rettigheter på penger etter fødselen

gravid med nr 3

Glad i forumet
jeg er akuratt ferdig på vk1 omsorgsfag har jobbet fast som renholderske i tillegg siden mai i fjord men det er ikke noe mye penger og hente der fra ...
jeg skal jobbe på ett bofellesskap i sommer og forhåpentligvis får jeg fortsette der eller så får jeg lærlinge plass til høsten... er det noen der ute som vet noe om hva jeg har rett på av penger etter fødselen da ???

hei!
da skal du ha rett på fødselspenger, etter som du har jobbet de siste 6 mnd.

maysen

Hei!
Jeg har vært på trygdekontoret og spurt. Fikk med meg et ark der det står hva man har rett på:

"Som barnets mor har du opptjent rett til fødselspenger dersom du har vært i inntektsgivende arbied i minst seks av de siste ti månedene før stønadsperioden tar til. Likt med arbeid regnes tidsrom du mottar sykepenger, omsorgspenger, pleiepenger, fødselspenger, adopsjonspenger, dagpenger under arbeidsløshet, dagpenger i forbindelse med avtjening av militær-, siviltjeneste eller obligatorisk sivilforsvarstjeneste og lønn under utdanningspermisjon eller etterlønn fra arbeidsgiver.
For at faren skal ha opptjent rett til fødselspenger må han ha vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene før hans del av stønadsperioden tar til."

Håper det var litt oppklarende....[&:]

Om du hat tjent "så dårlig" at beløpet er lavere enn engangsstønaden,går du i permisjon og får dekket opp så beløpet tilsvarer engangstønaden...
Engansstønaden er på ca 32.000,-
Men ellers så regner de utifra der du har tjent mest tror,iløpet av de 6 siste mnd.
Om det er mer du lurer på utover det,så er det bare å kontakte trygdekontoret.De er som regel behjelplige der![;)]

ok tusen takk[;)] for deres hjelp [:D]

derre må nu ha lykke til vidre i gravediteten deres [:)]

Back
Topp