Religion spm

sas

Gift med forumet
Tenkt litt og har ikke selv kommet frem til et svar. MEn vil at alle som er kristne svarer meg. Hva er deres teori på dette spm:

Gud skapte Adam og Eva på den 6 dag. Jeg forstår at det ikke er 6 dag som i dager vi forstår..Men det var den 6 tingen han gjorde.

Men disse dinosaurene,,hvorfor lot HAN dem leve i sååååå mange år før han skapte ADAM?????+

Var det for å la planeten og dyrene venne seg til ting og tang? At HAN ville se hvordan ting utviklet seg først før han satte mennesket på denne planeten?

Og et spm til, blir jo bare et teoretisk svar sikkert da, men: Hvorfor passet han ikke på at bøkene i bibelen var lettere å forstå istedet for at vi skal tolke i det vide og det brede???????????????

Joda, jeg vet at noen av dem som skrev bibelen "for Herren" ikke var lærde mennesker, hadde vanskelig for å ordlegge seg osv, men HERREN kunne jo ha hjulpet til med det??

Jeg selv tror jo på Gud og tilhører en menighet til tross for at jeg er uaktiv, så derfor jeg lurer på slike ting da...

ORIGINAL: sas

Tenkt litt og har ikke selv kommet frem til et svar. MEn vil at alle som er kristne svarer meg. Hva er deres teori på dette spm:

Gud skapte Adam og Eva på den 6 dag. Jeg forstår at det ikke er 6 dag som i dager vi forstår..Men det var den 6 tingen han gjorde.

Men disse dinosaurene,,hvorfor lot HAN dem leve i sååååå mange år før han skapte ADAM?????+

Var det for å la planeten og dyrene venne seg til ting og tang? At HAN ville se hvordan ting utviklet seg først før han satte mennesket på denne planeten?

Og et spm til, blir jo bare et teoretisk svar sikkert da, men: Hvorfor passet han ikke på at bøkene i bibelen var lettere å forstå istedet for at vi skal tolke i det vide og det brede???????????????

Joda, jeg vet at noen av dem som skrev bibelen "for Herren" ikke var lærde mennesker, hadde vanskelig for å ordlegge seg osv, men HERREN kunne jo ha hjulpet til med det??

Jeg selv tror jo på Gud og tilhører en menighet til tross for at jeg er uaktiv, så derfor jeg lurer på slike ting da...
hei hei..jeg er ikke veldig kristen at det gjør noe og jeg lurer også på masse av det samme som deg..men jeg vet at bibelen ble skrevet lenge etter at jesus var på jorda...altså etterfortellinger...

dette syntes jeg er vilt da..
Adam og Eva får 2 SØNNER..Kain og Abel. de fyker i tottene på hverandre og den ene dreper den andre broren...
hvordan har verden formert seg videre?????

og Hvorfor er så mange kristene dypt avholds når en av jesus store underverker var å gjøre vann til vin ??? og de drakk jo vin til stadighet....

Når det gjelder dinosaurene og det har jeg ikke noe svar. Men Gud vet det, så da får jeg heller spørre han om det når jeg kommer til himmelen.  Det er mange ting man kan lure på, men jeg har ikke behov for å vite dem for å tro.

Jeg tror Bibelen er slik den skal være og når jeg leser den ber jeg Den hellige ånd hjelpe meg å forstå det som står der. Jeg forstår ikke alt, men det tror jeg heller ikke er nødvendig. Jeg får hjelp av DHå til å forstå de tingene som jeg tror Han mener jeg bør vite.

tro har ikke noe med intelekt å gjøre.

Takker for svar så langt. Joda, jeg vet at at Adam og Eva fikk mange barn og at disse måtte ligge sammen for å befolke jorden. MEn, så leser jeg jo at (husker ikke hvem av brødrene..kremt..) finner seg en hustru når de er på vandring eller hvordan det enn var. SLik jeg leser det er at han ene sønnen til Adam finner sin kone langt unna der de ble født liksom. Og da er det jo lett å tro at dette ikke er hans slektning, men heller en datter av noen andre igjen liksom..Det er den første mosebok som er så forvirrende synes nå jeg.

Og det at dinosaurene levde samtidig som Adam og Eva, hva med de kjøttetende dinosaurene da? Eller mener du at de geografisk bodde langt fra hverandre slik at de aldri møttes????

