Rettigheter til Breivik

Mrs b

Forumet er livet
VIP
Hvorfor i allverden skal han få innvilget noe som helst?
Han får en fin celle med utsikt,bøker,røyk og snus.og en times trening til dagen.
Hvorfor?

kjenner jeg blir helt MATT !
Mannen skulle vert på isolat og da merner jeg isolert også , i 90 år!

Jeg er ingen eksepert, men antar det er fordi at dersom de som innvilger dette viser medmenneskelighet og samarbeidsvilje så er det større sjangse for og få det samme tilbake..

I mine øyne spiller det liten rolle at "alle" mener han burde råtne i et mørkt hull, dersom det er mer samfunnsnyttig og behandle ham på en medmenneskelig måte burde han bli behandlet slik..

fordi vi bor i et land der mennesker blir behandlet som mennesker, heldigvis. påtross av grusomme handliger.

3xS skrev:
fordi vi bor i et land der mennesker blir behandlet som mennesker, heldigvis. påtross av grusomme handliger.

Heldigvis?hvor rettferdig og menneskelig har han behandlet mennesker ?

Han må jo behandles på lik linje med alle andre fanger, selv om det føles skikkelig urettferdig, skjønner godt at du reagerer. Men nå er nå rettssystemet slik, og i slike tilfeller er det synd, for han burde virkelig ikke kunne stille et eneste krav, få et eneste ønske innvilget eller få noen som helst priviliegier etter det han har gjort.

3xS skrev:

Egentlig enig. Men så har ikke akkurat han behandlet mennesker som mennesker burde behandles heller.

Isolat for meg er fullstendig isolert, men ser jo at det ikke er sant. Han behandles vel på lik linje med andre fanger. Men det "fortjener" han ikke etter min mening!!

trodde da han satt på isolat de første 4 ukene?
Altså ingen kontakt med noen utenom prest, advokat og et par fengselsbetjenter? Kun 1 time ute av cella i løpet av døgnet?
Ingen pc, avis eller radio.. Kun bøker fra biblioteket?
Leste dette i VG.. han skrev vistnok på en tale til folket der han satt.. den blir sikkert knall....

jeg synes også at frihetsberøvelse er for dårlig straff for alvorlige kriminelle handlinger... men slik er det i norge. skulle vært satt på vann og brød, men da er han vel hvertfall ikke mer menneske når han kommer ut igjen... kanskje ikke vann og brød da, men ser ikke poenget med gratis trening, gratis utdannelse, røyk og snus osv...

men verden blir ikke et bedre sted hvis vi svarer med samme mynt? ingen straff kan gjøre handlingene hans ugjort, men såklart bør han holdes i forvaring livet ut, for han er en trussel for landet.

Miss Fat skrev:

3xS skrev:

Egentlig enig. Men så har ikke akkurat han behandlet mennesker som mennesker burde behandles heller.

Isolat for meg er fullstendig isolert, men ser jo at det ikke er sant. Han behandles vel på lik linje med andre fanger. Men det "fortjener" han ikke etter min mening!!

Menneskerettigheter er for alle mennesker.

Vi er heldigvis et land som omfavner disse, og det speiler seg i verdiene vi nå opplever rundt oss.
Å isolere et menneske fullstendig og å frata det stimuli som bøker mm, vil ikke oppheve handlingene vedkommende har gjort.
Sånn fungerer det bare ikke.

FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter

Lissyjane skrev:

Kosinus skrev:

3xS skrev:

Fordi at de skal FUNGERE som mennesker også.. Ville du ha møtt igjen en tidligere drapsmann på gaten som hadde sittet på isolat uten noe som helst underholdning i 21 år? Kan love deg at det de hadde sluppet ut hadde vært et agressivt beist uten sidestykke...

men nå blir jo han mest sannsynlig sittende inne i 30 år da, så da er jo vi trygt plassert på et gamlehjem innen det skjer lissy...

Han bryr seg jo ikke om straffen, så lenge han får videreformidlet det han skal....  Hans straff hadde vært at pressen ikke hadde vært så dumme å stille seg opp å filme/ta bilde av han på vei til og fra fengsel/avhør..... Det er ikke viktig informasjon for samfunnet å se at han blir kjørt hit og dit... men men....

Vi har jo menneskerettigheter, alle og enhver. Uansett hva han har gjort (og jeg syns selvfølgelig det er helt grusomme ting han har gjort), så er det dirkete farlig å isolere et menneske totalt over lengre tid. Om han ikke er gal fra før, så blir han det hvertfall da.

Dollface skrev:
trodde da han satt på isolat de første 4 ukene?
Altså ingen kontakt med noen utenom prest, advokat og et par fengselsbetjenter? Kun 1 time ute av cella i løpet av døgnet?
Ingen pc, avis eller radio.. Kun bøker fra biblioteket?
Leste dette i VG.. han skrev vistnok på en tale til folket der han satt.. den blir sikkert knall....

Isolat i norge er en celle med fin utsikt,hvor du får tilgang til røyk,bøker,trening og frisk luft hver dag.!
Hurra...sier fangene i norge!

Ikke for å virke kald, jeg syns disse terrorhandlingene er forferdelige, men mannen er faktisk ikke dømt enda.

Helt enig i at fanger i norske fengsler har det alt for bra, men jeg mener en innstramning av godene først skal skje etter at personen er dømt.

Dollface skrev:

Lissyjane skrev:

Kosinus skrev:

3xS skrev:

Fordi at de skal FUNGERE som mennesker også.. Ville du ha møtt igjen en tidligere drapsmann på gaten som hadde sittet på isolat uten noe som helst underholdning i 21 år? Kan love deg at det de hadde sluppet ut hadde vært et agressivt beist uten sidestykke...

men nå blir jo han mest sannsynlig sittende inne i 30 år da, så da er jo vi trygt plassert på et gamlehjem innen det skjer lissy...

Det er det som er det andre som er så synd,at han slipper ut igjen.Men ja,jeg vil heller han skal lide i 30 år før han kommer ut.for så syk han alerede er og så mye onskap han alerede er i stand til å / og har påført mennesker ,så er det verdt det om han fikk lide!

er vel fordte han har sagt at han ikke vill røpe noe hvis ikke de gir han noen ting tilbake, er vel derfor de gjør det

huff, ja han er en dritt.
han sa igår at han hadde det forferdelig å isolat, ja huff det er jammen synd på han.

får håpe han får 30 år med forvaring

Jeg lurer på om det norske fengselsystemet kan være grunnen til at vi har en lav prosent av gjenntagelse av kriminelle handlinger enn andre land...
Men jeg tar nok sikkert heeeelt feil, funker nok mye bedre og plage de sønder og sammen, det gjør underverker for psyken og fornuften det tenker jeg...

...an eye for an eye makes the whole world blind...

Back
Topp