Reise fra Bergen til Stord for fødsel

Desembermammaen

Elsker forumet
⭐ Julestjernene 2020 ⭐️
Smånissene 2022
Hei! Lurer på om noen her inne har valgt å reise fra Bergen til Stord for å føde der i stedet og har lyst å dele erfaringer med hvordan de gjorde det og om de synes det var greit? Vurderer det selv pga. de strenge restriksjonene på barsel på KK. Er førstegangsfødende og har derfor ingen erfaringer med fødsel fra tidligere. Håper at fødselen går så sakte i starten at vi kan tåle to timer i bil for å komme oss dit.

Ingen erfaringer å komme med da jeg hadde 1t reisevei til føden. Det gikk forøvrig veldig raskt og var ikke noe problem i mitt tilfelle:joyful:
Men tenkte på om Voss kan være et alternativ? Det tar vel 1,5t og man slipper at det skal klaffe med ferge. Litt kjipt om du må reise om natten og vente en time på fergen:bored:

Ingen erfaringer å komme med da jeg hadde 1t reisevei til føden. Det gikk forøvrig veldig raskt og var ikke noe problem i mitt tilfelle:joyful:
Men tenkte på om Voss kan være et alternativ? Det tar vel 1,5t og man slipper at det skal klaffe med ferge. Litt kjipt om du må reise om natten og vente en time på fergen:bored:
Voss kjører, så vidt jeg vet, de samme reglene som Haukeland og KK. Har absolutt tenkt på Voss, men så fant jeg ut det.
Det gikk altså fint med 1 times vei til føden? Hvor tidlig dro du inn?

Hei!

Jeg skal også føde på KK i Bergen. Vil selvsagt ha partner med, men er ikke godt å vite hvordan det blir. Angående tur til Stord hadde jeg personlig vært veldig skeptisk mtp ferge.. Vet om flere som har dratt til Voss og rukket det, siden det er kortere reisevei og ingen ferge. Vet også at det har vært masse feil på denne fergestrekningen etter at et nytt firma tok over. Forsinkelser o.l. Hadde personlig aldri vurdert å sjanse på ferge + fødsel.

Jeg vet veldig lite om sykehuset på Stord, men tviler på at beredskapen kan måle seg med Haukeland. Har de nyfødtintensiv der, eller intensivavdeling hvis mor skulle være i behov av det? Slike ting ville jeg sjekket ut på forhånd. En vet jo aldri hvordan fødselen vil gå, og det er jo en grunn til at de med litt risiko må føde i Bergen.

Jeg er også førstegangsfødende, og ulempen her er jo da at en ikke vet hvordan fødselen vil gå :wtf: Men, styrtfødsler skjer nokså ofte. Så en kan jo aldri vite.

Hei!

Jeg skal også føde på KK i Bergen. Vil selvsagt ha partner med, men er ikke godt å vite hvordan det blir. Angående tur til Stord hadde jeg personlig vært veldig skeptisk mtp ferge.. Vet om flere som har dratt til Voss og rukket det, siden det er kortere reisevei og ingen ferge. Vet også at det har vært masse feil på denne fergestrekningen etter at et nytt firma tok over. Forsinkelser o.l. Hadde personlig aldri vurdert å sjanse på ferge + fødsel.

Jeg vet veldig lite om sykehuset på Stord, men tviler på at beredskapen kan måle seg med Haukeland. Har de nyfødtintensiv der, eller intensivavdeling hvis mor skulle være i behov av det? Slike ting ville jeg sjekket ut på forhånd. En vet jo aldri hvordan fødselen vil gå, og det er jo en grunn til at de med litt risiko må føde i Bergen.

Jeg er også førstegangsfødende, og ulempen her er jo da at en ikke vet hvordan fødselen vil gå :wtf: Men, styrtfødsler skjer nokså ofte. Så en kan jo aldri vite.
Stord har Norges beste barsel å det er trygt å føde der :)

Hadde jeg bodd på sørsiden av Bergen eller os så hadde jeg LETT prøvd meg på fødsel på Stord. Selv bor jeg 1time nord for Bergen å har litt over 1 time til kk, så for meg blir det ikke aktuelt med stord.

Voss kjører, så vidt jeg vet, de samme reglene som Haukeland og KK. Har absolutt tenkt på Voss, men så fant jeg ut det.

