reise med fly eller tog?

septembermamma15

Andre møte med forumet
Noen som har reist lengre strekninger med fly eller tog og minsten? Noen som vil dele sine erfaringer? Jeg skal reise alene med minsten trondheim-oslo og sitter og veier opp og ned på 7 timer i ro på tog vs vogn/bilsete og baby frakt på fly...

Må jo ha med alt d på tog å... Og fly går jo fortere. Slipper stress med å spise selv og gå på do på tog å ville flydd jeg da

Hadde valgt fly! :) Skal selv ut å fly om to uker - spennende å se hvordan det går :)

Tog er min favoritt reisemåte når jeg reiser med barn, spesielt med baby. :) Det tar litt lengre tid enn fly, men er så utrolig mye mer lettvint. Hvis du ikke bor på Værnes, og ikke skal tilbringe tiden i Oslo på Gardermoen, så er noe av tidsbruken inntjent på at man slipper flytog / flybuss, pakking av barnevogn, innsjekking lenge før, køer i sikkerhetskontrollen, venting på bagasje ved ankomst osv. Hvis babyen liker å sove i vognen, er det helt fantastisk at man kan løfte vognen med sovende baby rett på toget. Å vekke en trøtt og grinete baby for å pakke vognen på flyplassen er ikke like gøy. Babyen kan sove i vognen så mye av togturen den vil, det er ingen krav om å ha den på fanget med et tåpelig sikkerhetsbelte på. Toget har ingen sikkerhetskontroll, og ingen vektbegrensninger på hva du får ta med. Du kan lesse vognen full av matpakke til deg selv, og leker og utstyr til barnet. På toget lyser det aldri små lamper med setebelter på, det er en fantastisk mangel på turbulens, og du kan reise deg for å bysse babyen når som helst om du vil. Ikke at det har vært nødvendig å bysse mine barn på toget, toget i seg selv bysser vognen på en flott måte. :D På samme måte passer det alltid å enkelt bytte bæsjbleier på tog, det er ingen fare for at ungen fyller opp bleien i det den tidligere nevnte setebelte lampen på flyet tennes. :p Tog har stort sett mye bedre plass for bleieskift også. Vel framme, kommer det en hyggelig nsb-ansatt og hjelper deg av med vognen, fremdeles uten å vekke babyen. :):) Tar du tog slipper du også stygge overraskelser ved ankomst, som f.eks. at hardhendt behandling har bøyd ene hjulfestet på vognen og du sitter fast på flyplassen med et hjul i manko. (Ja, forsikringen dekker det om du bruker prampack, men det tar tid uansett.:sour:) Har du vurdert nattog? Da kan du sove selv også. Første gang mellomste min sov hele natten uten melk var på nattoget Oslo-Trondheim.Tog-byssing hele natten ga veldig god søvn. :p

Hørtes det litt ut som om jeg jobber for nsb nå? :p

Noen som har reist lengre strekninger med fly eller tog og minsten? Noen som vil dele sine erfaringer? Jeg skal reise alene med minsten trondheim-oslo og sitter og veier opp og ned på 7 timer i ro på tog vs vogn/bilsete og baby frakt på fly...

Jeg vurderte opp og ned selv, skal nedover til Oslo før sambo til jul (også fra Trondheim). Valget mitt havnet på tog, da jeg syns det blir vel mye styr med fly alene første gang. På/av flybuss, innsjekking, venting etc etc. Men; jeg skulle ha dovrebanen, sånn at jeg slipper å bytte på Hamar. Jeg skal og ha med bæresele, sånn at jeg kan bære henne i den om jeg vil opp å gå (leste det tipset på en annen side. Greit å ha begge hendene fri). På regionstogene er det og egne barnevognplasser, stellemuligheter på toalettet og en kan varme evt. flasker/mat i kafevognen. Så jeg konkluderte med at det sannsynligvis blir litt mindre styr med tog da det er en runde med litt styr før man er på plass, og i samlet tid tar det ikke så mye lenger. Dovrebanen er litt raskere enn Østerdalen, tar vel rundt 6.5 time.

