Reise hjem med engang?

Klaramari

Glad i forumet
Er gravid med nr 1, og alltid vært helt klar på at jeg skal reise hjem med engang etter fødsel, eller etter de 6 obligatoriske timene man må være, så lenge det ikke er komplikasjoner med meg eller babyen.
Ser på det litt som en marterit måtte bli på barselhotell/sykehus i flere dager.
Er det noen som reist hjem med engang?? Erfaringer?, aldri hørt fra noen som faktisk reiste hjem samme dag.

Vi ville reise hjem samme dagen, men fikk ikke lov pga av føling prøven som de måtte ta. Så ble stress og mistrivsel på barsel for min del.

Da er du tøff( eventuelt vrang;) ) Jeg var glad for de dagene jeg var på føden, selv om jeg på slutten var litt lei. Var der fra søndag til torsdag.

Du er tøff! Kunne ikke tenke meg å reise hjem samme dag, deilig å ikke bry seg om det hjemme og bare fokusere på meg selv (og få i meg mat - noe jeg glemte straks vi kom hjem)

Åh. Synd at du føler det sånn. Dagene våre på barsel var så fantastiske at jeg ville gjerne reise tilbake etter 2-3 dager hjemme, selv om det gikk fint med oss hjemme også.
Hjelpen med ammingen Var spesielt uvurderlig. Og vi hadde ikke mye oppfølging. De kom innom når vi ringte på, og ellers bare en sjelden gang for å si at vi måtte si ifra hvis vi trengte noe:p

Åh. Synd at du føler det sånn. Dagene våre på barsel var så fantastiske at jeg ville gjerne reise tilbake etter 2-3 dager hjemme, selv om det gikk fint med oss hjemme også.
Hjelpen med ammingen Var spesielt uvurderlig. Og vi hadde ikke mye oppfølging. De kom innom når vi ringte på, og ellers bare en sjelden gang for å si at vi måtte si ifra hvis vi trengte noe:p

Høres ut som du hadde en flott barselopplevelse, jeg er litt sånn borte bra hjemme best person... Hadde det ikke vært for lav blodprosent hadde jeg lett dratt hjem 24t etter keisersnitt denne gangen :p

Var på barseltreff i går. Der fortalte en av damene som er 4 barns mamma at hun fødte på A-hus. Hun ville da hjem samme dag pga kidsa hjemme. Hun ble nesten sett stygt på av sykehuset. Og måtte jo da komme tilbake neste dag for prøver. Fikk da beskjed at siden hun ikke var gjest var de sist i køen og måtte vente lenge på barnelegen. De fikk heller ikke låne en plass til å skifte bæsjebleie da de ikke hadde rom. Sånn var det dagen etter også da de måtte ta føllingsprøven.. De likte tydeligvis ikke at man dro så tidlig og man ville ikke bli prioritert...

Men hvis du er førstegangs hvorfor dra hjem så fort? Det kan jo være at barnet trenger hjelp i starten. Amming skal på plass etc. VELDIG greit å ha en snor å dra i når man har spm og trenger hjelp. Enda dette var min nr 2 er jeg veldig glad jeg var der i 3 dager. Hadde aldri falt meg inn å dra hjem samme dag. Mor trenger også å komme seg på bena. Samt mye tester barnet skal ta. Men opp til hver enkelt..

Var på barseltreff i går. Der fortalte en av damene som er 4 barns mamma at hun fødte på A-hus. Hun ville da hjem samme dag pga kidsa hjemme. Hun ble nesten sett stygt på av sykehuset. Og måtte jo da komme tilbake neste dag for prøver. Fikk da beskjed at siden hun ikke var gjest var de sist i køen og måtte vente lenge på barnelegen. De fikk heller ikke låne en plass til å skifte bæsjebleie da de ikke hadde rom. Sånn var det dagen etter også da de måtte ta føllingsprøven.. De likte tydeligvis ikke at man dro så tidlig og man ville ikke bli prioritert...

