Reiser dere på gravlund på julaften?

Linselusa

Forumet er livet
VIP
Og tennerlys?

Vi bor et par timer unna der et nært familimedlem ligger, så vi var og tente lys i helga. Det lyser frem til imorgen og da vet vi det kommer noen dit og tenner lys igjen :)

Vi har fast tradisjon å tenne lys på kirkegården julaften. (I tillegg til flere dager i året) Sammen har jeg og mannen 4 kjære som har gått bort som vi tenner lys for.

Vi gjør det lille juleaften og på nyttårsaften igjen

Mamma og bestefar passer på at det er lys der. Jeg har ikke hvert på min søsters grav på flere år.

Ja, eller ble idag her. Var redd det skulle ende med stress i morgen, og lysene lyser i to døgn, så da kan jeg heller ta rn tur igjen 1.dag.

Nei, har ingen så nærme at det går, men svigermor tar med seg gutta til sine :)

Bruker å tenne lys lille julaften og lille nyttårsaften :)
Men i år har vi ikke fått dratt til kirkegården pga bilbatteriet er ødelagt.. Har også 2 timer tur/retur reisetid til kirkegården, så var rett og slett umulig å komme oss dit!

Ja, svigers har tradisjon der de går på gravene midt på dagen julaften. Syns det er en hyggelig tradisjon, og håper på å bringe det videre til barna våre :)

Vi drar hver julaften :)

Har ikke pleid det før og skulle gjerne gjort det nå siden flere har død på kort tid dessverre, med ville tatt meg hele dagen å reist der de ligger for å gjøre det dessverre :(
Vet at andre i familien kommer til å stikke innom og tenne lys da!

Vi har fast tradisjon å dra mellom 11 og 12 hver julaften. Det tar 5 min å kjøre dit å jeg vil at barna våre skal huske det som en fast juletradisjon. Både mor og far ( mine besteforeldre) døde for 3 og 4 år siden, å eldste gutten vår å bonusdatter husker de godt, så da er det godt å kunne dra dit å "minnes" dem. Har flere dager i året vi gjør der også da, men julaften er fast.

Har vokst opp med at vi gjorde det men de siste årene har det blitt vanskelig og komme seg dit da det er langt unna, men var en tur i går og tente lys å la på kranser til våre kjære og så drar mamma innom i morgen :)
Kommer til og trille til kirkegården i nerheten her i morgen og tenne lys for samboers sine der :)
Så får jeg tenne noen lys og tenke litt ekstra på mine her hjemme i morgen :)

Her kommer det nok til å bli annethvert år, når vi feirer jul med min familie. Men blir uansett en dag i juleuken. Vet at iallfall bestemor går på julaften.
Jeg har ikke hatt behov for å tenke på det før, har ikke hatt grav å gå til tidligere år.

Nei har ikke det foreløpig, men skulle gjerne gjort det, kanskje neste år

Ja, i år stopper vi ved graven til svigerfar på vei til svigermor for å feire. Har ikke hatt tradisjon for det før, da han døde i fjor, men kommer til å fortsette med det de gangene vi skal være der. Ellers tenner vi så nærme julaften som mulig. Det blir uansett tent lys. Tredje juledag tenner vi også lys. Da hadde han bursdag.

Vi gjorde det i går. Krans og lys. Syns det er en viktig tradisjon å føre videre med barna.

Back
Topp