Refs av presten...

ORIGINAL: Lykketrolle

Vi valgte å ikke døpe Maja da ingen av oss er troende! Og ergo vil jeg ikke stå å lyve i kirka om at vi skal oppdra henne i den kristne tro. Selv er jeg heller ikke døpt, av akkurat samme grunn.

Vil Maja konfirmere seg kristelig, så får hun heller døpes da. Og etter hva jeg har skjønt, så blir det utført utenom gudstjenesten, på "bakrommet" - for å si det sånn. Hvertfall sa noen det til meg da jeg lurte på det.

Det søteste var vel oldemoren til Maja, som lurte på, da hun skjønte at vi ikke kom til å døpe henne, om hun HET Maja eller om vi bare kalte henne det. Hehe. [:)]

Hehe... ja... den oldemora var jo søt da... Hun hadde nok misforstått noe...
Husker selv da jeg var barn (ikke barnedøpt). Da var den en venninne (hvis man kan kalle henne det...) som begynte å kalle meg alt mulig rart... -jeg var jo ikke døpt, altså var ikke navnet mitt bestemt. FEIL!

Ellers synes jeg egentlig det bare er tullete å døpe noen like før komfirmasjon! Komfirmasjonen er jo en bekreftelse på at man er enig i det valget foreldrene tok da man var barn. Altså en bekreftelse av barnedåpen. Det blir jo litt vel teit i mine øyne å bekrefte noe som skjedde for maks en uke siden... "ja, jeg mener fortsatt det jeg sa i går"... -spesielt siden man ikke bekrefter det med jevne mellomrom etter komfirmasjonen.... (!)

~Maja~

ORIGINAL: ~Iversen~

Vi valgte å ikke døpe Maja da ingen av oss er troende! Og ergo vil jeg ikke stå å lyve i kirka om at vi skal oppdra henne i den kristne tro. Selv er jeg heller ikke døpt, av akkurat samme grunn.

Vil Maja konfirmere seg kristelig, så får hun heller døpes da. Og etter hva jeg har skjønt, så blir det utført utenom gudstjenesten, på "bakrommet" - for å si det sånn. Hvertfall sa noen det til meg da jeg lurte på det.

Det søteste var vel oldemoren til Maja, som lurte på, da hun skjønte at vi ikke kom til å døpe henne, om hun HET Maja eller om vi bare kalte henne det. Hehe. [:)]

Hehe... ja... den oldemora var jo søt da... Hun hadde nok misforstått noe...
Husker selv da jeg var barn (ikke barnedøpt). Da var den en venninne (hvis man kan kalle henne det...) som begynte å kalle meg alt mulig rart... -jeg var jo ikke døpt, altså var ikke navnet mitt bestemt. FEIL!

Ellers synes jeg egentlig det bare er tullete å døpe noen like før komfirmasjon! Komfirmasjonen er jo en bekreftelse på at man er enig i det valget foreldrene tok da man var barn. Altså en bekreftelse av barnedåpen. Det blir jo litt vel teit i mine øyne å bekrefte noe som skjedde for maks en uke siden... "ja, jeg mener fortsatt det jeg sa i går"... -spesielt siden man ikke bekrefter det med jevne mellomrom etter komfirmasjonen.... (!)

~Maja~

Jeg er helt enig ang. konfirmasjonen, og derfor valgte jeg selv å ikke konfirmere meg i det hele tatt. Det betydde ingenting for meg, og jeg gadd ikke gjøre det kun for å få penger.