ORIGINAL: Annask

hei hei..jeg er ikke veldig kristen at det gjør noe og jeg lurer også på masse av det samme som deg..men jeg vet at bibelen ble skrevet lenge etter at jesus var på jorda...altså etterfortellinger...

dette syntes jeg er vilt da..
Adam og Eva får 2 SØNNER..Kain og Abel. de fyker i tottene på hverandre og den ene dreper den andre broren...
hvordan har verden formert seg videre?????

og Hvorfor er så mange kristene dypt avholds når en av jesus store underverker var å gjøre vann til vin ??? og de drakk jo vin til stadighet....

Adam og Eva fikk flere enn de to mener nå jeg selv om det heller ikke står svart på hvitt, også måtte søsken ligge sammen osv...eneste logiske forklaringen.

ORIGINAL: Sicily

Hvorfor tror du at dinosaurene levde lenge før mennesker? Jorda er ganske mye yngre enn evolusjonister mener og tror, og ofte blir resultater av f.eks C-14 metoden forfalsket fordi fossilene ikke passer inn i tidsperioden evolusjonistene mener at de fossilene skulle levd. Det vi tror, er at dinosaurene ble utelatt fra arken, og dermed ble utryddet av flommen, noe som stemmer med en rekke fossilfunn rundt om i verden, blant annet i f.eks Grand Canyon, som mest sannsynlig ble dannet av flommen.
Bibelen er ikke egentlig særlig åpen for tolkning, selv om det er det vi kaller det, når vi må tilpasse en del av det som står i den etter leveforholdene i det 21. århundre. Hvis ingenting var åpent for tolkning, ville vi fått "sannhet" i stedet for "tro", og nettopp troen, og den frie vilje til å tro det man vil, er nøkkelen i kristendom og noe av det viktigste som skiller vår Jahve/Gud fra andre avguder. Han ville at vi aktivt skulle søke sannheten og velge å tro på Ham og følge Hans ord, ellers ville han ikke vært en barmhjertig og allmektig Gud. Det står faktisk også noe i Bibelen om at mennesket plikter å finne sannheten, og ikke bare kan slå seg til ro med den tro vi er født inn i, eller godta det første og beste vi hører. Vi skal søke sannheten. Det er en liten del av hvorfor  Bibelen kan tolkes.

Vitenskapen gjør at jeg tror dinosaurene levde før Adam og Eva ble skapt.
Jeg forstår at vi må tilpasse en del av det som står id en etter leveforholdene i dag, men hvorfor da skrive at man skal gjøre og leve slik og slik når det ikke passer inn i dag siden HAN visste hvordan verden ville bli etterhvert? Hvorfor ikke da kun be disse menneskene som skrev bibelen skrive ned hvordean man skal leve uavhengig av hvordan verden forandrer seg??

For det er jo lett å sluke ord for ord og tro at sånn er det. Det med å rive ut sitt øye, kappe av sin hånd osv..Hvorfor skrive det ned når slikt lenger ikke er mulig?

Joda, Tro har med å TRo, ikke å vite,,,STUDERE bibelen osv..det forstår jeg. Og man kan ikke få svar på alt NÅ, men jeg har behov for å svar på en del ting som kanskje andre mener er uvesentlig for at jeg skal kunne tro.

Dette er en ganske typisk norsk greie fra "bedehusbeltet" på sør og Sørvestlandet... Begunnes ofte med at dersom man er full/beruset, har man ikke like god kontroll over seg selv, og det er lettere for å synde.

Joda, Tro har med å TRo, ikke å vite,,,STUDERE bibelen osv..det forstår jeg. Og man kan ikke få svar på alt NÅ, men jeg har behov for å svar på en del ting som kanskje andre mener er uvesentlig for at jeg skal kunne tro.

