Refs av presten...

Bruker552mar

Forumet er livet
Var på dåpssamtale idag (skal ha dåp 1 april), og vi fikk refs av presten for at vi ikke er gift [&:][:D]
Etter gjennomgangen av selve dåpen  så "var det hans plikt å snakke med oss om ekteskap, spesielt nå som vi hadde fått 2 barn" ...

herregud, for en prest[:'(][:D]

hehe det høres jo heeelt sprøtt yt spør du meg[X(][X(][X(][X(] dere får ta det med hevet hode, når ble det en plikt liksom[:)][:)]

ORIGINAL: Thothamon

herregud, for en prest[:'(][:D]

Er det så rart da? [&:]

Alle vet vel at det å døpe barna sine handler om å oppdra dem i kristen tro (er det ikke det man lover i kirka, da?), og da er det vel naturlig å gå foran med et godt eksempel?  (ergo leve som kristne selv[8|])

Hit me if I'm wrong..
Men synes ikke det var så unaturlig av presten å ta det opp, jeg[8|]

mmm ikke prestens feil?? litt uenig jeg.. har aldri hørt makan, å dt er vel litt opp til hver enkelt prest.. en prest skal jo ikke få folk til å føle seg ubekvem..

Hihi, jeg holdt på å begynne å le da, men sambo ble litt stram i maska.. Han mente og at det ikke var noe presten hadde noe med [:)] 
Hørte ikke noe da vi døpte førstemann.. Dette var en vikarprest, som egentlig var pensjonert, så dette var nok noe som hang igjen fra gammelt av- ikke noe de vanligvis kommenterer idag [:)]

ORIGINAL: ~Fiorellina~

Alle vet vel at det å døpe barna sine handler om å oppdra dem i kristen tro (er det ikke det man lover i kirka, da?), og da er det vel naturlig å gå foran med et godt eksempel?  (ergo leve som kristne selv[8|])

Hit me if I'm wrong..

Det mener jeg også, derfor jeg ikke har døpt Elias.. Hvis jeg hadde døpt Elias og stått der å lovet å oppdra han i den kristne tro hadde jeg rett og slett løyet.

ORIGINAL: m@rIt

haha, finnes det virkelig noen som gjør det lengre?
dummeste jeg har hørt! vet nok om dette til at det IKKE skal skje i den norske kirke!! må være en av "den gamle kirka" det der...

Ja, han var egentlig pensjonert- hyrt inn som vikarprest [:D]

ORIGINAL: *~Tammis~*

ORIGINAL: MarcElia

Var på dåpssamtale idag (skal ha dåp 1 april), og vi fikk refs av presten for at vi ikke er gift [&:][:D]
Etter gjennomgangen av selve dåpen  så "var det hans plikt å snakke med oss om ekteskap, spesielt nå som vi hadde fått 2 barn" ...

Du får fortelle han at kjærlighet er like mye verdt selv om man ikke er gift

Hihi, jeg ble så paff at jeg ikke kom på NOEN gode kommentarer der og da [:)] Måtte bare få sambo ut før han fikk sagt noe han kunne komme til å angre på senere [:D]

ORIGINAL: T.W

Hvorfor sier dere forresten at presten refser?
Gjorde han virkelig det,eller ble det oppfattet som det...?
Har hatt prester her i området ,samisk område, som er strengere ,nekta å døpe ungen hvis noen av faddere var ugift.

SKrev isted at det ikke er hans feil,men det ble jo litt dumt skrevet..
Mener naturligvis som en her skrev ,at det er naturlig for prester å oppfordre til ekteskap..
de er jo her for å rettlede menigheten til den "rette veien".

Lette etter ord, og refs var det beste.. Det var ikke så mye ordene han brukte som måten han sa det på.. La det fram litt sånn at vi skulle føle oss litt skamfulle [:)] Men vi er ikke så hårsåre da.. [:D]

ORIGINAL: MaaD

ORIGINAL: Mrs.Black Beauty

Hit me if I'm wrong..