Men Maja skal få velge sin tro selv. Og kommer nok til å kreve at en evt dåp og konfirmasjon skal bety mer for henne enn at "alle kompisene hennes gjør det". Da får hun ta det borgelig, rett og slett.  Men er en evt dåp og konfirmasjon hennes start inn i kristendommen, så får hun gjøre det. [:)]

ORIGINAL: jonesie

å hjelp det ble mange tanker på kvelden! [8|][:)]
Jeg husker vi gikk gjennom noe av dette på bibelskolen, men ikke konkret hva der var, eller hvor i bibelen det står. Typisk at jeg skulle være så trøtt noe, for slikt engasjerer meg ganske sterkt. For meg har det mye å si på hvor i bibelen det står. DNT er jo ment for kristne, mens GT er ment for jøder. Da Jesus ble født opphørte jo alle de ti bud, og vi fikk et nytt bud å leve etter. Men jeg finner ingen forbindelse med det budet versus å avlegge ed. Forresten ble jeg frelst da jeg var 19. er ikke konfirmert. husker jeg var så irritert på søs som gifta seg i kirken når hun er kjempe ateist. Og så er hun konfirmert (for pengenes skyld). Jeg er ikke konfirmert, og heller ikke gift, men vi skal ha bryllup 080808 [:D] Jeg er ikke så praktiserende som jeg ønsker å være, men det er ikke så lett her jeg bor. Dirigerer et konfirmantkor (ja, ansatt i kirken) og et knøttekor.

Forresten mener jeg at hvis foreldrene ikke har evnene til å oppdra barnet i en kristen tro, men vil at det skal være døpt, bør de være nøye med hvem de velger som faddere, for det har MYE å si!

Nå legger jeg meg, og håper denne diskusjonen lever i morgen. Send meg gjerne PM (kun Maja og trådstarter) 

Det første først: Jeg mener definitivt IKKE at det GT ble opphørt da Jesus ble født. Jesus henvender seg jo faktisk til det GT mange ganger (i følge det NT). Og det står skrevet i Matt. 5:18: "Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd." Videre blir også Jesus spurt om hvilken av lovene som er den viktigste, og han svarer da med å oppmummere alle i 2 enkle, og likeverdige, lover. Den første tar for seg de første budene (av de 10 bud), altså Gudsforholdet, og den andre tar for seg de siste av budene, -altså menneskeforholdet. Dette er hva jeg tror, og jeg er derfor naturligvis uenig i det du skriver (som jeg har fetet ut).

Også det hyggelige: Artig dato å gifte seg på da! [:)] Måtte smile da jeg så den! Gratulerer med (ehh...) "planlagt giftemål".... (kan man si det?) Ja, det var hyggelig i vertfall! [:)]

~Maja~ 

Jeg er helt enig ang. konfirmasjonen, og derfor valgte jeg selv å ikke konfirmere meg i det hele tatt. Det betydde ingenting for meg, og jeg gadd ikke gjøre det kun for å få penger.

Men Maja skal få velge sin tro selv. Og kommer nok til å kreve at en evt dåp og konfirmasjon skal bety mer for henne enn at "alle kompisene hennes gjør det". Da får hun ta det borgelig, rett og slett.  Men er en evt dåp og konfirmasjon hennes start inn i kristendommen, så får hun gjøre det. [:)]

Høres bra ut! Tenker mye likt med deg der! [:)]

ORIGINAL: Mrs.Black Beauty

det som er at i bibelen står det ikke SVART PÅ HVITT at man er Barn, derav kanskje under 1 år når man blir døpt[;)] så det kan være like "rett" og døpe seg når man er voksen.

Sånn i all beskjedenhet kan jeg jo si at jeg mener det er "mere rett" å døpe seg som voksen....

men derimot, noe jeg ikke forstår er Borgerlig Konfirmasjon.. hallo.. hvem var den dusten som fant på det??[:D]

greit nok at man lager et "tilbud" til de som ikke konfirmerer seg i kirken, men å kalle det det da, synes jeg virker helt bortblåst..[:D]

Dette kan jeg faktisk ikke nok om... Men når du nå nevner det.... Det blir vel komfirmasjon uten det religiøse? Hva står egentlig igjen da??? [8|] *Maja klør seg i hodet*

Det samme opplevde vi når vi var på dåpssamtale med Linea [:D] Men da hadde vi allerede bestemt oss for å gå til byfogden noen mndr etter så da var det "greit"[:D] Og da ble vi gravid igjen, så her har det vært halvveis "riktig"[:D][:D][:D]

