"regler" ved oppkalling..

Emma26

Flørter med forumet
Hei,

Noen som vet om det er noen "regler" for oppkalling av barn. tenkte å kalle opp nr.2 etter en av foreldrene mine...må det være etter mormor når det er jente og morfar når det er gutt feks? Og når de har 2 navn, må det da være etter det første navnet eller kan en "velge" hvilket av navnene en kaller opp etter...jeg tenker ikke å kalle opp mer enn at vi bruekr første bokstav i et av navnene...

Noen som kjenner til sslike normer eller hva det kalles...?[8|]

ORIGINAL: Dollface™

kan du ikke kalle ungen din det du vil?

var vel ikke noe svar på spørsmålet hennes dette [8|]

Har ikke noe svar jeg heller, men hjelper å dytte.

Jo men jeg har et ønske om å gå ut i fra et av navnene til foreldrene mine...men jeg lurer på om det er noen rettningslinjer ved oppkalling...

ORIGINAL: Molsy

ORIGINAL: Dollface™

kan du ikke kalle ungen din det du vil?

var vel ikke noe svar på spørsmålet hennes dette [8|]

Har ikke noe svar jeg heller, men hjelper å dytte.

det finnes ingen lover og regler som sier hvordan og i hvilken rekkefølge man skal kalle opp barnet sitt.. så igjen - kan man ikke kalle ungen sin det man vil?
Jeg har kalt opp min unge etter en venn...

[:)]Er så vidt jeg vet ingen regler,hverken skrevne eller muntlige på oppkalling. Min eldste sønn fikk navnet til farfaren + navner til morfaren, sønn nr to ble litt vanskeligere ,så der valgte vi å bokstavoppkalle min storebror+ guttevarianten av mormorens navn.
(Både farfaren og farmoren har gått bort.)

Det var vel før i tia at det var litt mer normer på hvem som skulle kalles opp først. Var vel vanlig å ta farfar eller farmors (til barnet) navn først. Slik er det i vår søskenflokk - en etter en er direkte kalt opp etter besteforeldrene. Men som sagt så var jo dette mye mer vanlig før. Ville tatt det navnet dere likte best heller[:)]

Når det gjelder gamle normer har jeg hørt første jente etter mormor og første gutt etter farfar... Da ble det likt på begge sider og de fleste fikk navnet sitt "gjenbrukt" siden de fleste tidligere hadde enn hel gjeng med unger og både hadde gutter pg jenter

ORIGINAL: Black Beauty

Når det gjelder gamle normer har jeg hørt første jente etter mormor og første gutt etter farfar... Da ble det likt på begge sider og de fleste fikk navnet sitt "gjenbrukt" siden de fleste tidligere hadde enn hel gjeng med unger og både hadde gutter pg jenter

Jepp, dette er det min sambo gjerne vil forholde seg til. I følge han er det gamle telemarkiske oppkallingsregler, dette.... [:)] 
1.jente - mormor
1.gutt - farfar
2.jente - farmor
2.gutt - morfar
3.jente - mormors mor
osv....

Men - du står jo helt fritt til å kalle ungen hva du vil, evt kalle den opp etter hvem du vil. Sjelden noen forholder seg til de gamle normene nå, men følger sitt eget hjerte. [:)] Datra mi e oppkalt etter min mormor,så jeg har hoppet over noen ledd.... [;)]

Back
Topp