Reklamepauser

RedElf

Elsker forumet
Mye rart en legger merke til når man er våken om natta, men hvorfor i all verden er det høyere lyd på reklamen enn programmene??? [:D][:D][:D][:D]

For at man skal høre den bedre...[8D]  Rett og slett for å fremheve reklamene, det er jo det kanalene tjener penger på.

Sikkert fordi reklamene og programmene er lagd av forskjellige folk ( i forskjellige land osv..), og redigerne bare legger sporene oppå hverandre? Kanskje vanskelig skrevet? :P

Syntes det er hensynløst å tjene penger på at jeg sitter her i sofaen i fred å ro for så å skremme livsskiten av meg med drithøy lyd. [:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D]

ORIGINAL: TereseS

Sikkert fordi reklamene og programmene er lagd av forskjellige folk ( i forskjellige land osv..), og redigerne bare legger sporene oppå hverandre? Kanskje vanskelig skrevet? :P

Er nok et meget bevisst virkemiddel [:)]

ORIGINAL: RedElf

Mye rart en legger merke til når man er våken om natta, men hvorfor i all verden er det høyere lyd på reklamen enn programmene??? [:D][:D][:D][:D]

Lyden er ikke høyere i dB, den er komprimert i frekvensområdene slik at den virker mye høyere. Dvs. frekvensomfanget til reklamelyden er mye tynnere (fra f.eks 1000 hz - 5000 hz) i forhold til vanlig aukustikk (0hz - 20000 hz). En diskant havner f.eks i mellomtonesegmentet (1000-3000 hz) i stedet for å ligge på sin naturlige plass et sted mellom 10000-20000 hz, bass havner høyere opp f.eks på 500hz istedet for å ligge på sine naturlige 50-100hz.

Det kalles "komprimering" av lydbildet, og er skikkelig irriterende, de gjør det for å vekke folk som har sovnet foran TV'en, eller gjøre noen mer oppmerksom på at "Hei!!!!!!!!!!!!! Se på VÅRT PRODUKT WEEEEEEEEEEEHEEE!!!". De gjør dette for å omgå forbud mot å sette opp lyden til reklamer, resultatet er at reklamen allikevel oppleves mye høyere for lytteren/seeren.

I mine øyne skyter de seg kun i foten på lang sikt, folk orker ikke bråket og skifter kanal for å se på noe annet så lenge, og fler og fler vil i fremtiden skaffe seg PVR/TIVO som detekterer den lydkomprimeringen for å hoppe over reklamene.

Det brukes også på toppliste/hitlåter når de spilles på radio for å gi mer "futt" til låtene. Lyden er ikke høyere, men oppleves slik.

ORIGINAL: Kal-El

ORIGINAL: RedElf

Lyden er ikke høyere i dB, den er komprimert i frekvensområdene slik at den virker mye høyere. Dvs. frekvensomfanget til reklamelyden er mye tynnere (fra f.eks 1000 hz - 5000 hz) i forhold til vanlig aukustikk (0hz - 20000 hz). En diskant havner f.eks i mellomtonesegmentet (1000-3000 hz) i stedet for å ligge på sin naturlige plass et sted mellom 10000-20000 hz, bass havner høyere opp f.eks på 500hz istedet for å ligge på sine naturlige 50-100hz.

Det kalles "komprimering" av lydbildet, og er skikkelig irriterende, de gjør det for å vekke folk som har sovnet foran TV'en, eller gjøre noen mer oppmerksom på at "Hei!!!!!!!!!!!!! Se på VÅRT PRODUKT WEEEEEEEEEEEHEEE!!!".

I mine øyne skyter de seg kun i foten på lang sikt, folk orker ikke bråket og skifter kanal for å se på noe annet så lenge, og fler og fler vil i fremtiden skaffe seg PVR/TIVO som detekterer den lydkomprimeringen for å hoppe over reklamene.

De skal få æren av å rense sofaen min når jeg pisser på meg hvertfall [:D][:D][:D]

ORIGINAL: Bleiemos

For at man skal høre den bedre...[8D]  Rett og slett for å fremheve reklamene, det er jo det kanalene tjener penger på.

Haha, skulle til å skrive det samme....[8D]

For at det skal være ekstra plagsomt. [:'(]

Det går litt på det samme som når man ser film, og skrur opp og skrur opp fordi man ikke hører hva folk sier (tekstingen er jo som regel helt sinnsyk, og man må jo høre, ellers går man glipp av alt). Og så plutselig skjer det noe, og da er det så høy musikk i filmen og så høye smell og bang at man må skru ned igjen. Greit med litt forskjell for å skape stemning osv, men er det seriøst meningen at man må sitte og skru opp og ned for å ikke forstyrre naboene? [:@]

Back
Topp