Rettferdig barnebidrag? *link*

Jeg stiller meg litt undrende at ekssamboer faktisk tar kontakt med nav for å beregne nytt bidrag når hun selv velger å gå ned i inntekt.. loven har tydeligvis vært sånn... men det hadde jeg virkelig ikke hatt samvittighet til :O

Sier meg enig i at det er urimelig og absurd ja! 

Tror ikke jeg hadde klart å gjøre det samme om jeg var henne, selv om hun har lov til det så tror jeg ikke jeg hadde hatt samvittighet til det med mindre han fyren var en knøl.

Rett er det ikke, men siden hun har fått medhold må det jo være noe alvorlig galt med systemet til NAV. Fint å lese at så mange politikere engasjerer seg i saken, og at det har vært en lovendring. Men latterlig at det har vært sånn i utgangspunktet.

Latterlig at det er sånn, men problemet ved en endring blir vel - hvem skal ta vurderingen av om mor VELGER å gå ned i inntekt, eller MÅ ned i inntekt.. Om mor f.eks studerer pga vansker med å få jobb eller ikke får jobb pga presset arbeidsmarked er jo økt barnebidrag en av måtene hun overlever på.. Vanskelig problemstilling...

Spiller vel ingen rolle om mor får mindre inntekt vel?
Barnebidraget skal gå med til å dekke en viss prosentandel av utgifter i forbindelse med å ha barn, og dette er vel konstant uansett hvilken inntekt mor har???

Barnehagen koster fremdeles X antall kroner. Barna spiser ikke mindre/mer, bruker færre/flere klær osv om mors inntekt øker eller minker.

Betyr det at dersom mors inntekt øker så skal far få betale mindre i barnebidrag??

han betaler jo ikke for andres barn - han betaler jo bare en større del av det deres 3 felles barn koster nå som hun tjener mindre. barnebidrag er regnet ut fra mors og far inntekt. dersom begge foreldrene tjener like mye så skal de betale like mye av hvor mye barna koster. Hvis en unge "koster" 3000kr i mnd å forsørge så skal da pappaen betale halvparten, altså 1500kr i barnebidrag og moren betaler resten. Dersom moren tjener mye mindre en faren så er det rettferdig at pappaen betaler mer enn halvparten. Dersom moren tjener mer enn far så betaler far mindre enn halvparten i bidrag. Det spiller ingen rolle hvorfor inntekten til mor eller far går opp eller ned.

personlig ville jeg ikke bedt nav ta en ny utregning når jeg selv valgte å gå ned til 80% lønn pga en annens mann barn, så jeg synes dette er moren sin feil - ikke nav.

Beckymams skrev:
Spiller vel ingen rolle om mor får mindre inntekt vel?
Barnebidraget skal gå med til å dekke en viss prosentandel av utgifter i forbindelse med å ha barn, og dette er vel konstant uansett hvilken inntekt mor har???

Barnehagen koster fremdeles X antall kroner. Barna spiser ikke mindre/mer, bruker færre/flere klær osv om mors inntekt øker eller minker.

Betyr det at dersom mors inntekt øker så skal far få betale mindre i barnebidrag??

ja det gjør det!!! ;)

Back
Topp