Syns det er dumt å basere sin tro på hva andre kan gi deg av svar jeg...En tro som må basere seg på vitenskap, vil hele tiden bli satt på prøve. For det er ikke til å stikke under en stol at dagens samfunn er meget skeptisk til religion og alt som har med den å gjøre, og klarer man ikke å holde på troen sin om vanskelige spørsmål dukker opp, tror jeg man vil miste den ganske fort... Og stadig komme inn i perioder med tvil...
Unnskyld hvis jeg høres veldig negativ ut, håper du klarer å finne en måte du kan ha det bra med din tro.[:)] 

Men ønsker man svar som er litt mer ukontroversielle, finnes det alltids steder man finne det. F.eks www.answersingenesis.com er en side som gir svar på de fleste spørsmål som har med bibelens første bøker å gjøre, svar gitt med en ganske bokstavlig tolkning av bibelen-i den grad det er mulig(kreasjonistisk)[;)] Er nok ganske sikker på at et babyforum ikke er det helt rette stedet å finne "fornuftige" svar på det du ønsker, men er nok ikke sååå vanskelig å søke opp det du ønsker svar på om du bruker litt tid på det[:)] Problemet vil vel heller være at du kommer til å oppdage mange forskjellige svar... 

ORIGINAL: ~Ahiru~

Syns det er dumt å basere sin tro på hva andre kan gi deg av svar jeg...En tro som må basere seg på vitenskap, vil hele tiden bli satt på prøve. For det er ikke til å stikke under en stol at dagens samfunn er meget skeptisk til religion og alt som har med den å gjøre, og klarer man ikke å holde på troen sin om vanskelige spørsmål dukker opp, tror jeg man vil miste den ganske fort... Og stadig komme inn i perioder med tvil...
Unnskyld hvis jeg høres veldig negativ ut, håper du klarer å finne en måte du kan ha det bra med din tro.[:)] 

Men ønsker man svar som er litt mer ukontroversielle, finnes det alltids steder man finne det. F.eks www.answersingenesis.com er en side som gir svar på de fleste spørsmål som har med bibelens første bøker å gjøre, svar gitt med en ganske bokstavlig tolkning av bibelen-i den grad det er mulig(kreasjonistisk)[;)] Er nok ganske sikker på at et babyforum ikke er det helt rette stedet å finne "fornuftige" svar på det du ønsker, men er nok ikke sååå vanskelig å søke opp det du ønsker svar på om du bruker litt tid på det[:)] Problemet vil vel heller være at du kommer til å oppdage mange forskjellige svar... 

Jeg ser det du skriver og forstår det du prøver å si. Men for eks, si at du for første gang hører om Jeus etc...Du vil da stille mange spm...Og da er det ikke lett å tro på noen ting hvis du ikke får et TEORETISK svar, for det var det jeg var ute etter og spess da fra kristne som kjenner bibelen mye bedre enn meg.  Liker å lese de forskjellige svar for da for jeg noe å tenke på. Er ikke sagt at det er sånn det faktisk er kanskje men dog...

Jeg vet ikke om jeg klarer å forklare meg helt jeg. Men en kan ikke bare tro uten å få litt kunnskap liksom..Og når jeg føler visse ting virker helt borti natta, så ja, da mister jeg faktisk litt av troen. Er sånn jeg er. Og jo, babyverden er et fint sted å spørre om slikt. For jeg har funnet ut det at her kan man spørre om hva som helst da det er så mange forskjellige personligheter her og mange kristne også...Får alltid svar på det jeg lurer på her jeg såå....er jo generell dette her...

Men jo da..en ting er å få servert fakta, kunnskap og litt teori og når man har fordøyet det så kan man kanskje fortsette med å prøve å bli sterkere i troen. Prate med HAN, føle DHÅ etc.

Også er det jo litt sunt å sette spm tegn ved religionen synes jeg, Ikke bare sluke alt rått. vise at man tenker litt.

ÅÅÅ, jeg klarer ikke å forklare meg skikelig fordi jeg ikek får konsentrert meg nå...Datter som maser og baby som uler..

ORIGINAL: Fru Riskorn

Dette er en ganske typisk norsk greie fra "bedehusbeltet" på sør og Sørvestlandet... Begunnes ofte med at dersom man er full/beruset, har man ikke like god kontroll over seg selv, og det er lettere for å synde.

Jeg er kristen, men ikke sterkt avholds. dvs jeg kan fint drikke et glass vin uten at det bryter med min tro. Men jeg ser ingen grunn til å drikke meg full. (blir jo bare kvalm og dårlig neste dag, ikke noe moro med det).... Det står i bibelen at man ikke skal drikke seg fulle .. Før var det vanlig å drikke vin til maten (og det er det jo ennå i noen land), det betyr ikke at man drikker seg full.

