Reise som gravid ? Erfaringer ?

Ela

Andre møte med forumet
Hei.

Jeg og min samboer har bestilt ferietur før lille nurket i magen kom til. Jeg vil være 21 uker når vi eventuelt reiser!

Det jeg lurer på er om noen har erfaring med reise til Asia i graviditeten (Nærmere sted kula lumpur/Singapore) ? Eller Asia generelt ... tenker da på mygg?virus? Mat ?

Jeg skal prate med jordmor om dette neste uke - men om noen vil dere sine reise erfaring både gode/dårlige med meg så setter jeg veldig pris på det...

Jeg synes det var kjempestress å reise som gravid, og vi dro ikke lengre enn til Polen. Jeg ble helt utmattet av å passe på at alt jeg spiste var trygt, og hadde ikke orket å tenke på skumle sykdommer som f.eks Zika i tillegg.

Vi reise bare til Frankrike, så jeg kan dessverre ikke hjelpe så mye, vil bare tipse deg om å sjekke reiseforsikringen din og at den dekker alt som kan skje i forbindelse med graviditet og evt. fødsel. God tur :)

Takk :) har lest litt forskjellige på nwtt
Vi reise bare til Frankrike, så jeg kan dessverre ikke hjelpe så mye, vil bare tipse deg om å sjekke reiseforsikringen din og at den dekker alt som kan skje i forbindelse med graviditet og evt. fødsel. God tur :)

Ja, det må jeg sjekke :) har ikke bestemt meg enda for å reise :/ så dumt vi ikke tok avbestilling forsikring men det ordner seg nok :) takk for tips

Jeg synes det var kjempestress å reise som gravid, og vi dro ikke lengre enn til Polen. Jeg ble helt utmattet av å passe på at alt jeg spiste var trygt, og hadde ikke orket å tenke på skumle sykdommer som f.eks Zika i tillegg.

Ja er jo en del å tenke på ‍♀️ er fortsatt i tanke boksen

Reiseforsikring er det første jeg ville sjekket. Vi reiste til USA da jeg var gravid med førstemann. Ingen svangerskapskomplikasjoner på forhånd og klarsignal fra jordmor før avreise. Endte like med sykehusinnleggelse. Det ville kostet oss mer enn 30.000 uten reiseforsikring :eek:

Lange flyreiser er ikke anbefalt som gravid grunnet risiko for blodpropp. For å redusere risiko velg sete nær midtgangen, drikk mye vann og å gå turer jevnlig.

Zika og malaria vil du virkelig ikke ha. Om deler av reisen er i områder der disse sykdommene er utbredt hadde jeg i hvert fall stått over den delen. Zika er såpass ille at det er anbefalt at partner bruker kondom resten av graviditeten hvis du blir hjemme og han velger reise til et utsatt område.

Har reist en del som gravid og der er stress for meg.
Er kjøttet trygt? Er grønnsakene vaska godt nok? Hva med isbiter i brusen? Er dette glasset rent nok?
Hva med sykdom?

Ikke stress med tanke på kropp og form, men alt det andre.

Skal ikke reise dette svangerskapet.

Reiser ikke under graviditeter, det er ikke verdt det...dersomatteomattemen...

Jeg personlig ville droppet Asia og heller gått for noe nærmere. Er for tiden bosatt i Tyskland, og skal nå på "ferie" til Norge :D Så det blir jo litt annerledes.
Men ja, sjekk reiseforsikringen. Det er slettes ikke alt som dekkes når det gjelder svangerskap, evt må man tegne ekstraforsikring på forhånd. Men i Europa (EU) er du dekket via E111, som er det lille blå kortet.

Jeg personlig ville droppet Asia og heller gått for noe nærmere. Er for tiden bosatt i Tyskland, og skal nå på "ferie" til Norge :D Så det blir jo litt annerledes.
Men ja, sjekk reiseforsikringen. Det er slettes ikke alt som dekkes når det gjelder svangerskap, evt må man tegne ekstraforsikring på forhånd. Men i Europa (EU) er du dekket via E111, som er det lille blå kortet.

Tusen takk for tips :) vi fikk heldigvis avbestille eller booke om fly billettene - så da blir det en USA tur i stede :)

Forsikringer må ordnes ja takk !

Reiseforsikring er det første jeg ville sjekket. Vi reiste til USA da jeg var gravid med førstemann. Ingen svangerskapskomplikasjoner på forhånd og klarsignal fra jordmor før avreise. Endte like med sykehusinnleggelse. Det ville kostet oss mer enn 30.000 uten reiseforsikring :eek:

Lange flyreiser er ikke anbefalt som gravid grunnet risiko for blodpropp. For å redusere risiko velg sete nær midtgangen, drikk mye vann og å gå turer jevnlig.

Zika og malaria vil du virkelig ikke ha. Om deler av reisen er i områder der disse sykdommene er utbredt hadde jeg i hvert fall stått over den delen. Zika er såpass ille at det er anbefalt at partner bruker kondom resten av graviditeten hvis du blir hjemme og han velger reise til et utsatt område.

Oi, hvor langt var du på vei ? Å gikk det bra. !

Jeg må ordne reise forsikringen ja :)

Fikk booket om fly billettene til USA, med noen gode mellom landinger! Så håper det går bra :) slipper å tenke på virus iallefall

Fikk booket om fly billettene til USA, med noen gode mellom landinger! Så håper det går bra :) slipper å tenke på virus iallefall
14 uker. Da vi bestilte var jeg ikke gravid. Alt gikk heldigvis bra og vi har en aktiv toåring i dag ❤️Gode (men dyre!) sykehus i USA. Glad alt ble dekket av forsikringen.

Jeg hadde ikke turt. Bare en tur til Danmark var stress syns jeg med tanke på maten. Pluss å reise til varmere strøk som gravid byr meg veldig imot etter alt vannet jeg fikk i kroppen under svangerskapet.

Zika har lenge vært i USA også, så det bør sjekkes opp før man evt reiser dit. Jeg hadde nok ikke reist til sydlige deler av USA mens jeg var gravid i hvert fall :)

Zika har lenge vært i USA også, så det bør sjekkes opp før man evt reiser dit. Jeg hadde nok ikke reist til sydlige deler av USA mens jeg var gravid i hvert fall :)
Oversikten på FHI sier ingenting om Zika-risiko i USA nå ihvertfall

Back
Topp