Selvfølgelig blir det litt spennende, men satser på det går fint. Frøkna sover godt i vogna, så håper hun sover endel - selvom det er ettermiddagstoget. Hun er 3mnd nå :)

Jeg er veldig enig med de over her, skulle jeg reist Oslo - Trondheim ville jeg tatt toget med en liten baby. Total reisetid blir ikke så mye kortere med fly, og så er det mye mer ro å ta toget :)

Tja, spørs hvor mye du skal ha med deg:) jeg reiste t/r Bergen med fly. Stor sekk på ryggen. Monterte prampakk og to vesker på vogna og hadde en liten sekk under. Pakka veskene og vogna i prampakken og sendte det og den store sekken med flyet. Kun liten sekk og mini i babybjørn. Kunne ha ham på magen gjennom sikkerhetskontrollen. Hadde med en flaske til opp og ned for å unngå dotter i øra. Alt gikk helt smud bortsett fra at de glemte igjen vogna og sekken i Oslo... Men ville ha gjort det samme igjen:)

Men tog kan være kjekt det også! Du kan få vogna foran seg og duvinga fra toget gjør at poden sover godt.

Det var et meget godt innsalg av togreise med barn! Nå fikk jeg jo lyst å ta en togtur med baby, jeg som liker så godt tog fra før av og :)
Tog er min favoritt reisemåte når jeg reiser med barn, spesielt med baby. :) Det tar litt lengre tid enn fly, men er så utrolig mye mer lettvint. Hvis du ikke bor på Værnes, og ikke skal tilbringe tiden i Oslo på Gardermoen, så er noe av tidsbruken inntjent på at man slipper flytog / flybuss, pakking av barnevogn, innsjekking lenge før, køer i sikkerhetskontrollen, venting på bagasje ved ankomst osv. Hvis babyen liker å sove i vognen, er det helt fantastisk at man kan løfte vognen med sovende baby rett på toget. Å vekke en trøtt og grinete baby for å pakke vognen på flyplassen er ikke like gøy. Babyen kan sove i vognen så mye av togturen den vil, det er ingen krav om å ha den på fanget med et tåpelig sikkerhetsbelte på. Toget har ingen sikkerhetskontroll, og ingen vektbegrensninger på hva du får ta med. Du kan lesse vognen full av matpakke til deg selv, og leker og utstyr til barnet. På toget lyser det aldri små lamper med setebelter på, det er en fantastisk mangel på turbulens, og du kan reise deg for å bysse babyen når som helst om du vil. Ikke at det har vært nødvendig å bysse mine barn på toget, toget i seg selv bysser vognen på en flott måte. :D På samme måte passer det alltid å enkelt bytte bæsjbleier på tog, det er ingen fare for at ungen fyller opp bleien i det den tidligere nevnte setebelte lampen på flyet tennes. :p Tog har stort sett mye bedre plass for bleieskift også. Vel framme, kommer det en hyggelig nsb-ansatt og hjelper deg av med vognen, fremdeles uten å vekke babyen. :):) Tar du tog slipper du også stygge overraskelser ved ankomst, som f.eks. at hardhendt behandling har bøyd ene hjulfestet på vognen og du sitter fast på flyplassen med et hjul i manko. (Ja, forsikringen dekker det om du bruker prampack, men det tar tid uansett.:sour:) Har du vurdert nattog? Da kan du sove selv også. Første gang mellomste min sov hele natten uten melk var på nattoget Oslo-Trondheim.Tog-byssing hele natten ga veldig god søvn. :p

Hørtes det litt ut som om jeg jobber for nsb nå? :p

Her har vi allerede vært ute og reist langt me vår lille frøken. Først to timer i bil til Gardermoen, så fløy jeg alene med henne hjem til nordnorge. Var passe stresset siden det var første gang jeg reiste med henne - og alene! Men alt gikk som en drøm! Familieslusen på Gardermoen er gull verdt, og frøkna sov godt i bæreselen sin helt til vi satt på flyet. Snille flyvertinner tilbød seg og hjelpe om det var noe. Hadde med flaske til henne i tilfelle hun fikk vondt i ørene. Hold med bare vanlig smokk. Flyturen gikk fantastisk. Hun sov hele turen, og jeg fant ikke sikkerhetssælen hennes noe vanskelig eller problematisk. Da flyet landet var det på med bæreselen, ta veska med seg og gå til bagasjen. Etter det hadde vi to timer kjøring igjen, og det gikk også helt fint :)

Turen gikk sørover igjen ei uke etterpå, og denne gangen var pappan med. Og alt gikk like fint denne gangen også :)

Jeg anbefaler å fly! Nå hadde dog jeg ingen valg, går ikke tog til der jeg skulle :p men har iallefall ingen dårlig erfaring med å fly :)

Back
Topp