15 Pass derfor nøye på hvordan dere lever, ikke som ukloke mennesker, men som kloke, [link=http://www.bibelen.no/refs.aspx?book=EPH&chapter=5&verse=16&lang=1&trans=2]16[/link] så dere bruker den dyrebare tiden godt, for dagene er onde. [link=http://www.bibelen.no/refs.aspx?book=EPH&chapter=5&verse=17&lang=1&trans=2]17[/link] Vær ikke uforstandige, men forstå hva som er Herrens vilje. [link=http://www.bibelen.no/refs.aspx?book=EPH&chapter=5&verse=18&lang=1&trans=2]18[/link] Drikk dere ikke fulle på vin, det fører til utskeielser, bli heller fylt av Ånden [link=http://www.bibelen.no/refs.aspx?book=EPH&chapter=5&verse=19&lang=1&trans=2]19[/link] og syng sammen, la salmer, hymner og åndelige sanger lyde! Syng og spill av hjertet for Herren. [link=http://www.bibelen.no/refs.aspx?book=EPH&chapter=5&verse=20&lang=1&trans=2]20[/link] Takk alltid vår Gud og Far for alt i vår Herre Jesu Kristi navn. (efeserbrevet 5)

det finnes også flere skriftsteder...

Jeg synes du har fått mange gode svar her, SAS.

Her er mitt syn på disse tingene:

Ang. dinosaurusene...Jeg tror ikke noen kan si med absolutt sikkerhet hvordan, hvorfor eller når de levde.
Vi vet at jorden ble skapt av det materie som fantes i universet. det kan da tenkes at Jesus brukte planeter som det var skapt dinosauruser på, smeltet de sammen med annen materie og planeter og på den måten skapte et såkalt BIG BANG. Gud er allmektig. Han styrer alle elementer. Han kan få ting til å se naturlig ut eller at ting får en naturlig forklaring.

Hvis dinosaurusene ble skapt på jorden...Vi vet ikke hvor lenge Adam og Eva var i Edens hage. Men jeg ser ikke noe problem i at dinosaurusene kunne levd mens Adam og Eva var i Edens hage.

Om Adam og Eva var hvite eller svarte....det spiller ingen rolle. Det kan tenkes at man ikke skal tolke fortellingen om skapelsen av Adam og Eva bokstavlig. Har tro på at Gud skapte flere mennesker med annen hudfarge.
Vi vet at Gud forbannet et folk pga deres ugudelighet med mørk hudfarge. MEN det er dermed ikke sagt at alle mørkhudede er forbannet og er ugudelige! Eller at det å være mørkhudet er en forbannelse! Ikke misforstå! Men dette spesielle folket det er snakk om ble forbannet på denne måten. Derers etterkommere ble også mørke.

Men som noen andre skriver i tråden her så er det viktigste det at man får svar ved den hellige Ånd gjennom bønn. Tror ikke det er så viktig for vår frelse om hvilken hudfarge Adam og Eva hadde eller om dinosaurusene eksisterte i det hele tatt. Vi kan ikke få svar på alt ned i minste detalje. Vi må vise vår tro. Og vår tro skal bli prøvet.

Dette er MIN mening.

Det er ett enkelt svar på alt dette:

Det finnes ingen gud, bibelen er bare fri fantasi og ønske tenkning.

Og om det finnes en gud er han OND!

ORIGINAL: munter

Dette er MIN mening.

Ganske enig der ja[;)]

Hvem skapte gud?

Gud er rasist i følge bibelen og dagens lover og regler(gjør syndere svarte??)[;)]

Alle mennesker er innavel, rart ikke barna ble sterkt misdannet som de ville blitt idag??

Hvordan kan dere tro på noe dere ikke har noen beviser på??
Dere leser noe mange forskjellige personer har diktet opp og hvor alle har tolket de opplevelsene sine forskjellig. Og alle kristne leser den og tolker den som de selv vil, det høres ikke helt bra ut??

Finnes det et eneste håndfast bevis på at jesus eller gud eksisterer/eksiststerte? Noe annet en bibelen som ingen av de har skrivd?

Om 500 pers setter seg ned og skriver en vill historie og sier at "dette har vi opplevd og sånn er det bare" ville dere da trodd 100% på dette og styrt livene deres etter dette? Er jo teknisk sett det dere gjør nå..[8|]

Sier det jeg, religion er roten til ALT vondt[:'(]

Mine svar i rødt.

