Rett til permisjon

Petrinemor97

Gift med forumet
Desemberlykke 2018
Hei.
Har et lite spørsmål til dere.
Skal lese mer på det senere, men kjente jeg faktisk ikke orket og gå å lete inne på nav sine sider akkurat nå om permisjon... Får bli senere, så jeg håper noen kan svare på spørsmålet mitt.

Det jeg lurer på er hvordan har man rett til lønnet permisjon? Sånn så jeg er helsefagarbeider lærling fram til i slutten av august. Da har jeg jobbet 100% i 2 år. Men fra og med september da har jeg bare fast hver 3 helg om det ikke kommer noen stillinger jeg kan søke på da. Men om jeg bare fra september da blir vikar og de helgene jeg har fast har jeg rett til lønnet permisjon da eller får jeg bare en engangstønad?

Jeg har trodd det var slik at man måtte jobbe i 6 mnd det året du har gravid eller i graviditeteten, men i går sa en venninne at hun har hørt at man må jobbe 3 mnd før barne blir født for å ha rett på lønnet permisjon så jeg ble sikkelig forvirret? :o

Noen som kan fortelle meg hvordan det er? :o

Det er 6.mnd du må ha vært i lønnet arbeid, mener jeg. Men jeg har null peiling på hva som skjer når man er lærling.

Det er 6.mnd du må ha vært i lønnet arbeid, mener jeg. Men jeg har null peiling på hva som skjer når man er lærling.

Vi har akkurat de samme kravene som en vanlig arbeidstaker :) Det vet jeg. Ble bare usikker på hvordan det funket med permisjonen. :) Så godt og høre at jeg har hørt rett før at det er 6 mnd og ikke de 3 siste. :)

Vi har akkurat de samme kravene som en vanlig arbeidstaker :) Det vet jeg. Ble bare usikker på hvordan det funket med permisjonen. :) Så godt og høre at jeg har hørt rett før at det er 6 mnd og ikke de 3 siste. :)

Har også like rettigheter dersom man feks blir sykemeldt el. Slik at man ikke er i arbeid.

Så bra :) Det ordner seg alltid ;)

Har også like rettigheter dersom man feks blir sykemeldt el. Slik at man ikke er i arbeid.
Ja, det eneste er at hvis man blir sykemeldt så må man kanskje ta igjen den perioden man har vært sykemeldt at lærlingstiden blir forlenget. Men har krav på betaling om jeg blir sykemeldt da :) Men tror egentlig ikke jeg må ta igjen noe no hvis jeg blir sykemeldt siden jeg er egentlig helt på sluten og venter egentlig bare på å få ta fagprøven. De behandler iallefall lærlinger forskjellig her jeg bor da. Noen må ta igjen og noen slipper unna.

Det er de 6 mnd du tjente BEST av de siste 10 mnd som utgjør beregningsgrunnlaget.

Men jeg er plutselig usikker på om det gjelder til prrmisjonsstart (mest logisk for meg) eller termin...

Tror uansett at du kommer til å få samme permisjon som du nå får i lønn.

Det er de 6 mnd du tjente BEST av de siste 10 mnd som utgjør beregningsgrunnlaget.

Men jeg er plutselig usikker på om det gjelder til prrmisjonsstart (mest logisk for meg) eller termin...

Tror uansett at du kommer til å få samme permisjon som du nå får i lønn.

Ja åkei, Jeg tror det gjelder til permisjonstart egentlig, men er ikke sikker selv nå.
Så man får omtrent det samme som man får i lønn? :D Da har jeg jo virkelig utnyttet systemet da og bli gravid nå siste året som lærling når jeg har best betalt :')

Ja åkei, Jeg tror det gjelder til permisjonstart egentlig, men er ikke sikker selv nå.
Så man får omtrent det samme som man får i lønn? :D Da har jeg jo virkelig utnyttet systemet da og bli gravid nå siste året som lærling når jeg har best betalt :')
Du får den summen som du fikk de månedene du tjente mest, er jeg veldig sikker på [emoji4]

Back
Topp