Tja.. spørsmålet om hvorfor jeg valgte å døpe Tobias når jeg selv ikke er kristen dukket jo naturligvis opp i forbindelse med dåpen.
Og det er nå en gang sånn at man tar valg på vegne av sine barn.
Mine foreldre valgte en ting for meg - og selv om jeg kanskje hadde endt opp som "Ikketroende" allikevel, så syns jeg det var "surt" å måtte sitte på gangen i kristendomstimene, surt å måtte konfirmeres borgerlig uten noen venner i konfirmantgjengen..  fordi mine foreldre hadde tatt et valg for meg som de mente var best.
Og siden jeg mener at det valget ble galt - så velger jeg å gjøre et annerledes valg for TObias... Og så er det opp til han - og meg - hva han vil gjøre med det når han vokser opp.
Her i huset fornektes ingenting, men vi stiller spørsmål ved det meste. Gud inkludert - fordi jeg er for en åpen holdning til alt, og liker ikke å bli fratatt "muligheten" til å delta/ikke delta i noe utfra hva mine foreldre har valgt for meg..

det er litt av grunnen til mine barn er blit døbt

jaja, eg e vel en stor idiot i dere kristnes øyne eg da.... for eg har valgt å døpe Sebastian fordi det er en tradisjon i min & sambo sin fam (svært få i min & hans fam som e kristen) Og jeg velger å gifte meg i kirken fordi jeg synes dette er en nydelig sermoni. Men dette maset om gud, blabla synes eg bare er no tull (helt ærlig), det kunne ikke brydd meg mindre. Jeg er & vil ALDRI være kristen & lever der etter (noe som er tilnærmet likt hva en kristen gjør uten at eg ber osv) Jeg har gjort mye av samma grunn som Dollface med Tobias, og hva Sebastian velger å gjøre ut av sitt liv må være hans sak, jeg vil støtte ham 100% uansett. Men jeg kan ikke se for meg at han synes det er veldig gøy å måtte døpes som stor fordi han gjerne vil konfirmeres sammen med sine venner som gjør det i kirken. Så jeg er nok en STOR synder i deres øyne. Men jeg lurer litt på dette med feks at mennesker mister sine barn, enten det er tidlig i sv.skap, sent eller gjerne under fødsel, i krybbedød osv. Hvor er deres gud i slike tilfeller, han kan jo redde verden, men lar mennesker sitte knust igjen over tapet av sine barn??? Han kan jo utføre alle mirakler har eg hørt??? (vet at dette ikke har noe med saken å gjøre, men dette har eg alltid lurt på) Jeg vet jeg må respektere andres tro, men synes ikke det er mye som sier at dere respektere oss som ikke er troende.

Du er ingen idiot fordi selv om du velger å gifte deg i kirken eller døper barnet ditt. Denne tråden begynte jo med at noen var litt "sure" fordi de ble snakket om ekteskap av presten i en dåpssamtale, det er vel det jeg synes de ikke har noe grunn til. Fordi kirka er tross alt Guds hus, som jeg har sagt flere ganger er bibelen kirkas grunnvold og da mener jeg at når de som ikke er kristne kommer inn i kirka og vil bruke den til å døpe sine barn(eller gi de navn), så må presten få lov å nevne ekteskapet. Kirka er åpen for alle, men det betyr ikke at kirka skal godta verdens veier, da er det jo ingen forskjell mellom den kristne tro og verden til slutt...