(snakker kun for min egen del)
jeg er fulstendig klar over hva dåpen innebærer, og jeg er kristen og troende.Men skulle jeg liksom ikke være et godt nokk forbilde for mine barn bare fordi jeg og barnefar ikke er gift?? hadde jeg blitt et bedre menneske i "guds øyne" bare fordi jeg eventuellt giftet meg

Jeg sier ikke at du ikke er et bra menneske, eller ikke kristen - det jeg sier er at det er vel naturlig for en prest å spørre om dere er gift, fordi bibelen jo er tydelig på at sex hører til innenfor ekteskapet[;)]

Hit me if I'm wrong..

jeg er fulstendig klar over hva dåpen innebærer, og jeg er kristen og troende.Men skulle jeg liksom ikke være et godt nokk forbilde for mine barn bare fordi jeg og barnefar ikke er gift?? hadde jeg blitt et bedre menneske i "guds øyne" bare fordi jeg eventuellt giftet meg

Jeg sier ikke at du ikke er et bra menneske, eller ikke kristen - det jeg sier er at det er vel naturlig for en prest å spørre om dere er gift, fordi bibelen jo er tydelig på at sex hører til innenfor ekteskapet[;)]

Den er vel snart utgått på dato..............[8D][8D]

Bibelen er tydelig på at onani er djevelens verk også, men jeg vet nå ikke......[:D] Bare en liten digresjon[:D][:D] Vi kan ikke følge bibelen etter punkt og prikke, så det er opp til hver enkelt å tolke de skrevne ord på sin måte.

ORIGINAL: dÅllface©

for min egen del så mener jeg at en dåpssamtale er en dåpssamtale..
presten som var hos meg snakket om livet generelt, at ting ikke alltid blir som man regner med/tror/håper, og så forklarte han meg hva dåpen innebar... han forklarte hva ordene presten bruker i gudstjenesten betyr.. og gikk gjennom hvordan selve dåpshandlingen ble utført..

ikke ett ord om at jeg ikke var gift eller hadde fått barn utenfor ekteskap - og DET er i mine øyne en riktig dåpssamtale.. Den dreide seg om dåpen, og om barnet.

Sign. Så får sivil status være opp til hver enkelt. Ingen som nevnte ett ord til meg. Var alene hver gang, for sambo var ute, men gikk greit det.

ja det er sant!! bibel er bibel.. den kristne troen, eller de kristne synspunktene har vel forandret seg bittelitt selvom ikke selve bibelen har det?? jeg er også kristen, men ikke slavisk.. og riktig dåp er dåp.. vil man vite om ektseskap., går man til samtale for det!![:)][:)][:)] sant vel:):)

ORIGINAL: stjernemor80

Åh, kjenner jeg blir vanvittig sint nå!!!!

Slik var det på vår dåpssamtale og!!!!
Jeg var så forbana at jeg rista!!!!

Søstera mi fortalte atder de bodde før var det en prest som nektet å døpe barna dersom foreldrene ikke var gift.
Er det lov????

Det står vel i skriften at en skal gjøre døren høy og porten vid, men enkelte plasser er det jo umulig å komme inn gjennon kirkedøra. En blir jo lesset ned av formaninger og forbud! 

De har ikke LOV å nekte å døpe barn av ugift foreldre, men noen skulle sikkert ønske at de hadde det [:D]
Er jo barna som skal døpes, ikke de voksne [:)]

Hit me if I'm wrong..

Ja, han må gjerne diskutere min sivile status i forhold til bibelen o.l. men IKKE i en dåpssamtale [:D] Det var ikke det AT han tok det opp, men TIDSpunktet han tok det opp på jeg reagerte mest på [:D]

ORIGINAL: dÅllface©

for min egen del så mener jeg at en dåpssamtale er en dåpssamtale..
presten som var hos meg snakket om livet generelt, at ting ikke alltid blir som man regner med/tror/håper, og så forklarte han meg hva dåpen innebar... han forklarte hva ordene presten bruker i gudstjenesten betyr.. og gikk gjennom hvordan selve dåpshandlingen ble utført..

ikke ett ord om at jeg ikke var gift eller hadde fått barn utenfor ekteskap - og DET er i mine øyne en riktig dåpssamtale.. Den dreide seg om dåpen, og om barnet.

Ja, ikke sant [:)] Dåpen har ingenting med foreldrenes sivile status å gjøre..
"La de små barn komme til meg" osv [:D]

Presten tok opp det sammen når vi var på dåpssamtale. Hadde med sånne søknadspapirer til å få gifte seg til oss og styr![:D] Jeg var forberedt på at han kom til å ta det opp på forhånd, men det var ganske ubehagelig likevel synes jeg..

Back
Topp