Reise fra Bergen til Stord for fødsel

Kom til å tenke på en ting, som jeg ville klarert før jeg dro dit og fødte. Og det er jo dette med smitte. Kan tenke meg at grunnen til at de tillater far på barsel der er grunnet lav smitte på øyen + færre fødsler og mindre trykk. Det kan dog være at de ikke vil tillate det når noen kommer fra Bergen, mtp at smitten er høyere her. Må være superkjipt å komme til Stord for få beskjed om at det samme gjelder der.

Har trolig ikke noe å si, men ville absolutt avklart det. Har jo vært slik at enkelte har innført karanteneplikt etter opphold i større byer som Oslo og Bergen, for å holde smitten lav i mindre områder. Vil ellers ønske dere masse lykke til uansett hvor fødselen blir ♥️
Takk for lykkeønskning og godt råd!

Da jeg gikk gravid (fikk baby i mai) så vurderte også jeg å føde på Stord... og jeg bor i Trøndelag (men samboer kommer derifra og hele svigerfamilien bor der) :happy090 Var strenge restriksjoner på føden/barsel her da, og det var det ikke nede på Stord - tross mye smitte i nabokommunene (Sveio?, Karmøy og Bergen osv).

Vi har 2.5 t reisevei herifra og til sykehuset. Mange i distriktet har lang/lengre reisevei, men det går somregel bra da man gjerne drar ved første tegn eller generelt veldig tidlig. Joda, noen bil og ambulansefødsler blir det! Ikke helt opptimalt, men bor man langt unna sykehus har man liksom ikke så mye valg. Du er heldig og kan velge, men du må tenker over og veie litt ☺️
Jeg var heldig at jeg var i storbyen da fødselen startet, hadde blitt fødsel i bil hadde jeg vært hjemme da det tok knappe 3 timer fra første tegn til hun var ute... iiik! Det kan iallefall være noe å ta med seg i tankegangen ☺️ Jeg var andregangs nå, men det gikk nesten like fort da jeg fikk storesøster også som førstegangs. Risikoen er jo om du er en kjapp føder (styrtfødsel:p)

På dagtid går vel fergen hver 20 min og omvendt? Da er det vel mer risikabelt på natt hvis den går sjeldnere? Mange fødsler starter også på natt. Er det ikke mye smitte på Stord for tiden også? Spørs om de kanskje har samme restriksjoner der også da?

Jeg har iallefall hørt bare bra om føde og barsel på Stord - om du ender opp der ☺️

Lykke til! Håper det blir som du ønsker og tenker, og at fødsel går bra.
Enn så lenge tillater de at far er med på fødsel og barsel dersom plass. Er bare KK som er så sjukt strenge, ikke engang i Oslo må far dra hjem uten å få komme tilbake på besøk. Min verste skrekk er å bli liggende alene etter et keisersnitt uten far, hjelpesløs, mens han går glipp av potensielt en hel uke med den nyfødte. Det er bare ikke greit. Tusen takk for lykkeønskning! Det blir nok bra til slutt:Heartred:Heartred

Back
Topp