Rettigheter ved brudd?

Førstegangs

Glad i forumet
Har jeg noen rettigheter til økonomisk hjelp ved brudd når jeg er student, ikke har fast jobb og må ha hjelp til å finne ny bolig sammen med sønnen min? Jeg har fått nok av dette forholdet og ønsker meg ut, men jeg har ingenting. Har samboer mer rett til å ha sønnen vår siden han har alt på stell? Jeg er livredd for utfallet på dette :(

Først må dere bestille time til familiværn kontoret.
Han har ikke mer rett på og ha sønnen enn du, det er noe dere må bli enige om. Blir dere ikke enige, så er det retten som er neste steg. ( ikke noe og ambefale...bes te er om dere kan bli enige mellom dere)

Er det du som får hovedansvaret, så har du rett på stønader fra nav, bidrag fra far også tipper jeg du vil få forsørgerstipend fra lånekassen dersom du går på skole og har rett på stipend.

Anbefaler deg å leie privat. Legg ut annonse på finn/Facebook el. De kommunale leilighetene vil du ikke bo i!
Ta et møte med en konsulent i NAV, her vil du få all info ang rettigheter. Og hold dere borte fra retten ja!!!

Hvor gammelt er barnet? Som regel før fylte 4 år anbefales det at barnet har 60/40 ordning. Den som da har barnet 60(som oftest mor) har da krav på overgangsstønad, dobbel barnetrygd, stønad til barnetilsyn. Og kan også få småbarnstillegg om barnet er under 3år. Hvis man har inntekt reduseres/mister man noen av disse stønadene. :)

Da jeg og eksen gikk fra hverandre. Ble det jeg som satt med leiligheten (jeg som hadde kjøpt den) nå som jeg har solgt får han ingenting. Møblene er mine og alt annet er mitt. Han pakket bare med seg klærne. Han og datteren vår har samvær annenhver helg og annenhver skoleferie. Jeg fikk overgangsstønad, penger til barnehage, bo støtte. Du har rett til mye mer om man er student. Da kan du få et ekstra år med overgangsstønad. Ring nav. Få et møte med saksbehandler :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Hvor gammelt er barnet? Som regel før fylte 4 år anbefales det at barnet har 60/40 ordning. Den som da har barnet 60(som oftest mor) har da krav på overgangsstønad, dobbel barnetrygd, stønad til barnetilsyn. Og kan også få småbarnstillegg om barnet er under 3år. Hvis man har inntekt reduseres/mister man noen av disse stønadene. :)
De anbefaler IKKE delt når barnet er under to år. Kun samvær.

De anbefaler IKKE delt når barnet er under to år. Kun samvær.
Åja, er sikkert endret siden da. Vi gikk fra hverandre i 2010 og fikk vertfall anbefalt det slik, men er helt enig at det beste er nok at barnet har et fast bosted og ikke noe 50/50deling vertfall :)

hvor gamelt er barnet? kanskje du har krav på os? dobbel barnetrygd? + penger fra far? men det er bare hvis du for hovedomsorgen for barnet.

Åja, er sikkert endret siden da. Vi gikk fra hverandre i 2010 og fikk vertfall anbefalt det slik, men er helt enig at det beste er nok at barnet har et fast bosted og ikke noe 50/50deling vertfall :)
Har et par venniner som er oppi dette nå, i retten og hele pakka. De har hentet frem sakyndige, psykologer oog forskningsrapporeter på hva som er best for barnet. Og alle studier sier at barn bør vre hjemme hos mor når de er så små. Klart i noen tilfeller... alt med unntak. Håper det har gått greit hos dere.
Nå skrev jo ikke ts hvor gammelt barnet var heller så. Til eldre en blir til lettere er det nok. Får både mor og barn.

Det stemmer ikke. Familievernkontoret anbefaler at barn under 3 år bor fast hos en av foreldrene, og har samvær med den andre (uten overnatting).

Anbefaler deg å leie privat. Legg ut annonse på finn/Facebook el. De kommunale leilighetene vil du ikke bo i!
Ta et møte med en konsulent i NAV, her vil du få all info ang rettigheter. Og hold dere borte fra retten ja!!!
Det er jo veldig varierende hvordan de kommunale leilighetene er da. Mamma har bodd i en i 15 år nå, og den er kjempefin!
Litt slitte gulv og kjøkken og bad fra 90-tallet, men den ligger i et rolig og barnevennlig område:)
Men det er så klart noen som er mindre hyggelige også, husker det fra da vi skulle flytte.

