Rettigheter osv

Millamillo

Elsker forumet
Januarskatter 2015
Er det noen her som vet?
Hvilke rettigheter har jeg i huset, dersom det skulle tilkomme min samboer noe, om vi ikke er gift?, kontra om vi hadde vært gift? (Yngste er har odel her).
Har min datter (hans stedatter) noen rettigheter her hvis det skulle alle meg noe? Eller om hun er nødt til å flytte til sin far?! (Om vi er gift/ugift)

Er det noen her som vet?
Hvilke rettigheter har jeg i huset, dersom det skulle tilkomme min samboer noe, om vi ikke er gift?, kontra om vi hadde vært gift? (Yngste er har odel her).
Har min datter (hans stedatter) noen rettigheter her hvis det skulle alle meg noe? Eller om hun er nødt til å flytte til sin far?! (Om vi er gift/ugift)
Er det felles bo? I så fall blir felles barn medeier sammen med deg. Hvem har odel? Din samboer, felles barn? Har dere ikke felles barn eller eier sammen har du få/ingen rettigheter.

Hvis noe skjer med deg må hun i utgangspunktet flytte til far, med mindre det er tungtveiende årsaker for at ikke skal skje. Her kan du påvirke ved å skrive testamente.

Er det felles bo? I så fall blir felles barn medeier sammen med deg. Hvem har odel? Din samboer, felles barn? Har dere ikke felles barn eller eier sammen har du få/ingen rettigheter.

Hvis noe skjer med deg må hun i utgangspunktet flytte til far, med mindre det er tungtveiende årsaker for at ikke skal skje. Her kan du påvirke ved å skrive testamente.
Vi bor sammen, men jeg har ikke kjøpt meg inn. Vår felles datter har odel, på "hans gård".
Jeg har ei fra før, som har kontakt med sin far, men han er ikke så interessert at jeg vil hun skal måtte bo der hvis om, dersom.. Hun hadde hatt det mye bedre her, eller hos min mor.

Vi bor sammen, men jeg har ikke kjøpt meg inn. Vår felles datter har odel, på "hans gård".
Jeg har ei fra før, som har kontakt med sin far, men han er ikke så interessert at jeg vil hun skal måtte bo der hvis om, dersom.. Hun hadde hatt det mye bedre her, eller hos min mor.
Da tilfaller huset deres felles barn.

Ta kontakt med en advokat som kan hjelpe til med å formulere et brev om ditt barns behov.

I følge nye lover som kom i 2008/2009 (tror jeg) så er samboerskap nesten likestilt med ekteskap, det du tar med deg inn i et samboerskap/ekteskap skal du også ta med deg ut. Så du har i grunn ikke mange rettigheter dersom du ikke har kjøpt deg inn, kunn den som har odel. Da må det isåfall lages en skikkelig kontrakt/avtale. I tilegg er dette med odel vanskelige greier. For du kan kjøpe deg inn og eie halvparten men den som har odel vil fortsatt sitte på alle rettigheter.

Eg ville laga ein kontrakt sammen med advokat. Dritt om det skjer ein av dere noe, så må dere ta stilling til mye andre ting som dere kan slippe klar med ein kontrakt.

Jeg har jo ikke lagt noe penger i det her, så om det skulle bli slutt så er det ikke noe jeg kommer til å kreve her. Jeg tenker mer på hva jeg/han/ungene har rett på hvis den ene av oss voksne skulle bli borte.

Odelsretten er veldig sterk i norge, men husker ikke alle detaljer rundt dette dessverre. Var i noenlunde samme situasjon for noen år siden.
Ditt barn vil jo arve sin biologiske far, så h*n vil nok ikke få noe av gården, dersom dere skulle falle i fra. H*n vil jo også da antagelig flytte til sin far, skulle noe tilkomme deg. Føler du det er feil, så må dere nesten vurdere adopsjon om mulig og gå den lange veien der. Nå vet ikke jeg om far har tatt på seg foreldreansvar eller noe, men hvis alt er "vanlig", så vil barnet flytte til sin far.
Odelsretten tilfaller din samboers første barn, altså deres felles. Det kan man ikke få gjort noe med, med mindre h*n sier fra seg odelen.
Skulle din samboer falle fra, så er det vanlig at partneren har borett så så lenge/evt livstid. Men ville ha undersøkt dette og evt skrevet testamente/kontrakt. Kan være du hadde kunne "forpaktet" gården frem til deres felles barn ble myndig. Kommer litt an på hvilke avtaler dere gjør, og hvor mange som ellers står i odelskø -og hvor "hissige" de er på dette. Men vil ikke odelspersonen ha gården, så kan neste i køen kjøpe gården til odelstakst trodde jeg.