ORIGINAL: Rebecca85

Dette er MIN mening.

Jeg kan si det like sikkert som deg. Jo, Gud finnes og
Han er slettes ikke ond. Det er mennesker som tilegner han egenskaper han ikke har. Og pga deres egen svakhet er det lettere å skylde på Ham.

Ganske enig der ja[;)]

Hvem skapte gud?

Gud er rasist i følge bibelen og dagens lover og regler(gjør syndere svarte??)[;)]

Tror du må lese hele innlegget før du kaster ut noe slikt.

Alle mennesker er innavel, rart ikke barna ble sterkt misdannet som de ville blitt idag??

Så man skal stole på vitenskapen som forandrer seg hele tiden? Du er klar over at vitenskapen er full av TEORIER som ikke er absolutt sannhet?

Dere leser noe mange forskjellige personer har diktet opp og hvor alle har tolket de opplevelsene sine forskjellig. Og alle kristne leser den og tolker den som de selv vil, det høres ikke helt bra ut??

Finnes det et eneste håndfast bevis på at jesus eller gud eksisterer/eksiststerte? Noe annet en bibelen som ingen av de har skrivd?

Om 500 pers setter seg ned og skriver en vill historie og sier at "dette har vi opplevd og sånn er det bare" ville dere da trodd 100% på dette og styrt livene deres etter dette? Er jo teknisk sett det dere gjør nå..[8|]

Det er ikke religionen sin skyld. Det er sånne som ikke har tåleranse nok til å la oss få tro det man vil tro.
Jeg kritiserer ikke deg for å tro det du tror, så la oss andre ha våre meninger.

Denne tråden handlet ikke om å tro eller ikke tro. Vis litt respekt for trådstarter.

Lurer litt på hvorfor alle skal si vi stammer fra apene jeg...[8|] Hvis man tror på evolusjon så burde man vite at det ikke er apene, men et ledd (en primat type) lenger bak, som liksom både mennesker og aper stammer fra... Så uansett om man tror på evolusjon eller ikke så blir det feil å si vi stammer fra aper[8D][8|] Er ingen av de nålevende primat artene vi stammer fra, da heller en eller flere felles stamfedre noen millioner år tilbake i tid.

Jeg personlig tror ikke på evolusjon i den forstand, men syns det er irriterende at folk som liksom tror på det, hele tiden sier feil. Vit hva dere tror så iherdig på ihvertfall da, før dere slenger ut bastante meninger[;)]

(og dette innlegget et ikke ment bestemt til "blåfugl", bare en generell kommentar[;)]) 

ORIGINAL: Husmor

Mine svar i rødt.

ORIGINAL: Rebecca85

Dette er MIN mening.

Jeg kan si det like sikkert som deg. Jo, Gud finnes og
Han er slettes ikke ond. Det er mennesker som tilegner han egenskaper han ikke har. Og pga deres egen svakhet er det lettere å skylde på Ham.

Ganske enig der ja[;)]

Hvem skapte gud?

Tror du må lese hele innlegget før du kaster ut noe slikt.

Så man skal stole på vitenskapen som forandrer seg hele tiden? Du er klar over at vitenskapen er full av TEORIER som ikke er absolutt sannhet?

Det er ikke religionen sin skyld. Det er sånne som ikke har tåleranse nok til å la oss få tro det man vil tro.
Jeg kritiserer ikke deg for å tro det du tror, så la oss andre ha våre meninger.

Denne tråden handlet ikke om å tro eller ikke tro. Vis litt respekt for trådstarter.

Ja jeg tok feil, han gjorde ikke alle ugudelige svarte, bare et helt folk fra en plass, for at alle skulle vite at de er ugudelige pga fargen sin...!! Syns det høres rart ut.

Og ikke svarte du på spm mitt heller: Finnes det bevis på det dere tror på?

Jeg vet at vitenskapen har sine feil, men de har ofte beviser på sine ideer og har ofte en bedre forklaring. Ikke styrer jeg livet mitt etter de heller, de kommer ikke og sier at "sånn og sånn skal du leve livet" eller kommer du til helvette osv!! [8|]

Religion ER roten til alt vondt, finnes ikke mange krigene som er startet på adre grunnlag en at "deres religion er feil, vi har rett og skal omvende dere" og krig om lande områder mellom forskjellige religioner!!