Har et par venniner som er oppi dette nå, i retten og hele pakka. De har hentet frem sakyndige, psykologer oog forskningsrapporeter på hva som er best for barnet. Og alle studier sier at barn bør vre hjemme hos mor når de er så små. Klart i noen tilfeller... alt med unntak. Håper det har gått greit hos dere.
Nå skrev jo ikke ts hvor gammelt barnet var heller så. Til eldre en blir til lettere er det nok. Får både mor og barn.
Hos oss har det gått kjempe fint, har hatt samme ordning siden han var 1 1/2år, er 6 nå og kommer til å ha den ordningen helt frem til han selv evt vil endre på det, men ikke før han er 12 :) jeg hører fra mine venninner i barnevernet også om at det frarådes nå. Men jeg vet ikke, synes jo det virker grusomt at barnet aldri skal få overnatte hos far. Min mening da :)

Takk for svar. Han er snart ett år. Jeg har ikke rett til noe fra husholdningen dessverre. Har ikke bidratt økonomisk da jeg er student og jeg ikke ønsker å betale på noe som ikke er mitt.

Takk for svar. Han er snart ett år. Jeg har ikke rett til noe fra husholdningen dessverre. Har ikke bidratt økonomisk da jeg er student og jeg ikke ønsker å betale på noe som ikke er mitt.
Jeg gikk fra bf da sønnen min var 8 mnd gammel. Jeg ammet enda så selvfølgelig flyttet han med meg. Det var også jeg som var hovedomsorgsgiver, tok meg av han fulltid selv om vi bodde sammen. Vi dro på familievernkontoret etter at jeg hadde flyttet og ble enige om 2-3 timer 3 ganger i uken. Da han var 1 år overnattet han en natt annenhver helg (24 timer) som da erstattet det ene samværet av tre i uken. Da han var 1,5 økte vi til 2 netter. Da fikk jeg vite av bf at det fungerte så mye bedre fordi han roet seg mer når han var det lengre av gangen. Jeg ble sjokkert over å høre at han ikke slo seg til ro hos pappaen på overnatting uten at han hadde sagt annet enn at alt gikk fint. Tror ikke det hadde hjulpet å hatt to netter fra starten, han var rett og slett for liten for overnatting. Da han var 1,5 år var han på ferie en hel uke i strekk hos pappaen - tiden etterpå var det ekstrem seperasjonsangst fra meg. Ikke gå med på anbefalinger - gjør det som passer deres barn. Ha på samværsavtalen at den skal evalueres fortløpende og endres så fort den ikke passer for barnet.

Så til stønader. Jeg var uten jobb, og fikk full os + småbarnstillegg og dobbel barnetrygd. Som student med hovedomsorg får du os (kanskje ikke full hvis du mottar lån og stipend, det reduserer ut i fra annen inntekt). Dobbel bt får du. Og bidrag.

Det er jo veldig varierende hvordan de kommunale leilighetene er da. Mamma har bodd i en i 15 år nå, og den er kjempefin!
Litt slitte gulv og kjøkken og bad fra 90-tallet, men den ligger i et rolig og barnevennlig område:)
Men det er så klart noen som er mindre hyggelige også, husker det fra da vi skulle flytte.
Jada sant det. Men de fleste plasser er en ikke så heldig dessverre. Har sett endel av de i kommunene rundt her jeg bor...

Hos oss har det gått kjempe fint, har hatt samme ordning siden han var 1 1/2år, er 6 nå og kommer til å ha den ordningen helt frem til han selv evt vil endre på det, men ikke før han er 12 :) jeg hører fra mine venninner i barnevernet også om at det frarådes nå. Men jeg vet ikke, synes jo det virker grusomt at barnet aldri skal få overnatte hos far. Min mening da :)
Er vel ikke snakk om aldri, men en 50/50-60/40 ordning anbefales. Noen får det til og det funker. Andre ikke så mye. Det fikk faktisk greit med hun ene vennina mi også. Han fikk hovedomsorgen, har de delt 60/40... Verre for mor sikkert!

Back
Topp