Regntøy i bhg til ettåring

Dovendyret

Glad i forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Julilykke 2023
Har hørt at kattnakken er «best». Men til en ettåring som begynner litt deltid i bhg fra mars, hva ville dere erfarne barnehageforeldre valgt? Det finnes dress, og todelt. Foret og ikke-foret. Og helårsdress og vinterdress..

Hva foretrekker dere? Og evt andre anbefalinger til merker? Pris er ikke så viktig, tenker å prøve å kjøpe brukt på Finn, men må vite litt hva jeg skal se etter :)

Jeg elsker katnakken og om det skal være bløtt til en ettåring i mars/april er det best med fôra synes jeg. Har den som heter vinterregndress. Den har jeg hatt til sønnen min også, men først da han var nærmere 2 år. Før det hadde vi med fleecefôr og da var han betydelig kaldere synes jeg.
Katnakken er store i størrelse så du kan regne en størrelse mindre enn mye annet utetøy. Her har jeg str 80 i kattnakken og 86 i en vanlig vinterdress av et annet merke. I inneklær bruker hun 80/86, men passer også noen klær i 74.
Fant min i en bruktbutikk, men ligger også noe ute på finn nå :)

Har hørt at kattnakken er «best». Men til en ettåring som begynner litt deltid i bhg fra mars, hva ville dere erfarne barnehageforeldre valgt? Det finnes dress, og todelt. Foret og ikke-foret. Og helårsdress og vinterdress..

Hva foretrekker dere? Og evt andre anbefalinger til merker? Pris er ikke så viktig, tenker å prøve å kjøpe brukt på Finn, men må vite litt hva jeg skal se etter :)
Reimatec er supert synes jeg. Kjøper du på Finn får du det også mye billigere og veldig få har slitasje da de er så godt laget.
En hel dress, en hel fôret dress (kald høst/vinter/vår) og ett uforet todelt regnsett har min lille hatt og så har jeg byttet på hva som er i barnehagen. Bor i Bergen da, så her er det som regel vått alltid:p

Ellers er jeg faktisk super fornøyd med regndress jeg kjøpte på sparkjøp (lagt ved bilde). Min lille aker på rompen på all slags underlag, har ikke blitt ødelagt og den er god og varm. Kjøpte den som en ekstra dress i barnehagen men det er den de i barnehagen tar på hovedsakelig sier de for de er så imponert over kvaliteten.
Absolutt verdt å titte på☺️

Vedlegg

• 216376_216376-rosa_48.jpg
    216376_216376-rosa_48.jpg
    17,9 KB · Visninger: 27
Last edited:
Reimatec er supert synes jeg. Kjøper du på Finn får du det også mye billigere og veldig få har slitasje da de er så godt laget.
En hel dress, en hel fôret dress (kald høst/vinter/vår) og ett uforet todelt regnsett har min lille hatt og så har jeg byttet på hva som er i barnehagen. Bor i Bergen da, så her er det som regel vått alltid:p

Ellers er jeg faktisk super fornøyd med regndress jeg kjøpte på sparkjøp (lagt ved bilde). Min lille aker på rompen på all slags underlag, har ikke blitt ødelagt og den er god og varm. Kjøpte den som en ekstra dress i barnehagen men det er den de i barnehagen tar på hovedsakelig sier de for de er så imponert over kvaliteten.
Absolutt verdt å titte på☺️

Takk for svar! Er så vanskelig å vite hva de trenger, hehe!

Takk for svar! Er så vanskelig å vite hva de trenger, hehe!
Det er det, men når du ser hvordan barnehagedagene er blir det mye lettere å forutse hva din lille eventuelt trenger til hver sesong. Ofte kan man bruke det samme men ha flere eller færre lag inni☺️ Reimatec er stor i størrelsen, sparkjøp er ikke. Kjøp gjerne med litt voksetillegg så får du mer for pengene. Jeg sydde inn midjen i vår reimatec dress for å "gjøre den litt mindre", ble brukt i 1,5 år.

Kattnakken regntøy er vi veldig fornøyd med. Nr 3 bruker nå regntøyet derfra som både nr 1 og 2 har brukt før. Kjøpte heldress frem til de var 2 år, deretter todelt.

jeg har aldri kjøpt regntøy med fleece, men bare brukt fleece under. Fungert fint.
Men hvis du skal kjøpe med fleece har jeg hørt mye bra om den fra sparkjøp som annemor la ut link til.