å siden du beveger deg inn på det klasiske, at Gud ikke kommer i de situasjoner der folk mister siner barn osv. Hvorfor Gud ikke redder verden.... Gud skapte oss med fri vilje, fordi han ville ha tilbedere som tilba han fordi de ville og ikke fordi de måtte (slik som englene). Her i verden er det helt tydelig at det er djevelen som har overtaket, det ser man hver dag på nyhetene.. Men Gud griper inn der han blir bedt om det, han utfører mirakler, men man må jo tro og forvente. Jeg forstår ikke alltid Guds veier, men jeg vet at Han elsker meg og han gjør det som er best for meg.

og når det gjelder respekt, så har jeg like stor respekt for de som ikke er kristne. Fordi om jeg mener noe annet enn dere betyr det ikke at dere ikke er respekterte. Jeg opplever stadig vekk at jeg ikke blir respektert og i sosiale sammenhenger er det som regel aldri meg som tar opp temaer rundt kristendom, det er ikke kristne rundt meg som alltid skal ha meg til å snakke om homofili og abot o.l. ... og så sier de at jeg ikke må slå bibelen i hodet på de, noe jeg ikke gjør heller. Men nå de tar opp tema, så må jeg få lov til å svare, eller hva? ..

Nå er jeg tilbake etter enda en natt med alt for lite søvn..

Hyggelig å se at denne diskusjonen har fortsatt, og på en så ordentlig og reflektert måte. [:)] Jeg liker å se hva andre tenker om slike ting (i forhold til hva jeg tenker), og hvordan de argumenterer for sitt syn [:D]

Er enig i mye av det dere skriver, og skulle gjerne fortsatt diskusjonen idag- men må (desverre) dedikere denne dagen til andre aktiviteter [:)]

hehe kan si såpass at det var bra han ikke var her på dåpssamtale ! Han hadde fått høre helt andre ord han ikke var vant med til daglig og deretter føket på ræva og huet ut døra !!  Makan altså !!!

ORIGINAL: AB

quote:

jaja, eg e vel en stor idiot i dere kristnes øyne eg da.... for eg har valgt å døpe Sebastian fordi det er en tradisjon i min & sambo sin fam (svært få i min & hans fam som e kristen) Og jeg velger å gifte meg i kirken fordi jeg synes dette er en nydelig sermoni. Men dette maset om gud, blabla synes eg bare er no tull (helt ærlig), det kunne ikke brydd meg mindre. Jeg er & vil ALDRI være kristen & lever der etter (noe som er tilnærmet likt hva en kristen gjør uten at eg ber osv) Jeg har gjort mye av samma grunn som Dollface med Tobias, og hva Sebastian velger å gjøre ut av sitt liv må være hans sak, jeg vil støtte ham 100% uansett. Men jeg kan ikke se for meg at han synes det er veldig gøy å måtte døpes som stor fordi han gjerne vil konfirmeres sammen med sine venner som gjør det i kirken. Så jeg er nok en STOR synder i deres øyne. Men jeg lurer litt på dette med feks at mennesker mister sine barn, enten det er tidlig i sv.skap, sent eller gjerne under fødsel, i krybbedød osv. Hvor er deres gud i slike tilfeller, han kan jo redde verden, men lar mennesker sitte knust igjen over tapet av sine barn??? Han kan jo utføre alle mirakler har eg hørt??? (vet at dette ikke har noe med saken å gjøre, men dette har eg alltid lurt på) Jeg vet jeg må respektere andres tro, men synes ikke det er mye som sier at dere respektere oss som ikke er troende.

Du er ingen idiot fordi selv om du velger å gifte deg i kirken eller døper barnet ditt. Denne tråden begynte jo med at noen var litt "sure" fordi de ble snakket om ekteskap av presten i en dåpssamtale, det er vel det jeg synes de ikke har noe grunn til. Fordi kirka er tross alt Guds hus, som jeg har sagt flere ganger er bibelen kirkas grunnvold og da mener jeg at når de som ikke er kristne kommer inn i kirka og vil bruke den til å døpe sine barn(eller gi de navn), så må presten få lov å nevne ekteskapet. Kirka er åpen for alle, men det betyr ikke at kirka skal godta verdens veier, da er det jo ingen forskjell mellom den kristne tro og verden til slutt...

