Bruker552mar
Forumet er livet
ORIGINAL: ~Iversen~
ORIGINAL: MarcElia
ORIGINAL: ~Iversen~
Hmmm, jeg greide ikke helt å følge metaforen lenger, så den ser jeg bort fra nå [:)]
De fleste døper vel barna for at BARNA skal få være en del av det kristne fellesskap.. Eller iallefall for at de skal få sjansen til å være det hvis de selv velger det når de blir gamle nok til å forstå..? [:)]
Jeg mener at dåpen er for barnets skyld (i forhold til kristendommen), da kan en heller ha en samtale før eller etter dåpssamtalen for å diskutere hva foreldrene evt. gjør feil [:D]
Mulig. Men hvor mange tror du møter opp på den da?
~Maja~
Tja, sikkert ikke mange, men det har jo fortsatt ikke noe med barnet å gjøre da... (altså dåpen og dermed også dåpssamtalen er for barnet, og om foreldrene velger å ikke møte opp til den "neste" samtalen så er ikke det fullgod grunn til å ta det med der.. De møter ikke opp til neste time så da tar vi det bare mens vi har de her liksom [:)])
*Puh, lurer på om jeg selv forstår hva jeg mener når jeg leser gjennom den setningen der egentlig, er ikke så god til å få forklart hva jeg mener ikveld[:D]*
(hehe.. falt av litt der... måtte lese mange ganger... men tror jeg fikk det til slutt [:D] )
Vil du virkelig si at foreldrenes samliv ikke har noe med barnet å gjøre? [8|] All forskning viser jo påvirkningen dette har på barn. Synes det er veldig relevant jeg. [:)] Jo, i oppveksten generelt, men ikke i forbindelse med selve dåpshandlingen [:)]
Også synes jeg fakisk presten (krika) bør ha en rett til ikke praktisere sine tjenester for "kunder" som ikke står for det deres budskap. Der kan jeg faktisk nesten være enig med deg (med et par ekstra kriterier, men det blir en annen diskusjon en annen gang [:)]
Det blir liksom feil å love å oppdra kristent om en ikke lever kristent. På et vis er jo samboerskap (i kirkens ståsted) et "bevis" på at barnet ikke får den kristne oppveksten man lover å gi det ved å dåpe det.
Dåpen er jo en pakt på at barnet tilhører Gud (det blir merket), før det har muligheten til å velge selv.. Hvis et barn ikke ble døpt pga at foreldrene ikke var gift (slik det engang var), så var det jo barnet som ble straffet, ikke foreldrene..
Dermed kan en jo forsvare å døpe på selv om de ikke får en fullt ut kristen oppvekst.. [:)]
Jeg ser det du skriver. Og akkurat på dette er vi nok ikke sååå uenige... [;)]
Det bristende punktet her er om presten skal fornekte en dåp, - fordi han anser det slik at løftene ikke blir holdt. Eller at han ikke vil praktisere sin tjeneste for "motstandere" (det ble hardt sagt...) Poenget er at om presten (kirken) skal ha lov til å nekte dåp (f.eks. pga foreldre er samboere) så må det vel taes med i dåpssamtalen? Da handler det jo nettopp om dåpen: dåp eller ikke dåp.
~Maja~
Slik det er idag så har vel ikke presten lov å nekte dåp uansett så lenge minst en av foreldrene står i statskirken, så da blir det i de fleste tilfeller dåp [:D]
Nå gjorde det meg egentlig ikke noe at han tok det opp, jeg syns nesten det var litt søtt med denne etterlevningen fra "den gamle kirke" [:)] Tror heller ikke vi er så uenige egentlig, og så er det jo så kjekt å kunne diskutere på en sivilisert måte [:)]