Rettigheter ved streik

Imogene

Forumet er livet
VIP
Jeg er for tiden tatt ut i streik.
Men nå er jeg livredd for at dette skal få følger for økonomien under permisjonen..
I streik har man jo ingen arb.giver, og jeg aner ikke hvor lang streiken vil bli. Har jeg fortsatt krav på full lønn under permisjonen? Er jo bare i 4. mnd, får ikke jobbet 6 av de siste 10 mnd før fødsel da!
Det er jo sykt hvis ikke jeg får lønn!

tror jeg du må høre med nav om, men du får nok sikkert lønn[:)] du er jo ansatt, så det teller nok.

Du får lønn gjennom streikekassa til forbundet ditt så det burde ikke være noe problem når
det gjelder penger under permisjon.

ORIGINAL: tattnick

så lenge du har under to ukers opphold mellom jobb regnes det som en periode. dvs: jobb 1 dag uke 13 og 2 dager uke14 og det regnes som to fulle uker. skjønte?

men du er vel ikke UTEN arb giver når dere er i streik?

Jo, jeg er uten arb.giver under streik. Jeg er riktignok ikke oppsagt, men jeg får ikke lønn derfra så lenge streiken pågår.
Dette vil gå utover feriepengene neste år bl.a.

ORIGINAL: Juliejr

Du får lønn gjennom streikekassa til forbundet ditt så det burde ikke være noe problem når

Det var godt å høre..
Kan jeg forvente full lønn?

ORIGINAL: Imogene

Det var godt å høre..

Nei, det vil du ikke få.. hvis du går på nettsiden til forbundet ditt så finner du sikkert satser for streikeutbetalinger der..

ORIGINAL: Dollface™

Det var godt å høre..

Nei, det vil du ikke få.. hvis du går på nettsiden til forbundet ditt så finner du sikkert satser for streikeutbetalinger der..

Dette er helt fortvilet... jeg har lenge vurdert om jeg skal ha 42 eller 52 uker. Nå har jeg ikke lenger noe valg.[:(]

ORIGINAL: Dollface™

Det var godt å høre..

Dette er helt fortvilet... jeg har lenge vurdert om jeg skal ha 42 eller 52 uker. Nå har jeg ikke lenger noe valg.[:(]

jeg tror ikke det sitter noen her inne som er kompetente nok til å gi deg svar på det du lurer på...
1. ta kontakt med fagforbundet ditt
2. ta kontakt med nav, forklar situasjonen og spør om hvordan dette vil ha innvirkning på permisjonslønnen din..  Slik jeg husker, så vil de - hvis mor har ulik lønn fra mnd til mnd - ta de beste mnd og regne ut snittet, slik at lønnen skal bli "best" mulig.

Tør jeg spørre om hvilket forbund du tilhører??? Det er jo UNIO som streiker, og vet at medlemmene i utdanningsforbundet får full utbetaling/lønnskompensasjon..

Ja vet lærerne skulle få tilnærma full lønn så regner med alle får bra kompansasjon.
De kan jo ikke ta ut folk i streik å så gjøre forskjell på de ulike gruppene.
Det blir i allefall feil.

Lykke til uansett.
Håper alt ordner seg for deg [:)]

Men om du skal gå glipp av jobbemånendene dine... altså 6mnd av svangerskapet.... da må streiken vare i 3mnd? Eller har du akuratt begynt i jobben? Ellers har du vel jobbet frem til nå eller? For 6 av 10mnd betyr ikke nødvendigvis 6 sammenhengende måneder såvidt jeg vet.

ORIGINAL: Lejonet

Tør jeg spørre om hvilket forbund du tilhører??? Det er jo UNIO som streiker, og vet at medlemmene i utdanningsforbundet får full utbetaling/lønnskompensasjon..

Det får de ikke, de får tilnærmet lønn.

ORIGINAL: TonjeJenta

Men om du skal gå glipp av jobbemånendene dine... altså 6mnd av svangerskapet.... da må streiken vare i 3mnd? Eller har du akuratt begynt i jobben? Ellers har du vel jobbet frem til nå eller? For 6 av 10mnd betyr ikke nødvendigvis 6 sammenhengende måneder såvidt jeg vet.

Jeg har jobbet der 1 år i juli. OK, så hvis streiken ikke varer mer enn 3 mnd vil dette gå da..
Jeg regner vel ikke med den varer så lenge. Jeg håper inderlig ikke det...

Ja vet lærerne skulle få tilnærma full lønn så regner med alle får bra kompansasjon.
De kan jo ikke ta ut folk i streik å så gjøre forskjell på de ulike gruppene.
Det blir i allefall feil.

Lykke til uansett.
Håper alt ordner seg for deg [:)]

Takk for det, jeg er litt stresset men det går vel bra [:)]

Back
Topp