Renselse etter fødsel

T

Trådstarter

Guest
Hei alle flotte mødre og fedre :-)
For snart fire uker siden ble jeg mor for første gang, alt har gått mye bedre enn forventet og har den snilleste datterskatten i verden <3

MEN, som førstegangsfødende har jeg ett par spørsmål om kroppen vår etter fødsel.

1. Hvor lenge må man vente før man begynner å trene igjen? Da tenker jeg på styrketrening.

2. Hva med sex? Jeg er følelsesmessig klar for å ha sex, men hva om kroppen sier nei? Hvor lenge gikk dere før hadde sex igjen? Og hvordan var det?

3. Datterskatten er født for snart en måned siden, jeg måtte sy både innvendig og utvendig etter fødselen, men ingen av stingene har falt ut, noe de sa på sykehuset at ville skje ila 2-3 uker og er nå inn i den 4., snart 5. Uken. Hva skal jeg gjøre?

4. Angående renselsen - jeg sluttet å blø etter ca 2½ uke, etter det så har det bare kommet masse brun/beige slim, hadde én dag hvor det luktet ille, men nå er det helt luktfritt. Er dette normalt? Bør jeg kontakte lege/ vente på 6ukers kontroll?

Du bør vente 6 uker med trening og sex. Noen har mindre blødning enn andre under renselsen, men stingene ville jeg kontaktet lege og spurt om.

Først og fremst; gratulerer!

1-2: 6 uker sies det. Jeg vet de som har hatt sex før også.
3: jeg fikk beskjed om å ta kontakt dersom stingene var plagsomme etter ukene de hadde oppgitt eller plukke dem vekk selv (anbefales ikke da jeg begynte å blø). Ta kontake med lege/fødeavdelingen.

4. Jeg sluttet også å blø etter ca 2 uker, deretter kom brunt slim. Etter noen dager begynte jeg å blø igjen (sårskorper innvendig som løsner). Jeg ville ventet til 6-ukerskontroll. Eventuelt kan du ringe helsestasjonen dersom du er bekymret :)

Gratulerer med jenta[emoji173]

Du må vente 6 uker med sex og trening. Om du likevel velger å ha sex må dere bruke kondom pga infeksjonsfare!

Renselsen varte 6-7 uker her. I 3 uker med mye blod og etter det med spotting og slim, så lenge det er luktfritt skal det være greit, men om du er bekymret så få en time hos legen.

Hei, og gratulerer! :)

Jeg var ikke på 6-ukerskontroll, og dro ut stingene selv i dusjen, for de satt veldig løst til slutt.
Du kan trene når du er klar for det, men bør være forsiktig med øvelser for magen, og bør vite at magemusklene er klare for det.
(Det ligger artikler om hvordan du sjekker det her på Babyverden, tror jeg.)

Det er helt normalt at renselsen kan være som hos deg, det varierer fra person til person hvor mye man blør, og hvor lenge. :)

Du kan ha sex når dere er klare for det, bare husk prevensjon om du ikke vil ha to veldig tette. :)

Hei alle flotte mødre og fedre :)
For snart fire uker siden ble jeg mor for første gang, alt har gått mye bedre enn forventet og har den snilleste datterskatten i verden <3

MEN, som førstegangsfødende har jeg ett par spørsmål om kroppen vår etter fødsel.

1. Hvor lenge må man vente før man begynner å trene igjen? Da tenker jeg på styrketrening.

2. Hva med sex? Jeg er følelsesmessig klar for å ha sex, men hva om kroppen sier nei? Hvor lenge gikk dere før hadde sex igjen? Og hvordan var det?

3. Datterskatten er født for snart en måned siden, jeg måtte sy både innvendig og utvendig etter fødselen, men ingen av stingene har falt ut, noe de sa på sykehuset at ville skje ila 2-3 uker og er nå inn i den 4., snart 5. Uken. Hva skal jeg gjøre?

4. Angående renselsen - jeg sluttet å blø etter ca 2½ uke, etter det så har det bare kommet masse brun/beige slim, hadde én dag hvor det luktet ille, men nå er det helt luktfritt. Er dette normalt? Bør jeg kontakte lege/ vente på 6ukers kontroll?

Selv blødde jeg i 6uker. Det beste er vel å vente til etter 6ukers kontrollen som du selv skal bestille for deg til legen for sjekk av deg. Jeg ville insistert på underlivssjekk og sjekk av sting. De andre spørsmålene har jeg ikke noen svar på.

Å ha samleie de første 2 mnd etter fødsel er litt merkelig fordi ting er ikke helt på plass i underlivet..

Ha iallefall ikke samleie hvis det er ubehag for deg.

Mvh Undre.

Back
Topp