å siden du beveger deg inn på det klasiske, at Gud ikke kommer i de situasjoner der folk mister siner barn osv. Hvorfor Gud ikke redder verden.... Gud skapte oss med fri vilje, fordi han ville ha tilbedere som tilba han fordi de ville og ikke fordi de måtte (slik som englene). Her i verden er det helt tydelig at det er djevelen som har overtaket, det ser man hver dag på nyhetene.. Men Gud griper inn der han blir bedt om det, han utfører mirakler, men man må jo tro og forvente. Jeg forstår ikke alltid Guds veier, men jeg vet at Han elsker meg og han gjør det som er best for meg.

og når det gjelder respekt, så har jeg like stor respekt for de som ikke er kristne. Fordi om jeg mener noe annet enn dere betyr det ikke at dere ikke er respekterte. Jeg opplever stadig vekk at jeg ikke blir respektert og i sosiale sammenhenger er det som regel aldri meg som tar opp temaer rundt kristendom, det er ikke kristne rundt meg som alltid skal ha meg til å snakke om homofili og abort o.l. ... og så sier de at jeg ikke må slå bibelen i hodet på de, noe jeg ikke gjør heller. Men nå de tar opp tema, så må jeg få lov til å svare, eller hva? ..

takk for at du svarte så saklig tilbake

skulle bare mangle[:D] Vi er jo bare forskjellige med forskjellige meninger[:)]

ORIGINAL: AB

og når det gjelder respekt, så har jeg like stor respekt for de som ikke er kristne. Fordi om jeg mener noe annet enn dere betyr det ikke at dere ikke er respekterte. Jeg opplever stadig vekk at jeg ikke blir respektert og i sosiale sammenhenger er det som regel aldri meg som tar opp temaer rundt kristendom, det er ikke kristne rundt meg som alltid skal ha meg til å snakke om homofili og abot o.l. ... og så sier de at jeg ikke må slå bibelen i hodet på de, noe jeg ikke gjør heller. Men nå de tar opp tema, så må jeg få lov til å svare, eller hva? ..

Veldig godt svar AB[:)]

Han må jo bare holde kjeften sin igjen. [:@]

ORIGINAL: Thothamon

herregud, for en prest[:'(][:D]

men derimot, noe jeg ikke forstår er Borgerlig Konfirmasjon.. hallo.. hvem var den dusten som fant på det??[:D]

greit nok at man lager et "tilbud" til de som ikke konfirmerer seg i kirken, men å kalle det det da, synes jeg virker helt bortblåst..[:D]

Bare til din informasjon så har dette forandret navn, og kalles nå Humanistisk ungdomsfest. Syns det er et flott tilbud til ungdom som ikke vil stå i kirken og "lyve". Benyttet meg selv av dette tilbudet, og var kjempefornøyd med det!!!

Til trådstarteren vil jeg bare si at presten har vel sin rett til å ymte frempå om bryllup... Han tror jo på at det er riktig å gifte seg når man har barn. Det må dere som bruker kurken respektere ham for syns jeg.... Når man velger å bruke kirken må man akseptere de som faktisk jobber der....

Syns ikke det var så rart at han snakket om dette jeg.... Vi har valgt å ikke benytte oss av kirken verken når det gjelder bryllup, konfirmasjon eller dåp, fordi vi ikke er kristne og ikke vil stå og love noe overfor noe vi ikke tror på. Det kan være minst like flott med andre slags seremonier!!

til deg som mente/trodde at når man døper seg i feks 14 års alderen så skjer det på bakrommet!! HEELT FEIL!!
Mine foreldre vagte å ikke døpe meg fordi at jeg skulle få velge!! jada, man er ganske tøff hvis man tør å si i 14 års alderen at man er så kristen at man vil døpe seg for å konfimere seg kristent!! det er nok mange som så gjerne vil, men ikke tør, fordi det er flaut!! jeg måtte døpe meg for å kunne konfimere meg med alle vennene mine, og det betyde mye for meg. ikke fordi jeg var særlig kristen,men fordi dette er noe nesten alle går gjennom, og det er en fin opplevelse å få oppleve med sine venner!!

