regne ut termin ?

Minnie

Betatt av forumet
Hvordan regner man ut termin ved ivf? Når det er et fryseforsøk.

Klinikkene gjør litt forskjellig, men i følge den nasjonale veilederen til Legeforeningen så skal innsett være dag 16 i svangerskapet ved fryseforsøk. Altså at man er 2+2 ved innsett.

For å regne ut termindato da så kan du bruke Babyverden sin terminkalkulator og legge inn "unnfangelse" som to dager før innsett. :) http://www.babyverden.no/Verktoy/Terminkalkulator/ (F.eks. dersom innsett av fryseegg var i dag, 28.4, så legg inn dato for unnfangelse som 26.4, termin blir 20. januar.)

Her er retningslinjene:

http://legeforeningen.no/Fagmed/Nor...elser-i-den-alminnelige-svangerskapsomsorgen/

:)

"Håndtering av svangerskap etter assistert befruktning

Ved svangerskap der nøyaktig konsepsjonstidspunkt er kjent, for eksempel ved bruk av assistert befruktning, bestemmes svangerskapsalderen utfra konsepsjonsdagen forutsatt at denne blir bekreftet av en ultralydundersøkelse i 1. trimester. Dagen for oocyttaspirasjon settes som dag 14, mens dagen for tilbakeføring av kryoembryo settes som dag 16 i svangerskapet." (Dette betyr at ved ferskforsøk så skal uttaksdagen brukes til beregning av termin, at uttaksdagen er dag 14 eller 2+0 og ved fryseforsøk så skal innsett brukes til beregning av termin, settes som dag 16 eller 2+2.)

(Termindato skal ikke endres ved OUL etter assistert befruktning, men det er ikke alle jordmødre/lokalsykehus som er helt oppdatert på dette (retningslinjene er fra februar 2014). Så hvis termindatoen blir endret ved OUL så kan man klage etterpå, det har noen her inne gjort tidligere hvert fall.)

Last edited:
Tusen takk for svar ! Nei var to firedelte embryo :-)

Jeg er full forvirret her.. Jeg fikk satt inn 2 blastocyst, ergo var jeg 2+5 på innsettdagen? Har lest at fryste egg kan gå litt i dvale og feste seg litt sent. Vil ikke dette få en innvirkning på ukedagene da, eller regner man stadig at man er 2+5 ved innsett?? Klinikken min regner innsett som 2+0..

Back
Topp