Reker

Venter nr 4

Forelsket i forumet
Maiblomstene 2020
Noen som vet hvorfor reker er nei mat til gravide?

Å hvorfor er det så mange som spiser det vis det er "farlig"

Med nr 2 levde jeg på salami det er å nei mat :/

Å nå er jeg der at jeg må ha reker, kan nesten ikke gå forbi en boks, pose eller et ferdig smørbrød med reker uten å kjøpe.

Men tenker hvorfor blir man så fysen på nei mat om det ikke er bra?
 
Reker er da ikke nei-mat? Det eneste av skalldyr man ikke skal spise er brunkjøttet i krabben, fordøyelseskjertelen i kamskjell(?) og ettellerannet (nyre? o_O) i o-skjell :happy:

Spis reker med god samvittighet!
 
Uten at jeg er noen ekspert er det på grunn av bakterier som kan finnes i disse matvarene, og om man ikke er gravid tåler kroppen disse, men om man er gravid kan det skade fosteret. Man blir jo ofte fysen på alt man ikke bør ha, men kroppen vet jo heller ikke hva som er nei-mat. :)
Jeg tror likevel ikke reker er nei-mat, men kan være jeg tar feil her:bag:
 
Jeg finner ingen steder at reker er fy. Man skal riktignok unngå både fisk og skalldyr fra spesielt forurensede havner og vann.
 
Da skal jeg nyte den kg jeg kjøpte i stad i morgen med god samvittighet ❤
 
Huff, nå fikk jeg litt noia et øyeblikk. Har nemlig spist massevis av rekesalat de siste ukene :p
 
Man kan fint spise reker:) Det er mange som blander med amming. Pga allergier skal man være litt forsiktig med reker og jordbær da man ammer. Mamge som da blander de to tingene! :happy: Hvertfall var det sånn når jeg ammet sist;) Helsedirektoratet sine anbefalinger ligger på nett så er man helt sikker:):)
 
Legen sa at reker er ikke noe problem, men det gjelder som alt annet: spis mens de er ferske og når boksen er nyåpnet. Så lenge de lukter bra, og smaker bra, er det bare å spise.
Husk at reker er kokt, og dermed varmebehandlet. Så det er ikke galt med reker.
 
Man kan fint spise reker:) Det er mange som blander med amming. Pga allergier skal man være litt forsiktig med reker og jordbær da man ammer. Mamge som da blander de to tingene! :happy: Hvertfall var det sånn når jeg ammet sist;) Helsedirektoratet sine anbefalinger ligger på nett så er man helt sikker:):)
Det er ingenting man spesifikt skal holde seg unna ved amming heller:)

Fra ammehjelpen:
Mange får høre at de ikke må spise for eksempel kål, løk, jordbær, reker eller drikke brus mens de ammer. Men forskning har ikke vist noen sammenheng mellom disse matvarene og luft i magen hos barnet.

Enkelte barn utvikler allergi eller matinoleranse i spedbarnsperioden. Dersom det finnes allergier eller matintoleranse i familien kan det være en større mulighet for at barnet ditt også vil utvikle dette. Det er i så fall en utredning som skal gjøres i samarbeid med lege og helsestasjon. I de fleste tilfeller vil ikke amming by på spesielle problemer.
 
Back
Topp