Syns religion er skummelt, noe man presser ungene sine inn i og man får ikke mange valg mulighetene når man blir hjenre vasket med dette hver dag fra man blir født..

Starter man en tråd om religion kan man vel ikke forvente annet en at folk diskutere dette?

Helt greit at folk er religiøse, men de må tåle å høre kritikk av deres religion!

Nå skal det sies at tross 18 år å gå i kirken pluss andre aktiviteter som har med religionen å gjøre så ar jeg nok ikke en "flink elev"  fordi jeg føler jeg ikke kan noen ting. Derfor kan jeg til tider ha "dumme" spm. Det er mange her ser jeg som kan sine fakta (uavhengig om de tror eller ei)

Jeg lurte jo på hvorfor Gud lot det gå så mange år mellom dinosaurene før Adam og Eva ble skap, men har fått teori her på at de levde samtidig, dette har jeg aldri tenkt på faktisk. Ingen vet jo sikkert som dere skriver og videre lurer på om det virkelig har noe å si for at jeg skal kunne prøve å tro.

Vel, for at jeg skal i det hele tatt prøve å tro, be til HAn og studere skriften så må jeg først få vekk tanker som: "dette blir for dumt, dette blir for villt, dette henger ikke på greip, her er det noe som ikke stemmer etc" Derfor slike spm som for meg er viktig å få et svar på, eller en teori på for at jeg skal klare å komme meg videre.
Hvis jeg har for mange tanker rundt dette klarer jeg heller ikke å være oppriktig hvis jeg skulle be til HAN og be om et svar med hjelp fra DHÅ siden jeg der og da egentlig ikke er klar for et svar da jeg lurer for mye på ting.

JEg har fått mange svar her og liker dem. Får meg til å tenke.
En ting er jeg blitt sikker på, Adam og Eva var hvite..Jeg støtter det Husmor skriver...

Religionen er roten til alt ondt skriver ei. Tja, tror nok ikke det. Det er mennesket som gjør religionen ondt faktisk, eller skal ejg si det er satan som påvirker mennesket til bli slemme.

Religionen i seg selv, budskapet er jo bare vakkert..Tenk litt over det.

uansett, jeg har fått svar av dere på mine to spm og det takker jeg dere for. Om det er hundre prosent korrekt er en annen sak, poenget er at jeg fikk en teori av dere, og jeg takker for det.

Ellers elsker jeg religion spm...bare å fortsette her hvis dere vil.[:D]

Finnes det bevis på det dere tror på? 

Tja, hadde det funnet bevis på det så hadde vi ikke bare TRODD, men VISST:) Å tro og vite er jo to forskjellige ting.

Man tror utifra det man FØLER, man får liksom bekreftet via DHÅ, men da må man også virkelig ønske å få et svar på om dette er noe å tro på, virkelig ønske det av hele sitt hjerte, være helt oppriktig overfor HAn, og DET er ikke alltid lett.

Jeg personlig er jo litt tvilende, så egentlig skal jeg ikke komme her og kommer her, men derfor jeg startet tråden med mine to spm og det har jeg jo fått svar på nå.

Du skriver at religionen er ond, at folk starter kriger fordi de mener at den andre parts TRo ikke stemmer osv. Men igjen, RELIGIONEN I SEG SELV er ikke ond, det er menneskene som ikke klarer å repsketere den andres tro som gjør det ondt. LITT forskjell der. Er klar over at 90 % av all krig er pga religion spørsmålet. Men selve læren i religionen er bare fint. man skal elske sin neste som seg selv, man skal (prøve) å holde budene, man skal elske HAN (noe som kan være litt vanskelig noen ganger da man ikke husker å ha sett han, så litt vanskelig å elske HAn , men samtidig viser man det ved å PRØVE å følge hans råd og veiledning)

Man kommer IKKE til helvete selv om man ikke klarer å tro. Det tror iallefall ikke jeg.

Hvis man for eks har lyst å begynne med meditasjon så er det ikke bare å gjøre det. Det tar jo tid å virkelig bli god på det...Og man må ønske å lære det ordentlig. blir det samme med å tro på HAN. Tar tid (hele livet kanskje) å lære HAN å kjenne.

