Reise til Hellas med baby?

Annemor93

Gift med forumet
Desemberlykke 2018
Jeg har et spørsmål jeg håper noen kan svare meg på:)

Vi har fått vite at forloveden sine foreldre har bestilt og spandert en tur til Samos (Hellas) på hele familien i slutten av juli i år. Dvs. Hans foreldre (selvfølgelig) hans søster med sin sønn på 4 år, min forlovede, meg og vår datter som kommer til å være 8 måneder når vi reiser. Reisen er en uke.
Men!
Så lurer jeg på det å reise med så lite barn til utlandet når det kommer til meslinger og lignende og ble ganske redd. Reisen er allerede bestilt og betalt av foreldrene hans så jeg får litt dårlig samvittighet om vi sier at vi ikke skal dra men jeg risikerer jo ikke henne eller hennes liv for ferie(:facepalm:) om det kommer til det.

Leste på nettet at det tidligste man kan gi vaksine for meslinger er 9 måneder, men at ammende barn får beskyttelse igjennom morsmelken om mammaen er vaksinert (Sjekket bare for sikkerhetens skyld, ble vaksinert både i 95 og 05:joyful:) men vet ikke om jeg tør å stole på det?

Hva tenker dere om det?
Noen erfaringer?

Jeg tror jeg ville hørt med lege eller helsesøster jeg.

Så spørs det da, om du burde tatt påfyllingsvaksine siden det er over 10 år siden du tok den. Så er du oppdatert iallefall. Og kanskje de andre familiemedlemmene burde tatt også?

Jeg tror jeg ville hørt med lege eller helsesøster jeg.

Så spørs det da, om du burde tatt påfyllingsvaksine siden det er over 10 år siden du tok den. Så er du oppdatert iallefall. Og kanskje de andre familiemedlemmene burde tatt også?

Ja det kunne vært noe. Skal absolutt snakke med helsesøster neste time i mars:)

Snakk med helsesøster. Jeg fant i farten denne informasjonen om MMR vaksinen på Folkehelseinstituttet sine nettsider. fhi.no. Du kan lese dette under linken "Meslingvaksine - veileder for helsepersonell": Indikasjoner for meslingvaksine:
  • Uvaksinerte spedbarn fra 9-månedersalder ved økt smitterisiko (for eksempel lengre opphold i andre land inkl. Vest-Europa). På spesiell indikasjon, for eksempel ved reise til området med pågående utbrudd og stor risiko for at barnet kan smittes, kan lege forordne vaksine fra 6 måneders alder (off-label bruk). Dersom første dose er gitt før fylte 12 måneder bør vaksinasjon gjentas ved alder 15 måneder eller senere
Det spørs om en ferietur til Hellas er grunn nok til å gi den enda tidligere og om man bør gjøre det med mindre man absolutt må, men jeg synes godt du kan spørre.

Jeg tenker på meslinger og vi fikk beskjed om å unngå reiser til søreuropa før vaksinen var tatt. Dernest tenker jeg at det er veldig varmt i Hellas på denne tiden av året. Hvem reiser dere for? Svaret bør være at reisen er til det beste for babyen. Som foreldre er det fint med litt miljøskifte, men nå som hun er så liten ville jeg selv ha vurdert annerledes enn sol og varme. Men jeg ser jo at en del drar til varme steder med babyer så der er folk forskjellige. :) etter den helsikes varme sommeren som var i år, ville jeg aldri dratt frivillig til sånn varme med en liten under ett år.

De får barn i varmere strøk også altså :p det er bare å ta forhåndsregler det.

Angående vaksinen så ville jeg hørt med både helsesøster og lege. Leger vet mer om vaksiner og eventuell risiko for å dra steder enn helsesøstre

De får barn i varmere strøk også altså :p det er bare å ta forhåndsregler det.

Angående vaksinen så ville jeg hørt med både helsesøster og lege. Leger vet mer om vaksiner og eventuell risiko for å dra steder enn helsesøstre

Ja, de gjør jo det :p
Jeg synes uansett det var uutholdelig med varmen i sommer. Man må kanskje bare belage seg på å bruke mer tid i rom aircondition enn på tidligere ferier. :)

Ja, de gjør jo det :p
Jeg synes uansett det var uutholdelig med varmen i sommer. Man må kanskje bare belage seg på å bruke mer tid i rom aircondition enn på tidligere ferier. :)
Vi dro til rhodos i månedsskifte august/september da frøkna var 4mnd. Det var 31grader på dagen og vi var mest inne på det varmeste :) men frøkna elsket å sprelle i bare bleia og hun badet i et lite oppblåsbar basseng på terrassen hver dag :happy: samtidig var vi ute og trillet mye i kveldingen for da var det svalt og godt :) det var nok mest for vår del, men frøkna hadde det veldig fint :happy:

Ville sjekket opp ang utbrudd og vaksine med HS. Ellers tenker jeg en tur går helt fint om alt er på stell ellers. Vi har ei som ikke hadde taklet det (flyreise, nye steder, varme etc) så vi droppet sydentur nå i januar til fordel for rolige dager hjemme. Angrer ikke :)

Vi var i Spania med eldste da han var 8 mnd. Vaksinerte ikke med MMR, men det mente de gikk fint på helsestasjonen.
Vi reiste i mars, og hadde ikke den varmeste temperaturen, noe vi var glade for.
Hellas i juli er veldig varmt!!! Hvis dere får klarsignal fra lege til å dra, ville jeg passet på følgende: Rom med aircondition( pass på å ikke ha det for kaldt også, det blir barna forkjølet av. Insektsnett til medbrakt reiseseng(ikke stol på hva slags seng du får på hotellet), og insektsnett til vogna.
Vi har reist mye til Spania med eldste som blir 6 år , er der flere ganger i året. Så lenge det er på barnas premisser ifht varme/skygge, og man tar med et rikholdig reiseapotek, går det oftest bra.
Vi reiste da vår var 8 mnd fordi svigers inviterte, og det bare var en uke. Det kan jo hende at det blir veldig positivt for dere? Grekerne elsker barn:joyful:

Vi var på Rhodos i sommer da jenta var 8 mnd. Bekymret meg for de samme tingene som deg dør vi reiste, men ble betrygget av helsesøster. Vaksine ble ikke fremskyndet, da de helst ikke ville sette før 9mnd.
Vi hadde en knallfin tur og frøkena storkoste seg med bading og masse oppmerksomhet fra grekerne.

Vi hadde med vår jente til Hellas da hun var åtte mnd og det var helt knirkefritt. Hun kosa seg som bare det. Det var varmt, men vi tilpasset jo turen rundt henne da, så det var ikke noe problem.

Angående vaksiner så er det nok mest opplysende å snakke med helsesøster om det.

Vi hadde minstemann med til Hellas da han var 3 mnd og GC da han var 8 mnd, gikk veldig bra det i allefall.
Jeg hadde ikke avbestilt turen.
Jeg og mini trakk oss tilbake og inn på rommet når han skulle ha hovedhvilen sin så fikk han sovet godt.

Vi skal til Mallorca med mini når hun er 11 mnd. Skjønner bekymringen din, jeg har den også. Men tror det kommer til å gå helt fint! Folk gjør jo dette hele tiden:D

Back
Topp