Reklamajon Skeidar

tante_tabitha

Blir kjent med forumet
Når det blir sendt et reklamsjonskjema, hva skjer så? Har en sofa som mamma har kjøpt så den står i hennes navn. Og de i butikken sendte skjema for meg. Man hva skjer så? kontakter de ho eller meg som har hatt kontakt over mail? Og hva gjør de med sofaen? Den ble kjøpt for 1,5 år siden og har begynt å sprekke i putene, den ene har fått et hull, i tillegg til at sømmene rakner. Men de har ikke den på nettet lenger iallefall så regner med at den ikke er i butikk heller. Får vi ny eller reparerer de?

Ble mye rot her, men om noen vet?

De har "rett" til å prøve å rette feilen 2 ganger. Etter 2. forsøk kan dere kreve ny sofa eller få pengene igjen.

Kan lime inn loven også.. kjekt å ha [;)]

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)
       Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.
       Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.
       Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

§ 30. Gjennomføring av avhjelp
       Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.
       Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.
       Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.
       Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

§ 31. Prisavslag
       Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.
       Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren.
       Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede.

§ 32. Heving
       I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

www.lovdata.no   forbrukerkjøpsloven. Veldig greit å kunne denne loven [:D]

Tusen takk for flotte svar!

Men når det gjelder servicen er den nok ikke best... Ringte de først og fikk bare til svar at det gikk ikke for de hadde byttet system og kunne ikke søke på navn lenger. Og nå etter 3 dager med mailing frem og tilbake, for de tar ikke telefon, skulle de sende reklamasjon. Men hvordan reparerer de det? den puta som er sprekt er ikke løs, men kjære bare jeg får en hel sofa jeg:) Om de må prøve 3 ganger og...

ORIGINAL: lille raring

Tusen takk for flotte svar!

Men når det gjelder servicen er den nok ikke best... Ringte de først og fikk bare til svar at det gikk ikke for de hadde byttet system og kunne ikke søke på navn lenger. Og nå etter 3 dager med mailing frem og tilbake, for de tar ikke telefon, skulle de sende reklamasjon. Men hvordan reparerer de det? den puta som er sprekt er ikke løs, men kjære bare jeg får en hel sofa jeg:) Om de må prøve 3 ganger og...

få tak i navnet på personen som har ansvaret for reklamasjoner.  og ta kontakt direkte med denne personen , så slipper du alt maset med de andre som ikke har noe med det å gjøre..

det at de har nytt system så de ikke kan søke på navn, så regner jeg med at det er kundenavnet du mener og ikke varenavnet??
men dessuten så ligger gamlesystemet inne på maskinene...[8D]

ang hvordan de reparerer så regner jeg med de har avtale med ett firma i området som syr og reparerer møbler.......

Gjør som de sier over her og få tak i h*n som har med reklamasjon å gjøre. Kjøpte en skjenk på Skeidar og var noen riper + noen hakk i den. Tok bare bilder av skadene og sendte på mail. Kunne fått ny, men fikk heller avslag på 25%, ville bare beholde den siden jeg allerede hadde tatt den i bruk. Merkene viste heller ikke så godt i virkeligheten, men på bildene kom de bra frem[8D]

Tok vel et par mnd før pengene var konto da... Og en del telefoner bort dit, så kan ikke skryte av servicen akkurat.

Back
Topp