Ja det vi har hatt i bhg som har blitt mye brukt er
- fôret regndress + Dockboots
- vinterdress + vintersko (men stort sett blir Dockboots med ullsokk brukt her, funker knall også ved minusgrader)
- skalldress med fôr som kan tas ut (hatt en fra polarn og pyret) + overgangssko (tas ibruk først i mars/april avhengig av vær og om det er snø)
- overtrekksbukse/ enkel regnbukse til å ha utenpå klær når det er vått i gresset men ellers fint vær
- vindfleece

Men du trenger ikke ha absolutt alt klart heller, de ansatte kan si hva de ser behov for underveis.
Jeg liker å ha flere par votter da de gjerne blir våte og må vaskes til dagen etter eller for å ha skift i bhg. Også anbefaler jeg skotørker. Sko og votter settes på der med en gang vi kommer hjem :)
Har prøvd masse votter, og definitivt mest fornøyd med både vintervotter og regnvotter fra Didrikson (og regnvottene til katnakken), tynne skallvotter til mer vårlig vær har vi hatt fra polarn og pyret.

Vi har en foret regndress til kalde dager, og en regnbukse til dager det er varmt men bare litt vått :)

Takk for svar! Vi ser nok hva vi trenger etterhvert... men siden han begynner i en vårmåned så trenger han kanskje noe gangske raskt.. vet ikke hvor mye de så små er ute, men litt er de vel :-)

Takk for svar! Vi ser nok hva vi trenger etterhvert... men siden han begynner i en vårmåned så trenger han kanskje noe gangske raskt.. vet ikke hvor mye de så små er ute, men litt er de vel :)

Her er de ute èn gang per dag hvis det ikke er for kaldt (typ nærmere -10) og hvis været er bedre så er de ute to ganger.
Vesla mi har barnehageplass først til høsten, men jeg har utetøy til henne allerede og vi er ute minst en gang hver dag hvis hun ikke er syk. Ikke alltid så lenge, men hun liker veldig godt å krabbe rundt i snøen. Har kjøpt vinterregndress til henne så hun er klar for mildvær og vår også :D et sant helvete å kle på henne uteklærne da, det hater hun, men gøy når vi først er ute.

Ja det vi har hatt i bhg som har blitt mye brukt er
- fôret regndress + Dockboots
- vinterdress + vintersko (men stort sett blir Dockboots med ullsokk brukt her, funker knall også ved minusgrader)
- skalldress med fôr som kan tas ut (hatt en fra polarn og pyret) + overgangssko (tas ibruk først i mars/april avhengig av vær og om det er snø)
- overtrekksbukse/ enkel regnbukse til å ha utenpå klær når det er vått i gresset men ellers fint vær
- vindfleece

Men du trenger ikke ha absolutt alt klart heller, de ansatte kan si hva de ser behov for underveis.
Jeg liker å ha flere par votter da de gjerne blir våte og må vaskes til dagen etter eller for å ha skift i bhg. Også anbefaler jeg skotørker. Sko og votter settes på der med en gang vi kommer hjem :)
Har prøvd masse votter, og definitivt mest fornøyd med både vintervotter og regnvotter fra Didrikson (og regnvottene til katnakken), tynne skallvotter til mer vårlig vær har vi hatt fra polarn og pyret.
Kan jeg få spørre deg hvordan den dressen fra pop med uttakbart for er? Kjøpte den nå på salg. Er veldig spent på den! :)

Kan jeg få spørre deg hvordan den dressen fra pop med uttakbart for er? Kjøpte den nå på salg. Er veldig spent på den! :)

Jeg har likt den veldig godt, men har ikke prøvd den i baby størrelse enda. Prøvde den først til sønnen min da han var 2 år, men vært så fornøyd at han er på 3. dressen nå. Fordi hn har vokst ut av de andre altså, ikke fordi de har blitt utslitt :p
Han bruker den helt ned til 0 grader med fleecefôr nå som han er så aktiv ute, litt avhengig av hvor mye vind det er osv. og uten fôret brukes den hele resten av barnehageåret så lenge det er bruk for skalltøy egentlig.
Andre ting jeg har prøvd er softsheldress, og det ble litt lite funksjonelt. For vått og den blir bløt gjennom, for mye sol og det blir klamt. Den funker bare til ett type vær, mens fôra skalldress passer til alt av vær kanskje utenom høljeregn og kald vinter.