Men hvis du er førstegangs hvorfor dra hjem så fort? Det kan jo være at barnet trenger hjelp i starten. Amming skal på plass etc. VELDIG greit å ha en snor å dra i når man har spm og trenger hjelp. Enda dette var min nr 2 er jeg veldig glad jeg var der i 3 dager. Hadde aldri falt meg inn å dra hjem samme dag. Mor trenger også å komme seg på bena. Samt mye tester barnet skal ta. Men opp til hver enkelt..

Så rart, dagene på barsel var gull verdt, selvom jeg ville hjem etter 2 dager, noe jeg ikke kunne på grunn av infeksjon og at lille hadde gått med over 10%, dag 4 fikk jeg dra hjem på perm, skulle skrives ut dag 5. Men måtte tilbake dag 5 for nye prøver av meg. Jeg var den første som ble tatt prøver av, og jeg måtte bare komme inn på barnestua (der de hadde babyene om mødrene ville slappe av, vet ikke om det heter det samme) de tok seg av William mens jeg tok de prøvene jeg skulle, sang og dullet. Og jeg måtte bare forsyne meg med mat. De var så utrolig hyggelige der, hele oppholdet, selvom jeg var dritt lei senga på sykehuset, og generelt det å ikke være hjemme. Men Gud hvor fantastisk det var å være der i grunn. Det er sånn at jeg gleder meg til neste gang :)
Jeg er så taknemmelig for den fantastiske hjelpen jeg fikk da vi hadde en del startproblemer begge to

Så rart, dagene på barsel var gull verdt, selvom jeg ville hjem etter 2 dager, noe jeg ikke kunne på grunn av infeksjon og at lille hadde gått med over 10%, dag 4 fikk jeg dra hjem på perm, skulle skrives ut dag 5. Men måtte tilbake dag 5 for nye prøver av meg. Jeg var den første som ble tatt prøver av, og jeg måtte bare komme inn på barnestua (der de hadde babyene om mødrene ville slappe av, vet ikke om det heter det samme) de tok seg av William mens jeg tok de prøvene jeg skulle, sang og dullet. Og jeg måtte bare forsyne meg med mat. De var så utrolig hyggelige der, hele oppholdet, selvom jeg var dritt lei senga på sykehuset, og generelt det å ikke være hjemme. Men Gud hvor fantastisk det var å være der i grunn. Det er sånn at jeg gleder meg til neste gang :)
Jeg er så taknemmelig for den fantastiske hjelpen jeg fikk da vi hadde en del startproblemer begge to

Ja sengene på A-hus er noe av det værste jeg har ligget på utenom gulv.. Pluss veldig slitene rom :( Men jeg var super fornøyd med hjelpen jeg fikk. Barnepleierne var super søte og hjelpsomme. De avlastet meg til og med noen timer den første natten :) så ja jeg var der i 3 dager og koste meg faktisk, slapp å måtte gjøre alt ekstra hjemme å kun fokusere på meg pluss bebis :) supert! Så anbefaler faktis folk å bli et parr dager og ikke stresse med å dra hjem. Hvertfall om man er førstegangs.. Da man kanskje ikke helt vet hva man skal se etter hos en nyfødt. Da er det veldig godt å ha helsepersonell rundt seg :) Men skjønner at om man er 4 gangs kan man dra tidligere :)

Så utrolig dårlig av A-hus!
Men hørt mye negativt om a-hus å tidelig hjem så veldig glad jeg fikk plass på ullvål :)

Jeg vill pga jeg liker ikke sykehus og er veldig trygg og komfetable med at jeg ikke trenger starts hjelp med baby'n min! Vill slappe av hjemme i min seng med mann og hunder rundt meg, tror det er mannen det kan evt bli slitsomt for, for han må bidra ekstra i starten :)

