Da jeg gikk gravid (fikk baby i mai) så vurderte også jeg å føde på Stord... og jeg bor i Trøndelag (men samboer kommer derifra og hele svigerfamilien bor der)
Var strenge restriksjoner på føden/barsel her da, og det var det ikke nede på Stord - tross mye smitte i nabokommunene (Sveio?, Karmøy og Bergen osv).
Vi har 2.5 t reisevei herifra og til sykehuset. Mange i distriktet har lang/lengre reisevei, men det går somregel bra da man gjerne drar ved første tegn eller generelt veldig tidlig. Joda, noen bil og ambulansefødsler blir det! Ikke helt opptimalt, men bor man langt unna sykehus har man liksom ikke så mye valg. Du er heldig og kan velge, men du må tenker over og veie litt
Jeg var heldig at jeg var i storbyen da fødselen startet, hadde blitt fødsel i bil hadde jeg vært hjemme da det tok knappe 3 timer fra første tegn til hun var ute... iiik! Det kan iallefall være noe å ta med seg i tankegangen
Jeg var andregangs nå, men det gikk nesten like fort da jeg fikk storesøster også som førstegangs. Risikoen er jo om du er en kjapp føder (styrtfødsel
)
På dagtid går vel fergen hver 20 min og omvendt? Da er det vel mer risikabelt på natt hvis den går sjeldnere? Mange fødsler starter også på natt. Er det ikke mye smitte på Stord for tiden også? Spørs om de kanskje har samme restriksjoner der også da?
Jeg har iallefall hørt bare bra om føde og barsel på Stord - om du ender opp der
Lykke til! Håper det blir som du ønsker og tenker, og at fødsel går bra.