Reise på ferie med baby

Lois

Forelsket i forumet
Hei!
Flere som skal på ferie med babyene deres i sommer? Har ei lita her på 3.5mnd (hun er ca 5mnd når vi skal reise). Vi skal fly til Nice og kjøre buss til Cannes der familien til samboer har en ferieleilighet. Jeg har vært der en gang før og husker vi tok buss fra flyplassen i Nice til Cannes. I natt da snuppa var våken kom jeg til å tenke på sikkerhet i buss. Bør man ta med bilstolen hennes?? Sikkerhet er jo viktigst, men etter et kort googlesøk ser det ut som at det ikke er så vanlig å ta med egen bilstol. I noen busser er det kun topunktssele og da blir det vanskelig å feste stolen og det er bedre om hun bare sitter rett på fanget vårt. Hva gjør dere andre som skal reise til andre land i sommer? :)

Jeg er like nøye med bilsikring på ferie som hjemme, men vi har stort sett løst det med å ta tog eller metro. Har aldri vært i verken Nice eller Cannes, så jeg aner ikke om det er et alternativ for dere? Leiebil og eget bilsete er jo straks veldig mye dyrere....

Jeg ville absolutt tatt med bilstol, og reisetrille (som kanskje bilstolen passer oppi). Heller føre var enn etter snar =)

Bilstol og vogn med adapter. Om man kjøper flybillett for barn over 2 år, kan man ha med bilstolen inn og feste i flysete. Da har man også sikkerheten i orden i bil/taxi der nede. Noen babystoler tror jeg kan festes med topunkts belte også. Det er uansett tryggere enn å ha barnet på fanget, da vil det være helt ubeskyttet og evt klemmes mellom forelder og seter foran ved evt krasj.

Vi reiste til Tyrkia når mini var 3mnd. Vi tok noen ringerunder og de ordna med godkjente bilstoler; ) de prøvde seg med framovervendte stoler, men vi nekta å sette oss inn, de fikk ordna det!!:)

Med fare for å høres ut som verdens dårligste mor her, så hadde ikke vi med noe bilsete når vi var i Thailand med jenta vår i vinter (hun var 9-10mnd da)

Hadde heller ikke med bilsete da vi var på Mallorca med da frøkna var 6 mnd.
Hadde henne på fanget til hotellet, og etter det tok vi bare buss.

Det er ikke langt med taxi fra Nice til Cannes, så taxi kan vel være et alternativ.

Vi har tatt med babybilstolen når vi har reist, og valgt taxi istedenfor buss. Til treåringen bestilte jeg bakovervendt bilstol på forhånd via et taxiselskap.

Jeg var i Singapore når mini var 3,5 mnd, tok med bilstol og adapter til vognen og ikke bagen... Alt alt for varmt å bruke bagen.

I taxi og buss tok vi å brukte bilstolen og slo sammen vognen enkelt og greit... I buss uten sele satte jeg bilstolen ned bak et annet sete og Bøylen opp (bærebøylen) hvis noe skjer da så beskytter den også litt hode faktisk;)

Skal til kypros med vår på 3mnd i sommer. Her blir nok både emmaljunga og bilsete med (får jo med begge deler på flyet gratis - pakker det nok det ned i en pappeske med isopor eller bobleplast.. er 2 t fra flyplassen til huset, så tror ikke jeg tar sjansen på å ikke ta med bilstol..

Vi reiser til England når hun er 15 mnd og tar med egen bilstol da ja :)

Skal til kypros med vår på 3mnd i sommer. Her blir nok både emmaljunga og bilsete med (får jo med begge deler på flyet gratis - pakker det nok det ned i en pappeske med isopor eller bobleplast.. er 2 t fra flyplassen til huset, så tror ikke jeg tar sjansen på å ikke ta med bilstol..
Jeg ville ha leid prampack til både vogn og bilsete ;-) Det er det eneste godkjente til det bruk og du får dermed igjen penger om det skal bli ødelagt! Pakker du det I pappeske er det på eget ansvar dessverre!
Trur ikke det er så dyrt å leie på flyplassen :)

Jeg ville ha leid prampack til både vogn og bilsete ;-) Det er det eneste godkjente til det bruk og du får dermed igjen penger om det skal bli ødelagt! Pakker du det I pappeske er det på eget ansvar dessverre!
Trur ikke det er så dyrt å leie på flyplassen :)
Vi har en prampack til vogna. Visste ikke den kunne brukes til bilsete også?

Det du trenger : klær , toalett saker og medisiner (hvis barnet bruker det) ta med paracett, feber måler og slike ting (Just in case)

Til pakking av vogn anbefaler jeg prampack (fåes kjøpt i butikker som selger barneutstyr, men kan også leies gjennom privatpersoner som leier ut , sjekk din lokale Facebook side for kjøp og salg av barneutstyr :) så finner du sikkert noen ;)

PS, kun en ting pr prampack, altså ikke flere gjenstander i samme prampack... årsaken til dette er att gjenstandene kan skade hverandre .... og dessutten kan du risikereatt forsikringen ikke gjelder hvis de ser det er flere ting oppi ,

Du kan med fordel pakke både vogn og bilstol i prampack men de bør ha hver sin .... alternativ kan du kanskje bruke en airshell til bilstolen. .. leies ut på en rekke flyplasser og finnes i flere ulike størrelser

Ta med reiseseng hvis det ikke finnes der dere skal :)

Du kan jo sende en mail til busselskapet og høre hvilke seler som er om muligheter for barnesete? Om det ikke går ville jeg vurdert leiebil... Når vi drar på ferie i år, er det bevisst til et hotell det bare tar ti minutter å kjøre til fra flyplassen, for å slippe å ta med sete :-)

Når vi var på ferie sist måtte minsten sitte på fanget både på fly og buss (jeg sjekket på forhånd men de sa att barn under 2 år ikke fikk eget sete ) så da må man evt registrere barnet som 2-3år +

Back
Topp