi trekkes stadig fram i slike diskusjoner. Bare fordi noen har dysleksi får man liksom ikke rette på dem. (sånn virker det på meg ihvertfall)

Back
Topp