Rett til foreldrepenger. Hjelp meg å bli klok

UngeSpire

gravid, septemberspire <3
Jeg er lærling og dermed vanlig(fast ansatt) og har hittil i år rundt 37000 i brutto :) har termin i september. Vet at jeg kommer til å nå halve grunnbeløpet som jeg trenger , altså 44185 og har dermed rett til foreldrepenger. Har jobbet 6 av 10 mnd som man må, så den er grei.

Hvordan regner nav om man har rett på foreldrepenger? Tar de gjennomsnittet? Ser de på årsinntekten npr jeg sender inn søknaden?

Ved at de ser på 6 beste mnd hvis det er dagpenger men har ikke så mye variert, unntatt økning i mars. Ser de på årsinntekten når man sender inn søknaden, foreksempel i juli?

Hjelp meg. Prøver å lese men nav er KOMPLISERT. fortell me :D

Hvis de vet at du er lærling og tjener mindre enn vanlig så tar de nok å sjekker litt ekstra. Evt at arbeidsgiver har et skriv med hva du har tjent til nå eller at de går god for at du har tjent nok til å kunne få foreldrepenger?

Hvis de vet at du er lærling og tjener mindre enn vanlig så tar de nok å sjekker litt ekstra. Evt at arbeidsgiver har et skriv med hva du har tjent til nå eller at de går god for at du har tjent nok til å kunne få foreldrepenger?
Jeg har jo allerede tjent 37000 i brutto hittill i år og har 10+ i mnd :) så er jo allerede på 47 neste måned. Og da har jeg jo klart grensen min på 44185 som man MÅ ha :) Jeg skal jo regnes akkurat som en annen ansatt :) Det er jo akkurat som en fast ansatt kunne tjent like lite som meg. Så det har ikke noe å si.
"Som lærling eller lærekandidat er du ansatt i bedriften med de samme rettigheter og plikter som andre ansatte."

Last edited:
Hvis du har 10 000kr utbetalt i månen så er det jo bare å sende inn tre lønnsslipper sammen med søknadene. Skal ikke være så vanskelig å regne ut hva 10 000 x 6 måneder blir :p

Hvis du har 10 000kr utbetalt i månen så er det jo bare å sende inn tre lønnsslipper sammen med søknadene. Skal ikke være så vanskelig å regne ut hva 10 000 x 6 måneder blir :p
Tjente 10000 fra og med mars :) før det var det 8000 ++. Så har jo rett til foreldrepenger :D

Det virker som om du blir regnet som vanlig!! Så tror du bare skal fylle ut og sende inn papirene! Synes det er veldig komplisert selv, så kan ikke forklare det veldig lett for deg.. Virker som du har rett på foreldrepenger:)

Hvis du har fast lønn så får du det du det samme som du har utbetalt hver Mnd nå, ikke noe å si om du er lærling eller ikke. Første svangerskap studerte jeg og jobbet ved siden av som ekstravakt, da med variabel/ ulik lønn i Mnd, da sendte jeg inn lønnstopper for 10 Mnd og de regnet ut gjennomsnittet, tjente alt fra 10-16.000 i Mnd, mener å huske at jeg fikk 11.000 i Mnd i foreldrepenger.

Det er forresten lønningkontoret på arb plassen din som sender inn lønnsinntekter til NAV så du trenger ikke tenke på å sende noe papirer m.t.p hva du tjener- HVIS du har fast lønn.

Hvis du har fast lønn så får du det du det samme som du har utbetalt hver Mnd nå, ikke noe å si om du er lærling eller ikke. Første svangerskap studerte jeg og jobbet ved siden av som ekstravakt, da med variabel/ ulik lønn i Mnd, da sendte jeg inn lønnstopper for 10 Mnd og de regnet ut gjennomsnittet, tjente alt fra 10-16.000 i Mnd, mener å huske at jeg fikk 11.000 i Mnd i foreldrepenger.
Lønnslipper*

Sniker fra juli.
da jeg for 4 år siden fikk nr 1 var jeg lærling.. Fylte ut papirene som vanlig, trur min arbeidsgiver da sendte inntektskjema til nav(gjorde i hvertfall det denne gangen for meg)..
Husk å på at du kan få foreldrestipend fra Lånekassen:)

Ta kontakt med foreldrepengechatten på nav.no. Der sitter ekspertene som behandler søknadene. De er veldig flinke, så sikker på at du får riktig svar! :)

Du får like mye i foreldrepenger som i lønn. Velger du permisjon med 100% lønn får du utbetalt like mye som nå, velger du 80% får du bare 80% av månedslønnen, men da 10 uker lengre permisjon.

Når du søker foreldrepenger skal arbeidsplassen sende inn et inntektsskjema..

Det virker som om du blir regnet som vanlig!! Så tror du bare skal fylle ut og sende inn papirene! Synes det er veldig komplisert selv, så kan ikke forklare det veldig lett for deg.. Virker som du har rett på foreldrepenger:)
Ja hadde vist det :)
Har gått opp fra 8900 og i mars økte jg til litt over 10. Takk for info :D

Sniker fra juli.
da jeg for 4 år siden fikk nr 1 var jeg lærling.. Fylte ut papirene som vanlig, trur min arbeidsgiver da sendte inntektskjema til nav(gjorde i hvertfall det denne gangen for meg)..
Husk å på at du kan få foreldrestipend fra Lånekassen:)
Vet du hvor mye foreldrestipend er på? Tusen takk for tips :D

Ta kontakt med foreldrepengechatten på nav.no. Der sitter ekspertene som behandler søknadene. De er veldig flinke, så sikker på at du får riktig svar! :)
Har sendt dem mail på nav sine sider :) Er alltid på jobb når chatten deres er oppe. Men er de som sitter å svarer der og tror jeg :D

Du får like mye i foreldrepenger som i lønn. Velger du permisjon med 100% lønn får du utbetalt like mye som nå, velger du 80% får du bare 80% av månedslønnen, men da 10 uker lengre permisjon.

Når du søker foreldrepenger skal arbeidsplassen sende inn et inntektsskjema..
Takk :D

Det er jeg ikke sikker på... Husker ikke hva jeg fikk for fire år siden.. men sjekk på Lånekassa sine sider, mulig det står noe om det der :)

Back
Topp