Reservere seter på fly

Kommer kanskje sn på flysselskapet ?
Jeg tar uansett ikke sjansen , jeg opplevde å bli spurt om å flytte meg engang av noen som ikke hadde reservert , de ble sure da jeg sa nei til p flytte meg

Kanskje :)
Skjønner det når man ikke liker å fly. Ingen av oss som er redde :)

Har ikke reist med barn enda, men har aldri reservert plass de gangene de tar ekstra betalt for det. Reiser som regel med SAS, så det har ikke pleid å være et dilemma. Alle gangene jeg har reist uten setereservasjon, så har reisefølget (2 stk) alltid fått sitte sammen eller på hver sin side av midtgangen. Bare å sjekke inn tidlig på nett.

Ja, det gjør vi alltid når vi reiser med barna. Tar ikke sjansen på å bli separert, og ungene må sitte med fremmede.

Når jeg/vi reiser med mini så ja. Vil ha ham på vindusplass siden han enten sitter i bilstol (må stå på vindusplass) eller cares-sele på flyet (praktisk å slippe å klipse han ut av den unødvendig)

Reiser jeg alene bryr jeg meg ikke.

Har valgt sete lengst mulig frem for å ha god benplass nå, siden jeg er gravid. Kommer til å forsøke å få sete ved midtgangen og, mest av hensyn til de jeg skal sitte ved sien av, dersom jeg har behov for å bevege meg mye:)

Ellers har jeg ikke reservert, men pleier sjelden fly:)

Barn SKAL sitte med en av foreldrene. Ellers skjer det en feil. De har ikke lov til annet! (vet dette helt sikkert) Så jeg bestiller ikke plass.. Gjør evt det hvis det er krise at familien blir delt opp på lengre flyvninger bare.

Akkurat nå har jeg dette problemet, det går ikke an å reservere sete på to av de tre flyene vi skal reise med om en uke. Og i tillegg er det svindyrt! Skal reise alene med 2 barn og må nok få sitte med dem. Hva skal jeg gjøre da? Vi må ta 3 fly for å komme oss til min hjemby.
Det finnes et regelverk, barn må sitte i nærheten av foreldre/reisefølge. Hvis du ikke får sjekket inn online i forveien og må gjøre det på flyplassen så bør personale på innsjekk kunne hjelpe, hvis ikke dem da personale i gaten og i aller siste blir det personale om bord i flyet som må hjelpe :)
Det er ingen andre reisende som er intressert i å sitte ved siden av barn som er langt fra reisefølget sitt, så det ordner seg nok

Jeg leste faktisk at en familie hadde blitt delt opp og 2 åringen satt alene , så det kan dessverre skje
Det ordnet seg pga folk som ville flytte seg da
Flyselskapene har i “liten skrift” info om at de forbeholder seg retten til endring av sete i siste liten uansett om en person har betalt for plass eller ei. Reisende som har betalt for en plassering kan da få beløpet refundert (flybytte, splitta familier, passasjer som kom til skade på reise og trenger å bli tatt hensyn til osv. er noe som kan gjøre endringer i siste liten nødvendige)
Alle flyselskap MÅ følge regelverket om plassering av barn under 12 sammen med reisefølge. Men “sammen” kan være på sete foran eller bak, på andre siden av midtgangen.
De aller fleste reisende er ikke så spesielt intressert i å sitte vid siden av en 4 åring som er “alene”
Hvis en toåring har sitte “alene” har det skjedd en glipp, personale på alle ledd før flighten har da bomma skikkelig og ikke ordnet opp :(

De fleste flyselskap gir deg muligheten til å sjekke inn online ca 24-22 timer før avgang :)
Vi betaler aldri for plasser, bare sjekker inn tidsnok online (men det spiller ingen rolle for meg hvor vi sitter ;) litt viktigere om man gjerne vil sitte langt foran eller ekstra benplass)
På Charter er det charterselskapet som plasserer passasjerene og der kan det være lurt å betale for setereservesjon :)