Men som skrevet før, jeg er jo litt tvilende også. ER så mange spm jeg har som gjør at jeg ikke klarer å slå meg til ro liksom. En ting er at jeg FØLER det er riktig å tro på HAn, samtidig som hjernen min jobber overtid...Ikke lett.

Finnes det bevis på det dere tror på? 

Tja, hadde det funnet bevis på det så hadde vi ikke bare TRODD, men VISST:) Å tro og vite er jo to forskjellige ting.

Man tror utifra det man FØLER, man får liksom bekreftet via DHÅ, men da må man også virkelig ønske å få et svar på om dette er noe å tro på, virkelig ønske det av hele sitt hjerte, være helt oppriktig overfor HAn, og DET er ikke alltid lett.

Jeg personlig er jo litt tvilende, så egentlig skal jeg ikke komme her og kommer her, men derfor jeg startet tråden med mine to spm og det har jeg jo fått svar på nå.

Du skriver at religionen er ond, at folk starter kriger fordi de mener at den andre parts TRo ikke stemmer osv. Men igjen, RELIGIONEN I SEG SELV er ikke ond, det er menneskene som ikke klarer å repsketere den andres tro som gjør det ondt. LITT forskjell der. Er klar over at 90 % av all krig er pga religion spørsmålet. Men selve læren i religionen er bare fint. man skal elske sin neste som seg selv, man skal (prøve) å holde budene, man skal elske HAN (noe som kan være litt vanskelig noen ganger da man ikke husker å ha sett han, så litt vanskelig å elske HAn , men samtidig viser man det ved å PRØVE å følge hans råd og veiledning)

Man kommer IKKE til helvete selv om man ikke klarer å tro. Det tror iallefall ikke jeg.

Hvis man for eks har lyst å begynne med meditasjon så er det ikke bare å gjøre det. Det tar jo tid å virkelig bli god på det...Og man må ønske å lære det ordentlig. blir det samme med å tro på HAN. Tar tid (hele livet kanskje) å lære HAN å kjenne.

Men som skrevet før, jeg er jo litt tvilende også. ER så mange spm jeg har som gjør at jeg ikke klarer å slå meg til ro liksom. En ting er at jeg FØLER det er riktig å tro på HAn, samtidig som hjernen min jobber overtid...Ikke lett.

Hvordan kan man leve livet etter noe man bare tror? Har alltid hørt at man skal ikke tro, man skal vite[;)]

Jeg kan ikke tro på noe som folk skrev for mange år siden og de mener at det er sånn... Med så mange ikke troende for tiden burde kanskje Gud gjøre noe for å få folk til å tro igjen, om han virkelig finnes?[8|]

Først vil jeg svare på det med at man lurer på hvorfor ikke Gud griper inn der andre lider.

Du har en datter. Hun er i tenårene. Hun VIL ut på en fest for første gang. Du sier at hun IKKE må drikke eller du sier hun ikke må ta stoff. Du råder og veilleder, men lar henne dra på festen. (la oss si hun er 14 år)

Din datter tar et valg og det valget er å IKKE lytte til deg. Hun lukker seg og vil prøve alkohol. Hun glemmer alt du har fortalt om alkohol og blir skikkelig fyllesyk. Dagen derpå har hun det så vondt fysisk og sier kanskje: "mamma, kan du hjelpe meg til å bli kvitt denne kvalmen" MEn du kan ikke/vil ikke. Du må selv la henne ta konsekvensene av valget hun tok.

Dette var bare et lite eksempel på at Gud gjør akkurat det samme. Forskjellen er at vi ikke ser han fysisk og hører han med øra våre, Men han hvisker til oss hele tiden via DHÅ..han råder og veilleder, men vi stenger han ute samtidig som vi gir HAn skylden.

Og til ditt spm Rebecca85: Hvordan kan man leve livet etter noe man bare Tror?

Vel, fordi man har fått en bekreftelse via DHÅ at dette er sannheten, man FØLER det er sant, men kan ikke bevise det fysisk til noen....Man har såpass sterk tro at man nesten vet for å si det slik. derfor man lever etter det man tror på (nå gjør ikke jeg akkurat det da. kremt..men de GODE kristne gjør det)

Back
Topp