Reise i permisjonen

1 måned i sør europa. Tenker mest på portugal, men både itallia, korsika og malta (og flere) er aktuelle. Skal bo i leilighet eller hus slik at vi kan lage egen mat. Så skal vi være 1-2 uker i lofoten og resten av sommeren på familiehytta ved sjøen.

Dette er drømmen da, men vi må virkelig se an hvordan denne ungen blir. Skal uansett ha 2 måneder fri sammen alle tre før pappaen begynner på perm og jeg er tilbake i jobb :)

Det høres nydelig ut! :D
Noen tips til å finne rimelig bolig over lengre tid?
Vi har også planer om en lengre periode fri sammen, men vet ikke helt når på året enda..
Hadde ca 2 mnd fri sammen med første og det var nydelig! Reiste en tur til Finmark, koste oss en uke hjemme og deretter roadtrip til nordvest landet en måneds tid på sommeren! Deilig!

Om det blir å ta fri sammen mer mot høsten/vinteren denne gangen hadde det vært spennende å reist til varmere strøk, men det synes å koste endel...

Vi skal tre uker til Hellas når babyen blir rundt 8-9 mnd. Gjorde det samme med førstemann. Det var en helt fantastisk tur. Vi tilrettela en god del, som at han fikk eget sete på flyet (sov da i bilstolen sin hele veien). Aldri sett han mer harmonisk enn på den ferien :angelic: Så får vi se hvordan det blir å ta samme tur med en baby OG en gutt på nesten tre :p

Ja, en ting er å reise med et lite barn... noe annet er med to! ;)
Men samtidig gleder jeg meg stort til å ta med 2 åringen på reise! Blir jo noe helt annet for henne denne gangen og masse kvalitetstid sammen som familie! :Heartred

Det høres nydelig ut! :D
Noen tips til å finne rimelig bolig over lengre tid?
Vi har også planer om en lengre periode fri sammen, men vet ikke helt når på året enda..
Hadde ca 2 mnd fri sammen med første og det var nydelig! Reiste en tur til Finmark, koste oss en uke hjemme og deretter roadtrip til nordvest landet en måneds tid på sommeren! Deilig!

Om det blir å ta fri sammen mer mot høsten/vinteren denne gangen hadde det vært spennende å reist til varmere strøk, men det synes å koste endel...

Første bud er selvsagt å reise litt utenfor sesong. Mai, juni og september er billigere enn juli og august. Om man vil bo helt gratis er home exchange en mulighet. Da bytter man bolig med en annen familie. Det eneste man da må betale er medlemskapet på den siden man benytter til home exchange (ca. 1000 kr i året for medlemskap). Ulempen er at det krever litt innsats for å finne noen å bytte med og man må være litt flink til å reklamere for sin egen bolig. Og selvsagt må man være komfortable med å la noen andre bo i huset sitt :)

Ellers er det fullt mulig å forhandle frem avtaler med utleier, man trenger ikke å betale prisen som står på airbnb, finn eller generelt den siden man benytter seg av, spesielt utenfor sesong er mange glade for å få leid ut for en lengre periode. Kan være greit å kikke litt utenfor de typiske turiststedene og heller bo litt på landsbygda. Når man er 1 måned i utlandet er det prakisk å leie bil uansett for å komme seg rundt og få sett litt mer, og da spiller det kanskje ikke så stor rolle om man bor midt i sentrum og 100 m unna stranda. Vi liker å lage en del mat selv på ferie og det sparer man også mye penger på.

En annen mulighet er å leie bobil og kjøre nedover. Jeg vet ikke hvor billig dette egentlig er, men ser for meg at det må være billigere enn å fly ned, leie bil og betale for overnatting. Kanskje man til og med kjenner noen med bobil som man kan låne av for en billig penge.

Back
Topp