Tog er min favoritt reisemåte når jeg reiser med barn, spesielt med baby.
Det tar litt lengre tid enn fly, men er så utrolig mye mer lettvint. Hvis du ikke bor på Værnes, og ikke skal tilbringe tiden i Oslo på Gardermoen, så er noe av tidsbruken inntjent på at man slipper flytog / flybuss, pakking av barnevogn, innsjekking lenge før, køer i sikkerhetskontrollen, venting på bagasje ved ankomst osv. Hvis babyen liker å sove i vognen, er det helt fantastisk at man kan løfte vognen med sovende baby rett på toget. Å vekke en trøtt og grinete baby for å pakke vognen på flyplassen er ikke like gøy. Babyen kan sove i vognen så mye av togturen den vil, det er ingen krav om å ha den på fanget med et tåpelig sikkerhetsbelte på. Toget har ingen sikkerhetskontroll, og ingen vektbegrensninger på hva du får ta med. Du kan lesse vognen full av matpakke til deg selv, og leker og utstyr til barnet. På toget lyser det aldri små lamper med setebelter på, det er en fantastisk mangel på turbulens, og du kan reise deg for å bysse babyen når som helst om du vil. Ikke at det har vært nødvendig å bysse mine barn på toget, toget i seg selv bysser vognen på en flott måte.
På samme måte passer det alltid å enkelt bytte bæsjbleier på tog, det er ingen fare for at ungen fyller opp bleien i det den tidligere nevnte setebelte lampen på flyet tennes.
Tog har stort sett mye bedre plass for bleieskift også. Vel framme, kommer det en hyggelig nsb-ansatt og hjelper deg av med vognen, fremdeles uten å vekke babyen.
Tar du tog slipper du også stygge overraskelser ved ankomst, som f.eks. at hardhendt behandling har bøyd ene hjulfestet på vognen og du sitter fast på flyplassen med et hjul i manko. (Ja, forsikringen dekker det om du bruker prampack, men det tar tid uansett.
) Har du vurdert nattog? Da kan du sove selv også. Første gang mellomste min sov hele natten uten melk var på nattoget Oslo-Trondheim.Tog-byssing hele natten ga veldig god søvn.
Hørtes det litt ut som om jeg jobber for nsb nå?