Rettigheter under permisjon

LinnSukkerspinn

Glad i forumet
Dere som har hatt foreldrepenger basert på deltids jobb før. Kanskje noen kan svare :)

Jeg har jobbet alle 10 siste mnd før permisjon (21.01-21.11)

1.5 mnd hadde jeg 40% stilling pluss 20% stilling (21.01-10.03)

Videre hadde jeg 20% stilling i kommunen. Eller dvs. Jeg går på timer men i kontrakten står det "opp til 20% og det er det jeg jobber fast. 7-8 timer en dag i uka.
Hadde kun denne jobben i 3 mnd
(10.03-juli )

Videre har jeg hatt 60% fast stilling pluss disse 20% som går på timer. (Blir midten av juli - slutt nov )
20% prosjekt stilling går ut 30.11 men da er jeg allerede ute i permisjon.

Da har jeg vel rett på permisjonspenger og det er inntekt fra mine nåværende 80% som regnes med ?

Komplisert spurt :P

Ville ringt nav og hørt og levert med alle timelister osv:)

Det jeg fikk beskjed om var at de bruker de 6 beste mnd av de siste 10mnd til å finne gjennomsnittet på lønna. Også var det den dem brukte. Men mulig du kan få av den 80% stillingen siden det er så veldig stor variasjon! Hør med nav og lønnskontoret ditt. Lykke til! :)

Har du sendt søknaden?

Jeg ville lagt med alle lønnsslipper for den perioden og skrevet en detaljert forklaring på din situasjon!

Har fått det skriftlig at de normalt ser på sist mnd før permisjon starter hvis det er fastlønn (mine jobber er jo det... med apotek 60% og 20% stillingen ) så håper de gjør det.

Legger ved lønnslipper for å være sikker :)

Har fått det skriftlig at de normalt ser på sist mnd før permisjon starter hvis det er fastlønn (mine jobber er jo det... med apotek 60% og 20% stillingen ) så håper de gjør det.

Legger ved lønnslipper for å være sikker :)
Hos meg tok de utgangspunkt i gjennomsnittet for de siste seks mnd fordi jeg hadde hatt varierende inntekt i den perioden.

Jeg ringte NAV når jeg fylte ut søknaden for foreldrepenger.
De var veldig hjelpsomme og hyggelig på tlf ;)
Ei venninne av meg som har jobbet i NAV sa at det er best å ringe, å få veiledning på den måten i stedet for å dra på et kontor, er "spesialisert" på foreldrepenger de du snakker m der

Foreldrepenger beregnes som sykepenger, jf folketrygdloven paragraf 14-7. http://lovdata.no/lov/1997-02-28-19/§14-7

Det stilles for øvrig krav om yrkesaktivitet siste seks av ti mnd før uttak. Sykepenger beregnes bakover i tid og det blir derfor viktig å finne ut hva som vil gi mest mulig korrekt beregning.

Dersom man i opptjeningstiden har varierende inntekt tror jeg NAV vil forsøke å finne et gjennomsnitt av inntekten.

Er det slik at man før permisjonsstart får fast jobb i høyere stilling enn det man tidligere har jobbet vil jeg anta NAV legger den nye lønnen til grunn. Det fremgår av ftrl 8-28 tredje ledd bokstav d at dersom "arbeidstakeren har fått varig lønnsendring i løpet av de siste fire ukene, skal tidsrommet etter lønnsendringen legges til grunn."

Håper du får det du mener du har krav på. Jeg ville nok ringt NAV Foreldrepenger og hørt med dem hvordan du bør gå frem :)

Takk.
Ringer i morgen :)

Dette var svaret jeg fikk på nav chat tidligere i år :

Hvis du fyller vilkårene OG har begynt i ny, fast stilling senest 1 mnd før permisjon så er det dette arbeidsforholdet du får beregningen fra.

Noe annet er kanskje hvis man er vikar og/ eller ikke fast arbeidsgiver og/ eller fast % stilling i jobben man er i men jobber mer sporadisk? :)

Back
Topp