Bare så det er med i beregningen så er det ofte tunnellukninger på kvelds/nattestid mellom Bergen - Voss, det opplevde vi i alle fall for noen uker siden, det tar fort lang tid :bag:

Jeg var hjemme med rier i ett døgn før vi reiste inn kl 5 om morgenen. Da tok jeg tiden til bare 2 minutter mellom riene. På sykehuset hadde det dog roet seg og var 7 minutter mellom med 2,5 cm åpning. Fødte om kvelden den dagen så ble en stund på sykehuset.

Det er jo det som er med førstegangsfødende- man har ikke peiling på forløpet og det er kjempe vanskelig å si om man har 2timer ++ til rådighet eller om fødselen går for raskt. Ville personlig valgt det nærmeste sykehuset, så fremt det er et trygt og veldrevet sykehus:)

Skjønner godt at det er kjipt med koronarestriksjoner, tenker mye på det selv. Men så lenge mannen får være med under fødsel er det ikke aktuelt å bytte til et annet sykehus her.

Hadde jeg bodd på sørsiden av Bergen eller os så hadde jeg LETT prøvd meg på fødsel på Stord. Selv bor jeg 1time nord for Bergen å har litt over 1 time til kk, så for meg blir det ikke aktuelt med stord.
Ah, skjønner. Da blir det langt til Stord, ja. Vi har ca. 2 timer til Stord, så er veldig aktuelt å prøve. Orker ikke gå rundt å tenke at noe skulle gå galt under fødsel, mest sannsynlig vil det gå helt fint og vi kommer neppe til å ha behov for intensiv. Er selv født på et lokalsykehus og har tro på at systemet funker såpass bra at vi blir overflyttet raskt ved behov. Kanskje litt naiv, men velger å tenke sånn:p

Ah, skjønner. Da blir det langt til Stord, ja. Vi har ca. 2 timer til Stord, så er veldig aktuelt å prøve. Orker ikke gå rundt å tenke at noe skulle gå galt under fødsel, mest sannsynlig vil det gå helt fint og vi kommer neppe til å ha behov for intensiv. Er selv født på et lokalsykehus og har tro på at systemet funker såpass bra at vi blir overflyttet raskt ved behov. Kanskje litt naiv, men velger å tenke sånn:p
Eg født på Stord selv, så funker gjør det :D veldig sjelden at folk føder raskere enn 2timer også :P

Vi er muligens hos mine foreldre når det blir fødsel. Der er det 1,5 timer kjøring + 30 min ferge til sykehus. Men det er ingen som tar ferge, de blir hentet av legeskyssbåt (evt helikopter om det ser ut til at fødselen går fort). Er det ikke noe sånt på den strekninga dere må kjøre? De setter kanskje ikke inn sånne ressurser siden det er et annet sykehus som er nærmere?

Vi er muligens hos mine foreldre når det blir fødsel. Der er det 1,5 timer kjøring + 30 min ferge til sykehus. Men det er ingen som tar ferge, de blir hentet av legeskyssbåt (evt helikopter om det ser ut til at fødselen går fort). Er det ikke noe sånt på den strekninga dere må kjøre? De setter kanskje ikke inn sånne ressurser siden det er et annet sykehus som er nærmere?
Nei, det tror jeg ikke! Det blir jo litt unødvendig bruk av ressurser, når vi kaster oss i bilen og kjører så langt kun fordi vi vil og ikke fordi det er nødvendig. Utrolig viktig at de har slike muligheter der det faktisk trengs!

Bare så det er med i beregningen så er det ofte tunnellukninger på kvelds/nattestid mellom Bergen - Voss, det opplevde vi i alle fall for noen uker siden, det tar fort lang tid :bag:
Voss er «heldigvis» uaktuelt med tanke på at de har samme regler som Haukeland!

Det forutsetter jo uansett at du får familierom på Stord, og det får vel ikke alle?

Jeg fødte på Haukeland i sommer. Jeg synes jo også det var kjipt med begrensningene, men heldigvis prøver de å la deg få være lengst mulig på fødestuen etter fødsel.

Det ville jeg aldri tatt sjansen på. Fødsler starter ofte om natten, og da er det minst en times venting på fergen. Så det som er 2 timer med happy-flow, kan fort bli til over tre.

