Rektoskopi og coloskopi..........

• Trådstarter Trådstarter *BV addict*
  • Opprettet Opprettet
B

*BV addict*

Guest
Få høres deres erfaring?

Mer flaut en vondt? Jeg dør bare av tanken!!

Jeg har hatt en lignende undersøkelse nettopp men det var ned i lungene. Det var ikke en fin erfaring for min del, men du er kanskje litt heldigere?
Skulle ta biopsi av lungevevet mitt og jeg fikk panikk da de sprutet bedøvelse nede i lungene..

Gastroskopi er ikke flaut da...
Ikke er det vondt heller..
Men det er maks ubehagelig da du brekker deg som f...
Så klarer du ikke å puste rolig under undersøkelsen så blir det vanskelig å puste pga brekninger osv...
Jeg har gjort det 2 ganger før og skal igjen i juni... Gruer meg ihjel...
Men en kan få en sprøyte som gjør deg likegyldig da.. den hjelper litt på.
Uten den så streiker jeg

Jeg har tatt det to ganger i år..

Man får som regel sprayet en bedøvende krem i svelget som virker med en gang, så legger man seg sidelengs på benken, man får en rund plast "dings" som man skal bite tennene rundt og slangen føres inn i denne ringen og ned i magen.

Jeg synes det var ganske ekkelt og det viktigste her er å slappe så mye av som mulig for da går det kjempefort og da er det heller ikke så ubehagelig. Når de vrir rundt på slangen og drar den inn og ut, kommer det ofte opp masse luft og man raper massse...synes ikke det er noe pinlig :)

Lykke til, det går nok kjempe bra!

Beklager, er selvfølgelig rektoskopi jeg mener........

Var på det for 2 dager siden, og er nok ikke helt reflektert i fht. til det enda... Var ikke noen fest for å si det sånn, viktig at du slapper av og gjør som de folka sier. Så lenge de ikke finner no spes går det kjapt, men til meg så er jeg gastric bypass opr. så de tok seg god tid, og det var drøyt lenge!!!

Er ikke flaut. Har hatt 3 colonskopi utført, 1 i narkose men er så sammenvokst i tarmen at det ikke var mulig å gjennomføre.

Du får smertestillende under undersøkelsen om det gjør de minste vondt. Pluss du får noe muskel avslappende før de begynner :)

Slapp av så godt du kan :) Husk at de som utfører undersøkelsen har gjort dette maaange ganger før. Å btw, de sprøyter luft inn i slangen av å til så de skal se bedre bare så du vet om det :)

Lykke til. Bar hyl ut om du lurer på noe :)

lillesmule skrev:
Er ikke flaut. Har hatt 3 colonskopi utført, 1 i narkose men er så sammenvokst i tarmen at det ikke var mulig å gjennomføre.

Du får smertestillende under undersøkelsen om det gjør de minste vondt. Pluss du får noe muskel avslappende før de begynner :)

Slapp av så godt du kan :) Husk at de som utfører undersøkelsen har gjort dette maaange ganger før. Å btw, de sprøyter luft inn i slangen av å til så de skal se bedre bare så du vet om det :)

Lykke til. Bar hyl ut om du lurer på noe :)

Så man får muskelavsappende og smertestillende på sykehuset? rekker det vike før dem begynner da?
Synte du det var vondt? Hvor ang tid tok det? ligger du helt naken nedenti?

Hmmm.. her var det litt rot i betegnelsene.. Jeg vet ikke hvilken undersøkelse du mente. Men ingen av us er flaue, eller pinlige. De som utfører dem er profesjonelle, og gjør dette flere ganger hver dag. 

Rectoskopi er en undersøkelse der en undersøker rektum, og noen cm opp. Så langt en kan se med rett utstyr uten kameraslange.

Colonoskopi er en undersøkelse der en går opp i rektum og videre oppover i tykktarmen med en slange med kamera på. Får til å undersøke tykktarmen, og overgangen til tynntarmen.

Gastroskopi er en undersøkelse som en undersøker magesekk, og tolvfingertarm. Da tar man en slange med kamera på og går inn i munnen, nedover svelget og inn i magesekken.

Bronkoscopi er en undersøkelse som undersøker lungene. Går da inn med en slange med kamera inn igjennom munnen, så inn i lungene.

jeg har fått slangen opp i ræva. Det var veldig profosjonelt. Det var en lege der som forklarte meg alt, fra hva jeg skulle ta av meg og hva jeg skulle beholde på. Og nesten i detaljer hvordan undersøkelsen foregikk.
Det var i en sving, hvor jeg kunne se på skjermen det var helt trangt, der var det helt for jævlig vondt. Trodde jeg skulle svime av. Men da han kom gjennom den svingen så var det gjort.
Jeg var veldig fasinert over bra kameraet var. spennende å se hvordan tarmen min ser ut :p Hehe :D

De jeg har snakket med som både har svelgt slangen og fått den opp i rompa har sagt at det er bedre med slangen i rompa.

Jeg har tatt...ligger på siden under et "laken" og ser på skjermen om du vil det :) Var ikke vondt...bare litt ubehagelig ;) Jeg fikk ikke noe bedøvelse eller avslappende før de satte igang..bare et tonn med glidekrem..hehe :)

Lykke til...

Back
Topp