Regnes foreldrepenger ut fra inntekt man har den dagen man går ut i perm?

verpesyk

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
❤ Aprilbarna19 ❤
Jeg har begynt å jobbe igjen etter endt permisjon med forrige mann, samt at vi hadde ett år til med perm uten lønn fra 01.09.17-31.07.18. Nå har jeg blitt gravid, og oppdaget det nylig. Termin ca 16.04.19.

Jeg får da jobbet minst 6 av 10 mnd og tjener opp til ny permisjon! :D MEN lurer litt på, for jeg skal jobbe 80% fram til nyttår og 100% fra januar 2019. Er det min 100% lønn som regnes når jeg år ut i perm og den jeg vil få utregnet foreldrepengegrunnlag fra for min del?
 
Husker ikke helt hvordan det var, men det er i hvert fall dette skjemaet arbeidsgiveren fylles ut om inntekstopplysninger. Vil tro det er månedslønn som oppgis. Man søker jo foreldrepenger noen måneder i forveien, så det er i praksis lønna et par mnd. før permisjon som nevnes i skjemaet.
https://www.nav.no/no/Bedrift/Skjem...onalskjemaer+for+din+bedrift/Inntekt+og+trekk

Det er selvfølgelig mulig å søke noe senere med da riktige tall, og få etterbetalt hvis permisjonen starter før behandlingstid er over.
 
Du går vel ut i permisjon rundt den 26. mars, så det er flere måneder med den nye stillingen/lønna du har før du skal permitteres.
 
Da jeg gikk ut i permisjon i juni 2017, så trodde jeg at det var de 6 beste av 10 siste, men da var det den faktiske inntekten min den siste mnd før permisjon som ble grunnlag.. Du kan ringe å høre så får du helt riktig svar? ☺
 
Jeg har begynt å jobbe igjen etter endt permisjon med forrige mann, samt at vi hadde ett år til med perm uten lønn fra 01.09.17-31.07.18. Nå har jeg blitt gravid, og oppdaget det nylig. Termin ca 16.04.19.

Jeg får da jobbet minst 6 av 10 mnd og tjener opp til ny permisjon! :D MEN lurer litt på, for jeg skal jobbe 80% fram til nyttår og 100% fra januar 2019. Er det min 100% lønn som regnes når jeg år ut i perm og den jeg vil få utregnet foreldrepengegrunnlag fra for min del?

Dette svaret fikk jeg fra NAV da jeg stilte spørsmål om utregning av foreldrepenger etter endt permisjon uten lønn:

«Hovedregelen er at foreldrepengene beregnes ut fra den inntekten du vanligvis har når permisjonen din starter. Har du fast månedslønn tar vi utgangspunkt i den.»

Jeg har hatt redusert stilling uten lønn og skal tilbake til 100% nå før nyttår. :) Han jeg pratet med mente altså at dette ville gå veldig greit :)
 
Dette svaret fikk jeg fra NAV da jeg stilte spørsmål om utregning av foreldrepenger etter endt permisjon uten lønn:

«Hovedregelen er at foreldrepengene beregnes ut fra den inntekten du vanligvis har når permisjonen din starter. Har du fast månedslønn tar vi utgangspunkt i den.»

Jeg har hatt redusert stilling uten lønn og skal tilbake til 100% nå før nyttår. :) Han jeg pratet med mente altså at dette ville gå veldig greit :)

Det er slik jeg har forstått det også [emoji18]
 
Da jeg gikk ut i permisjon i juni 2017, så trodde jeg at det var de 6 beste av 10 siste, men da var det den faktiske inntekten min den siste mnd før permisjon som ble grunnlag.. Du kan ringe å høre så får du helt riktig svar? ☺
Nei, det snakk om at man skal ha en inntekt i 6 av de 10 siste mnd. før permisjonen begynner.
 
Du går vel ut i permisjon rundt den 26. mars, så det er flere måneder med den nye stillingen/lønna du har før du skal permitteres.

Jeg får ca 3 mnd med ny lønn i 100% når jeg jeg skal ut i permisjon :)
 
Skal sjekke opp med NAV, men kan tyde på at jeg ikke kommer til å tape noe penger da! Var en overraskelse at jeg ble så fort gravid. Tok jo mange år sist!!!! :eek:
 
Jeg er arbeidsgiver. Det er den månedslønnen du har før du går ut i permisjonen. Det er arbeidsgiver som sender intektsopplysninger til Nav og da skal de sende opplysning om den siste lønnen du kommer til å ha i mars.
 
I prinsippet siste månedslønnen før permisjon, men hvis du har varierende inntekt så er det vel snittet ut i fra siste året eller noe, mener jeg å huske.
 
Back
Topp