Rense kattedo

*Tessa*

Gift med forumet
Har nå hørt at kattebæsj kan være farlig for gravide..Men hvor farlig er dette? kan ikke gravide røre kattedoen?

jeg har katt og må netsen gjøre det..men vasker godt og bruker antibakteriell etterpå :/

-
...Eller er det kankje kattesanden som er frlig, ble litt usikker her :)

Har nå hørt at kattebæsj kan være farlig for gravide..Men hvor farlig er dette? kan ikke gravide røre kattedoen?

jeg har katt og må netsen gjøre det..men vasker godt og bruker antibakteriell etterpå :/

Sniker fra april:)
Parasitten toxoplasmosa gondii, som finnes bl.a. i kattens avføring, kan være veldig skadelig for fosteret. Derfor bør man være forsiktig med bl.a. å skifte på kattedoen. Om du har hatt katt lenge kan en blodprøve hos legen vise om du har vært utsatt for parasitten før. Da har man antistoff i blodet, og kan være immun mot toxoplasmose.

Min venninne brukte hansker og munnbind, da hun også måtte skifte på kattedoen selv (parasitten kommer inn i kroppen via munnen, og ned i tarmsystemet). Håndhygienen ser jeg du har inne allerede;) Å vaske seg etter å ha klappet pusen er også lurt.

Som regel har man vært utsatt for den parasitten, hvis man har spist rått kjøtt eller lignende. Husk god hånd hygiene så er det vel ingen fare. det er værtfall det jeg har lest meg opp til :)
Og har man hatt den er man resistent mot parasitten

Men selv om man selv er resistent, så er jo ikke fosteret det. Det er jo årsaken til at gravide skal unngå en del ting som de selv ville tålt normalt sett, men som fosteret ikke tåler, som f. eks Toxoplasma og Listeria.

http://www.kattenssos.no/kattgravidbaby.html

Det er kun usmittede gravide kvinner som blir smittet av parasitten som kan påføre fosteret smitten. En person som allerede har hatt toxoplasmose vil aldri kunne påføre ett foster skade og er derfor immune. Over halvparten av voksne mennesker er allerede smittet, flesteparten ved at de har spist rått kjøtt, for eksempel ved at kjøttet var for lite stekt.

Back
Topp