Da jeg fødte første gang, gikk fødselen sakte, helt til det plutselig gikk kjempefort.. Jeg gikk fra 5 cm åpning til full åpning og pressrier på 10 min.

Vi trodde vi hadde kjempegod tid da vi kjørte hjemmefra. 15 min å kjøre til Haukeland, men vi rakk altså bare såvidt å komme oss inn på fødestuen og bli undersøkt før ting plutselig skjedde kjempefort.

Aldri i livet om jeg med vilje ville valgt et sykehust så langt hjemmefra, og risikert å føde i grøftekanten eller på fergen. Man vet ikke hva som skjer. Plutselig kan ting gå fort, plutselig kan kritiske komplikasjoner oppstå.

Jeg ville følt det direkte uansvarlig å gjøre noe sånt, man setter barnets helse på spill også, om det kun er for at det er kjipt å risikere å føde alene. MYE heller føde uten mannen men med jordmor og leger tilgjengelig, på et trygt sted, enn å føde i en grøftekant med kun mannen til stede og sykehus fremdeles langt unna...

Kom til å tenke på en ting, som jeg ville klarert før jeg dro dit og fødte. Og det er jo dette med smitte. Kan tenke meg at grunnen til at de tillater far på barsel der er grunnet lav smitte på øyen + færre fødsler og mindre trykk. Det kan dog være at de ikke vil tillate det når noen kommer fra Bergen, mtp at smitten er høyere her. Må være superkjipt å komme til Stord for få beskjed om at det samme gjelder der.

Har trolig ikke noe å si, men ville absolutt avklart det. Har jo vært slik at enkelte har innført karanteneplikt etter opphold i større byer som Oslo og Bergen, for å holde smitten lav i mindre områder. Vil ellers ønske dere masse lykke til uansett hvor fødselen blir ♥️

Har ikkje Stord dei samme restriksjonene? Om det blir komplikasjoner der blir ein jo igjen sendt til Haugesund.
Veldig høg smitte nå på Stord og hadde nettopp stengt for besøkende på sjukehuset.
Usikker på om eg ville gamblet på å reise, har vurdert Stord sjøl (hørre egentlig til Haugesund), men føle eg har for lang reisevei. Og eg har bare 60min i bil.

Da jeg gikk gravid (fikk baby i mai) så vurderte også jeg å føde på Stord... og jeg bor i Trøndelag (men samboer kommer derifra og hele svigerfamilien bor der) :happy090 Var strenge restriksjoner på føden/barsel her da, og det var det ikke nede på Stord - tross mye smitte i nabokommunene (Sveio?, Karmøy og Bergen osv).

Vi har 2.5 t reisevei herifra og til sykehuset. Mange i distriktet har lang/lengre reisevei, men det går somregel bra da man gjerne drar ved første tegn eller generelt veldig tidlig. Joda, noen bil og ambulansefødsler blir det! Ikke helt opptimalt, men bor man langt unna sykehus har man liksom ikke så mye valg. Du er heldig og kan velge, men du må tenker over og veie litt ☺️
Jeg var heldig at jeg var i storbyen da fødselen startet, hadde blitt fødsel i bil hadde jeg vært hjemme da det tok knappe 3 timer fra første tegn til hun var ute... iiik! Det kan iallefall være noe å ta med seg i tankegangen ☺️ Jeg var andregangs nå, men det gikk nesten like fort da jeg fikk storesøster også som førstegangs. Risikoen er jo om du er en kjapp føder (styrtfødsel:p)

På dagtid går vel fergen hver 20 min og omvendt? Da er det vel mer risikabelt på natt hvis den går sjeldnere? Mange fødsler starter også på natt. Er det ikke mye smitte på Stord for tiden også? Spørs om de kanskje har samme restriksjoner der også da?

Jeg har iallefall hørt bare bra om føde og barsel på Stord - om du ender opp der ☺️

Lykke til! Håper det blir som du ønsker og tenker, og at fødsel går bra.

Det forutsetter jo uansett at du får familierom på Stord, og det får vel ikke alle?

Jeg fødte på Haukeland i sommer. Jeg synes jo også det var kjipt med begrensningene, men heldigvis prøver de å la deg få være lengst mulig på fødestuen etter fødsel.
Det er sant. Men far får komme tilbake på besøk på Stord. På KK får ikke far komme tilbake i det hele tatt.

Back
Topp