Rengjøring av flasker

Vinterbarn16

Gift med forumet
Februarlykke 2016
It's gonna be May 2019
Hvordan gjør dere det?
Jeg vasker de godt med oppvaskbørste, og koker de, eller skyller de godt og setter de i oppvaskmaskin for så å koke de, men jeg syntes de lukter så rart, selvom de skal være helt rene, det lukter ikke sur melk liksom, mer en rar type plastisk kanskje? Litt vanskelig å forklare, dette gjelder Avent, Mam og Dr.Brown. Har prøvd å dra over med en hvit serviett for å se om det er no belegg, men det er det ikke heller

Vasker godt med børste først og så koker jeg de. Har kokt alle flaskene, men lille nekter å ta flaske, men må vel begynne å trene snart ser jeg for meg... Men det er sant det du sier: synes også det er rar lukt etterpå selv om de er rene.

Vasker med såpe og børste, skyller godt og steriliserer i mikroen

Skyller godt etter måltid. 1 gang om dagen vasker eg alle godt med kost og så steriliserer. :)

Hs her sa at man burde koke til 6 mnd hun. Både flasker og vann.

Her vasker vi de godt i såpevann, så koker vi de i kasserolle etterpå.
Jeg har hørt at vannet i Norge er så rent at man egentlig ikke trenger koke det, men at man anbefaler det i tilfellet det skulle ha skjedd noe med vanntilgangen (et dårlig rør eller en sånn situasjon der myndighetene anbefaler at man koker vannet en stund). Så det er visst mest føre var. Og fra 3 mnd har de såpass bra immunforsvar at de fint tåler eventuelle bakterier. Tenk så mye de får i seg fra hendene sine, de smaker jo på alt fra ca 10 ukers alder.

Har hørt 3 mnd jeg også assa. Sto også anbefalt blande temperatur på mme er 70 grader, men hipp f.eks er 40-50 grader.. Kokte kun 3 mnd med storebror og gikk helt fint :) Da for 11 år siden var det også greit å lage mme for et døgn å sette i kjøleskapet.. Han ble aldri dårlig.. Noen av disse forandringene er bare på tryne syntes jeg.. Rart vi overlevde før i tiden :)
Lurer litt på hvordan jeg skal gjøre det når jeg ikke lenger trenger å koke. Hadde vært praktisk å ta de i oppvaskmaskinen, men den kjører jeg bare annenhver dag ca.. Har jo ikke 100 flasker liksom.. Kun 8. Er håndvask godkjent? Blir jo liksom ikke høy temperatur av det.. Vil jo ikke brenne hendene :( kommer til å koke smokkene hvertfall et par ganger i uken :) og koke vannet hun skal spise til 6 mnd alder :)

Last edited:
Har hørt 3 mnd jeg også assa. Sto også anbefalt blande temperatur på mme er 70 grader, men hipp f.eks er 40-50 grader.. Kokte kun 3 mnd med storebror og gikk helt fint :) Da for 11 år siden var det også greit å lage mme for et døgn å sette i kjøleskapet.. Han ble aldri dårlig.. Noen av disse forandringene er bare på tryne syntes jeg.. Rart vi overlevde før i tiden :)
Lurer litt på hvordan jeg skal gjøre det når jeg ikke lenger trenger å koke. Hadde vært praktisk å ta de i oppvaskmaskinen, men den kjører jeg bare annenhver dag ca.. Har jo ikke 100 flasker liksom.. Kun 8. Er håndvask godkjent? Blir jo liksom ikke høy temperatur av det.. Vil jo ikke brenne hendene :( kommer til å koke smokkene hvertfall et par ganger i uken :) og koke vannet hun skal spise til 6 mnd alder :)
Håndvask er godkjent men du bør skylle i veldig varmt vann. F.eks fylle den lille kummen med varmt vann og legge de oppi der og fiske de ut med en gaffel?

Fra de begynner å putte hendene i munnen trenger man ikke koke smukker fordi de allikevel får i seg mye mer bakterier fra hendene. Forskning viser at barn av de som koker smukker er mer disponert for allergi enn de som ikke gjør det faktisk. Litt interessant lesing her: http://www.babyverden.no/Baby/Helse/Sykdom/Praktisk/Bare-putt-babyens-smokk-i-munnen-din/

Og det med koking av vann er virkelig ikke nødvendig i Norge da vi har så utrolig rent vann (altså koking av vann som så avkjøles). Da er melkebakteriene mye viktigere å fjerne, så er sånn sett viktigere å sterilisere enn å koke vannet.

Jeg høres litt belærende ut her, men det er ikke sånn ment altså! Litt vanskelig å formulere seg innimellom bare :)

Back
Topp