Jeg har likt den veldig godt, men har ikke prøvd den i baby størrelse enda. Prøvde den først til sønnen min da han var 2 år, men vært så fornøyd at han er på 3. dressen nå. Fordi hn har vokst ut av de andre altså, ikke fordi de har blitt utslitt :p
Han bruker den helt ned til 0 grader med fleecefôr nå som han er så aktiv ute, litt avhengig av hvor mye vind det er osv. og uten fôret brukes den hele resten av barnehageåret så lenge det er bruk for skalltøy egentlig.
Andre ting jeg har prøvd er softsheldress, og det ble litt lite funksjonelt. For vått og den blir bløt gjennom, for mye sol og det blir klamt. Den funker bare til ett type vær, mens fôra skalldress passer til alt av vær kanskje utenom høljeregn og kald vinter.
Supert! Tusen takk! :D

Takk for svar! Vi ser nok hva vi trenger etterhvert... men siden han begynner i en vårmåned så trenger han kanskje noe gangske raskt.. vet ikke hvor mye de så små er ute, men litt er de vel :)
Anbefaler ikke foret regndress, Ingrunn heller ikke kattnakken. 2 delt er lurt, da kan ma ta av bare regnjakken om det blir varmt.
Jobber i barnehage selv, men vi hadde kun skalldress til vårt barn, ikke regntøy. Han var aldri våt

Vi ble anbefalt todelt, ikke foret til vår ettåring da han begynte i bhg. Lettere å tørke, kle av og på ved bleieskift og værforandringer (bruker bare bukse og ullgenser feks). Har brukt stormflod fra Stormberg siden da, og er kjempefornøyd! Han er aldri våt gjennom (han er av de barna som bader i sølepytt), godt med refleks på både jakke og bukse, og likt design fra år til år (han er nesten fire og liker ikke nye ting... :wacky:) så det er lett å innføre ny størrelse. Dessuten er de romslige i størrelsen. Har alltid kjøpt nytt i størrelsen han bruker, og kan stort sett hoppe over en størrelse når han trenger nytt (har sett i 86, 98, 110). Bruker støvler på sommeren/våren og dockboots høst og vinter :-) Vi bor sør i landet, så bruker regnklær hele året.

Reflex todelt sett har funket godt her så langt. Begynte i bhg i høst. Ser de har brukt skalldressen fra Wheat endel også. Ingenting foret, brukt ett ekstra lag ull eller fleece ved behov. Dockboots støvler er også gull. Følger med ullsåle for litt kaldere dager.

Vi har den vinterdressen til mini her på 9.5 mnd. Kjøpt brukt og er eigar nr 3, dressen ser dog heilt ny ut. Den er i str 74 og mini brukar stort sett 80, så syns den er romslig og god i str. Vi er veldig fornøgd med den og med 2 lag ull under når vi har vert ute, har han vert god og varm :)

• Liker
Reactions: HCS
Heldress regntøy er gull til de små :) Og gjerne en ekstra regnbukse i tillegg

Jeg sverger til Kattnakken todelt. Prøvde stormberg vestland en sesong men syns det var veldig stivt i forhold så kjøpte fort Katnakken igjen. Svært sjelden jeg har opplevd at hun har blitt våt. Vi har alltid hoppet over en str fordi de varer så lenge, så har totalt hatt 3 sett fra 86-110. De tåler mye bruk så her har vi kunne solgt videre når det har blitt for lite. Har ikke sett behovet for foret dress da de velger mellomlag ut i fra temperatur i barnehagen. Har en veldig varm unge også så tror ikke vi hadde fått brukt den noe særlig. Vet de liker todelt i barnehagen fordi på finere dager kan de ta av jakka og bare gå i buksa :) så vi har klart oss fint med regntøy hele året, vinterdress om vinteren og parkdress/skalldress til vår/høst. Bor på vestlandet så er mye vær her ;)

Og når det gjelder vårdress har jeg vært fornøyd med det meste jeg har kjøpt: reflex, nameit og kuling. Og vinterdress er reimatec en favoritt! Kjøpte wheat nå sist og den skryter frøkna veldig av også :)

Back
Topp