Min fødsel tok 1 time,uten noe komplikasjoner,rifter eller smertelindring. Jeg rakk ikke bli sliten av selve fødselen og kunne reist hjem etter 6 timer. Men gud så deilig å være på barsel å slippe å tenke på matlaging og klesvask, hehe. Hverdagen kommer tidsnok :p selvom dette var 3.mann ville jeg ha god veiledning og hjelp til amminga i starten, det er gull verdt :) Min anbefaling er, bli en natt å nyt. Det er en sjarm med det også ;)

Ja sengene på A-hus er noe av det værste jeg har ligget på utenom gulv.. Pluss veldig slitene rom :( Men jeg var super fornøyd med hjelpen jeg fikk. Barnepleierne var super søte og hjelpsomme. De avlastet meg til og med noen timer den første natten :) så ja jeg var der i 3 dager og koste meg faktisk, slapp å måtte gjøre alt ekstra hjemme å kun fokusere på meg pluss bebis :) supert! Så anbefaler faktis folk å bli et parr dager og ikke stresse med å dra hjem. Hvertfall om man er førstegangs.. Da man kanskje ikke helt vet hva man skal se etter hos en nyfødt. Da er det veldig godt å ha helsepersonell rundt seg :) Men skjønner at om man er 4 gangs kan man dra tidligere :)
Ja, selvfølgelig, det blir jo noe annet når du har noen hjemme som venter hjemme. Selvom eg ikke benyttet meg av det, så kunne de gjerne ha lille på natten under hele oppholdet, og bare komme inn når han skulle ha mat, og jeg burde jo brukt det, da jeg ikke hadde sovet de to siste nettene før fødsel, og det ble ikke så mye soving mellom matingene heller, men det var så koselig å ha han der også.

Jeg hadde keisersnitt på ahus for 6 uker siden. Ba om å få dra hjem etter 24t, ikke noe problem det ;) de var veldig hyggelige og sto på for å få til det ;) desverre måtte jeg vente et døgn pga lav blodprosent... Ellers hadde jeg fått dra. så da har hun nok møtt på feil barnepleier :p

Jeg har ikke gjort det selv siden det ikke var mulig for oss. Men kjenner flere som har gjort det og benyttet seg av jordmor hjem tilbud i kommunen. De har synes det var helt supert. Så om du har mulighet for jordmor hjem og du er i form til det hadde jeg nok gått for det. Hadde gjort det selv med lillebror om ikke vi hadde endt opp med keisersnitt.

Jeg deo hjem ca 19 timer etter fødsel, det var ikke veldig populært på Drammen heller :p på Drammen var det ikke mange tester; legeundersøkelse, hørselstest og føllingsprøven. Dro tilbake for å ta føllingsprøven.

Jeg var i toppform etter fødselen. Hadde seriøst ikke vondt et eneste sted ;) amming er de ikke behjelpelige med på Drammen uansett. Jeg angrer veldig på at jeg ble to netter på barsel med førstemann, vi hadde hatt det veldig mye bedre hjemme.

Sent from my iPhone using BV Forum

Vi dro hjem etter seks og en halv time. Jeg gjorde det ikke fordi jeg ville virke tøff eller at andre skulle mene hvasomhelst. Vi gjorde det fordi det var det aller mest naturlige for oss.

Jeg opplevde at de ansatte ble sure. Jeg hadde en rask og enkel fødsel på 2,5 time, og var dermed ikke sliten. Vi var noen timer på et barselrom hvor mannen min fikk overnatte også om vi ville, men vi ville hjem.

Jeg liker ikke når de skal blande seg sånn. (Og sånn er jeg bare. Jeg liker å klare meg sjøl!) De skulle kle på ham. Og bade ham. Men det ville vi gjøre selv. Og se skulle bestemme hvor lenge jeg fikk lov å dusje. Og hva på kroppen min jeg fikk lov å vaske!

Vi dro hjem. Vi hadde helt stille og rolige dager hjemme. Jeg, han og mannen min. Vi sov midt på dagen og holdt ham på skift og jeg ammet og ammet og ammet. Det var helt perfekt for oss.

Last edited:
Back
Topp