Reise til Hellas med baby?

Annemor93

Gift med forumet
Desemberlykke 2018
Jeg har et spørsmål jeg håper noen kan svare meg på:)

Vi har fått vite at forloveden sine foreldre har bestilt og spandert en tur til Samos (Hellas) på hele familien i slutten av juli i år. Dvs. Hans foreldre (selvfølgelig) hans søster med sin sønn på 4 år, min forlovede, meg og vår datter som kommer til å være 8 måneder når vi reiser. Reisen er en uke.
Men!
Så lurer jeg på det å reise med så lite barn til utlandet når det kommer til meslinger og lignende og ble ganske redd. Reisen er allerede bestilt og betalt av foreldrene hans så jeg får litt dårlig samvittighet om vi sier at vi ikke skal dra men jeg risikerer jo ikke henne eller hennes liv for ferie:)facepalm:) om det kommer til det.

Leste på nettet at det tidligste man kan gi vaksine for meslinger er 9 måneder, men at ammende barn får beskyttelse igjennom morsmelken om mammaen er vaksinert (Sjekket bare for sikkerhetens skyld, ble vaksinert både i 95 og 05:joyful:) men vet ikke om jeg tør å stole på det?

Hva tenker dere om det?
Noen erfaringer?
 
Har ikke erfaring med akkurat Hellas.
Men jeg reiste mye med eldstemann da han var nyfødt, reiste til Amsterdam (3mnd), London (6mnd) og Spania da han var (7 mnd). Det gikk kjempe fint og han er en super frisk gutt <3
Jeg tror virkelig ikke at det er farlig å reise dit når barnet er såpass stor, ved 8 mnd har hun klart å bygge opp et immunforsvar pluss hvis du fortsatt ammer da så er hun så å si «immun» til ganske mye. Hadde jeg vært deg så hadde jeg reist :)
Barnet er ikke beskyttet mot meslinger fordi du er vaksinert forresten, det er morsmelken som
Inneholder antistoffer som beskytter barnet mot ganske mye uavhengig om du er vaksinert eller ikke.
 
Jeg tror ikke Hellas er frarådet nå. Men sjekk det ut. Så lenge det ikke er frarådet ville jeg reist, men fulgt alle forholdsregler. Ikke la henne være nær stellebordet på flyplassen f.eks, viruset overlever der i 5 timer. :)
 
Back
Topp