Rettigheter som leietaker??

Mammatil3små

Betatt av forumet
E d noen her som har litt peiling på rettigheta for oss som leie hus som ligg ute tilsalgs? På under 1 mnd har det vært 2 visninger her. Vi har fått forvarsel toppen 4 dager før. Nå fikk jeg nettopp en ny mld fra huseier, om det kunne være visning her i morgen.
Jeg synes det er litt kort varsel og sist visning ble jeg temmelig irritert, siden de satte den midt i leggetiden til barna og de skulle jo så klart innpå rommene hvor de lå å sov. Vi hadde det gående med barna til kl 23.00 den kvelden.
Men jeg har rett og slett ikke nok tid til å få huset klart for visning i morgen. Jeg skal jobbe i kveld og jeg har alle tre barna hjemme i dag. Da er det minimalt man får gjort. Hadde vi fått litt trekk i husleia de gangene han har hatt visning, skulle jeg ha vært mer villig. For det er ekstra jobb hver gang han skal ha det. Kunne ønske han heller hadde klart å samla folka litt mer, enn å ta det for hver gang noen ringer å spør.. 

Slik jeg har forstått det plikter du til å gi huseieren din adgang innen rimelig tid, men huseieren kan ikke vandre inn uten vidre. 

Altså i ditt tilfelle ville jeg sagt at mellom kl 12 og 16 (f.eks) passer det med visning, mandag onsadg og fredag f.eks.. slik at dere har en litt klarer avtale på det, og selvfølgelig at du skal ha beskjed senest dagen før om noen kommer...

ååh, been there, done that.. føler virkelig med dere!

Vi bodde i et hus som skulle selges. Vi fikk beskjed om at det kom til å bli maks 1 vinsning i mnd, og at vi kom til å få hvertfall1-2 ukers forvarsel. Noen mnd kom det nok ikke til å bli visning i det hele tatt. Det begynte bra. det var lite visninger og vi fikk beskjed i god tid, og de tilrettela det slik at vi fikk bestemme litt hvilken dag som passa best og hvilket klokkeslett. 
Men så tok det til slutt helt av. det kunne være oppmot 3 visninger i uka, vi fikk beskjed dagen før eller samme dag, og ved ett par anledninger ikke beskjed i det hele tatt. Plutselig sto det folk på døra som skulle på visning, og vi skjønte ingenting. Da løyg til og med meglerern om at han hadde ringt og sendt sms til oss begge to. 
det var utrulig slitsomt. I denne perioden gikk jeg høygravid, og fødte også, så å ordne til visning flere ganger i uka enten som høygravid eller med nyfødt baby var ikke lett. 
Ved ett tilfelle kom det folk på døra akkurat da vi skulle spise middag (da hadde vi ikke fått beskjed). Jeg måtte bare skru av platene og ta med alle de 3 barna jeg hadde da, og komme oss ut. Da var jeg ikke mye blid altså!!

Endte med at vi selv ga oppsigelse og flytta. 

Da får de bare se huset som det er. Si at du ikke har anledning til å rydde/vaske på så kort frist (er jo ikke du som taper på om huset ikke blir solgt). Helt ærlig så syns jeg eier bør sørge for vaskehjelp hvis han vil ha det strøkent til visning. Vi har nettopp solgt selv, og det er ufattelig slitsomt å gjøre klart til visninger! Sett også et klokkeslett som passer deg. Hvis det ikke passer etter klokken 19, så sier du det. Og jeg hadde bedt eier/megler ta seg av visningen (selv om jeg hadde vært hjemme!).

Det står helt sikkert noe om dette i utleieloven. Vi har det tidligere skrevet ned i kontrakten vår om når leietaker skal ha varsel om visning.

vi har leieboer. i kontrakten står det at  vi kan  ha opptil  4 visninger i mnd  fra den datoen leiligheten blir sagt opp. 2m nd oppsigelsestid har vi  - begge veier. 

eier har lov til å ha visning og man kan ikke kreve trekk i leia. men det skal være på leietakers premisser - så lenge man leier et sted kan ikke eier ta seg til rette inne i leiligheten. prat med eieren om at de må avtale visningstider med deg. hvis ikke han hører hadde jeg ring direkte til megler som holder visningen og forklart problemet.

Back
Topp