Regne poeng av karakterer

Delia

Saman er ein mindre aleine
Desemberskatter 2016
Noen som vet hvordan jeg regner poeng av vitnemålet??? Og hvilke tileggspoeng eller kan man få??[:)][:)][:)]

Åhh.. jeg har sommerfugler i magen!!![:D][:D]

tja, man legger sammen karakterene og deler på antal karakterer.
Svaret ganger man med 10.  I tillegg får man 0,5 poeng for biologi, kjemi, fysikk og matematikk (2mx og 3mx).
Så kan man vell få 1 poeng ekstra om man har flere fordypningsfag enn det som er kravet.
1 ekstra poeng for militærtjeneste og for 1 år på folkehøyskole mener jeg å huske.

ORIGINAL: Juliejr

Svaret ganger man med 10.  I tillegg får man 0,5 poeng for biologi, kjemi, fysikk og matematikk (2mx og 3mx).
Så kan man vell få 1 poeng ekstra om man har flere fordypningsfag enn det som er kravet.
1 ekstra poeng for militærtjeneste og for 1 år på folkehøyskole mener jeg å huske.

Hva med alderspoeng og slikt???

Får man poeng for så og så mange år i arbeidslivet selv om man har studiekompetanse??

Tusen takk for svar!![:)]

dytt..[:)]

ORIGINAL: Juliejr

Dette er feil.. man får ikke fordypningspoeng lenger, og realfagspoengene er redusert. Før fikk man 2 poeng per fordypningsfag(bortsett fra det første, siden det er obligatorisk). Og realfagspoeng er redusert fra max 6 til max 4. Så nå kan man få:

Karakterpoeng (gjennomsnitt av karakterene dine x 10)
Realfagspoeng (1 poeng for 3mx og 3fy, 0.5 for resten av realfagene..men max 4 poeng)
Alderspoeng (2 poeng for hvert år etter det året du fyller 21, maks 8 poeng)
Tilleggspoeng ( 2 poeng for ENTEN 1 år høyere utdanning, 1 år folkehøyskole eller 1 år i militæret)
Kjønnspoeng ( 2 poeng for kvinner/menn ved enkelte studier)

Håper det hjalp[:)]

er endringer fra 2009, gå inn på samordnaopptak, der står det veldig greit forklart

Back
Topp