Samboere med felles barn har krav på arv lik 4G dersom den ene faller fra. Det er ikke like gode avtaler for samboere som for ektefeller. Er man gift er beløpet 1/4 av arven. Ektefeller kan sitte i uskiftetbo, altså råde over eiendelene i samsvar med hvordan man som par hadde gjort dette (det gjelder forøvrig ikke din samboer som måtte skiftet med ditt sækullsbarn med mindre hun var voksen og tillot han å skite i uskifte). Livsarvinger har krav på 2/3 av boet etter foreldrene, dette er pliktdeldsarv - altså noe du ikke selv kan bestemme. I Norge kan du ikke gjøre dine barn arveløse. Skulle din samboer falle fra ville deres datter arve han, så det er jo ikke slik at dere ville måtte flytte eller likende. Men er hun under 18 år så trer overformynderiet inn, men mindre dere har spesielle avtaler ifht dette. En utfordring er kanskje driftsutgifter etc når hun ikke har inntekt, så det er det bo ofte den gjenværende foreldrene som betaler eller man kan søke overformynderiet om uttak av midler til f.eks oppussing hvis det er midler til det. Ditt særkullsbarn har ingen rettigheter etter din samboer med mindre han testamenterer noe til henne fra sin frie del, dog kan ikke bolig med odel være en del av en slik evt arv. Det vanligste er jo at barna arver sine foreldre i si helhet om annet ikke er nedtegnet på riktig formelle vis. Vil vel kanskje si at det enkleste og mest oversiktelige arvemessig i deres situasjon høres ut som giftermål.., men skjønner at ikke alle synes det skal være avgjørende. Men ekteskap er en ryddig samlivsform, der mye er regulert. Dere kan selvfølgelig også skrive avtaler, men ikke akkurat som dere vil ettersom det er barn inne i bildet, både felles og særkullsbarn. Lykke til!

Jeg har hørt om en dame som mistet ALT da mannen døde. De var nemlig ikke gift og hadde ikke samboerkontrakt, og alt stod i hans navn. Det var en ganske tung og fæl prosess...

Jeg og samboeren min tenkte å skrive samboerkontrakt, men endte opp med å likegreit gifte oss. Nå eier vi halvparten hvert i tillegg, men siden vi har mye lån trekker vi å skrive forsikring på at den ene ikke blir sittende med gjelden til den andre om den skulle falle fra, men at den dekkes opp. Hvis ikke ville ikke en av oss kunne beholde huset

Samboere med felles barn har krav på arv lik 4G dersom den ene faller fra. Det er ikke like gode avtaler for samboere som for ektefeller. Er man gift er beløpet 1/4 av arven. Ektefeller kan sitte i uskiftetbo, altså råde over eiendelene i samsvar med hvordan man som par hadde gjort dette (det gjelder forøvrig ikke din samboer som måtte skiftet med ditt sækullsbarn med mindre hun var voksen og tillot han å skite i uskifte). Livsarvinger har krav på 2/3 av boet etter foreldrene, dette er pliktdeldsarv - altså noe du ikke selv kan bestemme. I Norge kan du ikke gjøre dine barn arveløse. Skulle din samboer falle fra ville deres datter arve han, så det er jo ikke slik at dere ville måtte flytte eller likende. Men er hun under 18 år så trer overformynderiet inn, men mindre dere har spesielle avtaler ifht dette. En utfordring er kanskje driftsutgifter etc når hun ikke har inntekt, så det er det bo ofte den gjenværende foreldrene som betaler eller man kan søke overformynderiet om uttak av midler til f.eks oppussing hvis det er midler til det. Ditt særkullsbarn har ingen rettigheter etter din samboer med mindre han testamenterer noe til henne fra sin frie del, dog kan ikke bolig med odel være en del av en slik evt arv. Det vanligste er jo at barna arver sine foreldre i si helhet om annet ikke er nedtegnet på riktig formelle vis. Vil vel kanskje si at det enkleste og mest oversiktelige arvemessig i deres situasjon høres ut som giftermål.., men skjønner at ikke alle synes det skal være avgjørende. Men ekteskap er en ryddig samlivsform, der mye er regulert. Dere kan selvfølgelig også skrive avtaler, men ikke akkurat som dere vil ettersom det er barn inne i bildet, både felles og særkullsbarn. Lykke til!
Skite i uskifte :p

Han har forsikring som betaler lånet om han blir borte. Siden jeg ikke har kjøpt meg inn, har ikke jeg samme forsikring. For min del handler det ikke om giftermål, men om jeg og barna kan bo her, og hva som evt skjer i ettertid om man mister partneren, ifht barn.

Back
Topp