Flyselskapene har i “liten skrift” info om at de forbeholder seg retten til endring av sete i siste liten uansett om en person har betalt for plass eller ei. Reisende som har betalt for en plassering kan da få beløpet refundert (flybytte, splitta familier, passasjer som kom til skade på reise og trenger å bli tatt hensyn til osv. er noe som kan gjøre endringer i siste liten nødvendige)
Alle flyselskap MÅ følge regelverket om plassering av barn under 12 sammen med reisefølge. Men “sammen” kan være på sete foran eller bak, på andre siden av midtgangen.
De aller fleste reisende er ikke så spesielt intressert i å sitte vid siden av en 4 åring som er “alene”
Hvis en toåring har sitte “alene” har det skjedd en glipp, personale på alle ledd før flighten har da bomma skikkelig og ikke ordnet opp :(
Ingen tvang meg til å flytte hverfall, tror ikke de er veldig interesert i å flytte rundt på noen med flyskrekk akkurat
Er jo en grunn til st jeg betaler, vil en familie sitte sammen så bør de jo betale også istedenfor å forvente at andre som har betalt flytter seg

Last edited:
De fleste flyselskap gir deg muligheten til å sjekke inn online ca 24-22 timer før avgang :)
Vi betaler aldri for plasser, bare sjekker inn tidsnok online (men det spiller ingen rolle for meg hvor vi sitter ;) litt viktigere om man gjerne vil sitte langt foran eller ekstra benplass)
På Charter er det charterselskapet som plasserer passasjerene og der kan det være lurt å betale for setereservesjon :)[/QUOTEjeg sjekket inn 24 t før men det var svært lite seter igjen ver siden av hverandre til meg og kengubarnet så jeg kommer nok til å fortsette å betale selv om det bare er innenlands

Ingen tvang meg til å flytte hverfall, tror ikke de er veldig interesert i å flytte rundt på noen med flyskrekk akkurat
Er jo en grunn til st jeg betaler, vil en familie sitte sammen så bør de jo betale også istedenfor å forvente at andre som har betalt flytter seg
Ja nei, de flytter ikke hvem som helst :) må liksom spørre og er det noe som flyskrekk blir det jo tatt hensyn til :)

Betaler aldri, drømmer om at barna skal bli plassert bakerst i fly :laughing021

Vi får alltid sammen gitt..

Barn SKAL sitte med en av foreldrene. Ellers skjer det en feil. De har ikke lov til annet! (vet dette helt sikkert) Så jeg bestiller ikke plass.. Gjør evt det hvis det er krise at familien blir delt opp på lengre flyvninger bare.
Jeg og kjæresten ente opp med å sitte hver for oss en gang da det var et barn plassert ved siden av oss på treseteren. Bestemoren som reiste med var plassert på raden bak. Hun spurte om en av oss kunne bytte, så da sa vi såklart ja. Var ikke flypersonell som spurte for henne, var hun selv. Syns det var veldig rart da, om barn skal sitte med foreldre/voksne på turen.

Aldri reservert sete og heller aldri opplevd å bli splittet med de jeg har reist med

Ved lengre flyreiser enn 2 timer eller når datteren vår et med gjør vi det.

Vi har ikke barn da, men vi har aldri forhåndsbestilt seter, og vi får nesten alltid seter sammen :) Vi har flydd veldig mye opp gjennom årene, og jeg kan vel telle på en hånd hvor mange ganger vi har fått sete på hver vår rad. Sjekker alltid inn 24t før flight dersom mulig og velger seter da :)

Vi har ikke barn da, men vi har aldri forhåndsbestilt seter, og vi får nesten alltid seter sammen :) Vi har flydd veldig mye opp gjennom årene, og jeg kan vel telle på en hånd hvor mange ganger vi har fått sete på hver vår rad. Sjekker alltid inn 24t før flight dersom mulig og velger seter da :)
Spørsmålet er jo om det da går greit p bli delt om dere blir det?

Back
Topp