Rettigheter ved nedskjæringer på jobb

Starbucks

Forumet er livet
Er det forresten noen som vet hva man har for rettigheter om man mister jobben, får ny jobb og skal ut i permisjon i prøvetiden? Som regel er det jo 6 mnd prøvetid når man begynner et nytt sted.

Prøvetiden blir forlenget. Noen arbeidsgivere gjør dette da. De har hvertfall lov til det. :)

Har du noen fagforening du kan rådføre deg med? Greit å vite hvilke rettigheter man har i en sånn situasjon. Håper det beste for deg!

Hvis du blir overtallig og får ny jobb som følge av det har du alle rettigheter opparbeidet som før og det er ingen prøvetid.

Hvis det er start i ny jobb, og du går ut i perm mens du fortsatt er i prøvetiden blir resten av prøvetiden fullført når du kommer tilbake. Det skal være en reell prøvetid, og dermed må arbeidsgiver og arbeidstaker reellt få 6 mnd å gjensidig prøve hverandre/ jobben på.

Tusen takk for svar, alle sammen:) Jeg kan ikke gå til fagforeningen det jeg jobber nå, for det er evt det stedet jeg ikke skal jobbe lenger. Noen som også vet hva siste frist for å fortelle ny arbeidsgiver om en evt graviditet? La oss si at jeg blir gravid på dette forsøket, og har oppsigelsestid ut desember i år og ny jobb i januar. Da vil jeg være 4,5 mnd gravid....

Tusen takk for svar, alle sammen:) Jeg kan ikke gå til fagforeningen det jeg jobber nå, for det er evt det stedet jeg ikke skal jobbe lenger. Noen som også vet hva siste frist for å fortelle ny arbeidsgiver om en evt graviditet? La oss si at jeg blir gravid på dette forsøket, og har oppsigelsestid ut desember i år og ny jobb i januar. Da vil jeg være 4,5 mnd gravid....

Du må informere tre måneder før permisjon skal starte (den skal starte tre uker før termin). :)

Back
Topp