Unde min dåp, var kirken åpen for ALLE slik den alltid er, de lukker ikke kirken for privat seremoni fordi du synes det er flaut.. stod der oppe da, og måtte bøye meg ned å få vann på hodet osv, og synes dette var veeeldig pinlig. Og selvfølgelig hadde jo mange fått høre om at jeg skulle døpes, og kom inn i kirken og satt og fniste og lo!!! nå tenker dere vel at er man kristen så bør ikke dette være flaut, og nei vanligvis ikke..men for en 14 åring er det gjerne det!!

Mine foreldre bestemte seg da for å døpe mine to mye yngre søsken, fordi de ville ikke at de skulle opplee det samme!!! de vil heller melde seg ut av statskirken hvis barna vil det før de er 18 selv!! på den måten har de gikk mine brødre et lettere valg enn det de trodde at de hadde gidd meg!!

Jeg mener ikke at alle mååå døpe seg, der er ikke slik jeg føler det! tro meg!!!! men dette var bare til en liten ettertanke for de som tror at det blir så enkelt for barna å velge senere i livet, det er ikke alltid det!! hvertfall ikke når man er 14, det er jo en av de tøffeste hardeste fasene i livet det!! og selvfølgelig trenger man jo ikke konfimere seg, men det er en opplevelse det å få reise på konfetur, og møtes i kirken med alle vennene en gang i uken. det er et kapittel i livet med gode minner som man snakker om når man blir eldre..på kristent sett eller ikke:):)

Oi denne ble lang, men etter å ha lest 8 sider, blir man litt ivrig og småirritert hehe[:)][:)]

ORIGINAL: ~Iversen~

Det første først: Jeg mener definitivt IKKE at det GT ble opphørt da Jesus ble født. Jesus henvender seg jo faktisk til det GT mange ganger (i følge det NT). Og det står skrevet i Matt. 5:18: "Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd." Videre blir også Jesus spurt om hvilken av lovene som er den viktigste, og han svarer da med å oppmummere alle i 2 enkle, og likeverdige, lover. Den første tar for seg de første budene (av de 10 bud), altså Gudsforholdet, og den andre tar for seg de siste av budene, -altså menneskeforholdet. Dette er hva jeg tror, og jeg er derfor naturligvis uenig i det du skriver (som jeg har fetet ut).

Også det hyggelige: Artig dato å gifte seg på da! [:)] Måtte smile da jeg så den! Gratulerer med (ehh...) "planlagt giftemål".... (kan man si det?) Ja, det var hyggelig i vertfall! [:)]

~Maja~ 

Vel, jeg er veldig glad for at det i det hele tatt er en NT, tenk på alle de stakkars lammene og oksene som ble ofret i feks tabernakelet?
Jeg er litt mer våken nå, men med veldig dårlig tid, men en rask kommentar er at selv om de ti bud opphørte, så omfanget det nye budet de ti bud. Hallo! "Du skal elske din neste"... Hvis man elsker sin neste, så juger man ikke, stjeler ikke, dreper ikke, hedrer sin far og sin mor, ja du kjenner vel resten. Så de eksisterer vel enda, bare i en nyere og enklere form!

Man kan si gratulerer med forlovelsen kanskje[;)] Da har man jo for-lovet seg til hverandre. Vi skulle gjerne giftet oss i morgen vi da, men av økonomiske og familiære årsaker venter vi til sommeren 08. Æsj, nå må jeg rydde!

Har vært veldig opptatt i dag, og må straks løpe igjen... Må bare legge inn en liten kommentar her.

Slik jeg har lært er det rett at noe opphørte ved at Jesus kom til jorden. Men ikke alle lovene og reglene (f.eks. de ti bud). Det som opphørte var ofringen. Den opphørte fordi Jesus tok på seg all synd og ofret seg selv.

Ja, også er det jo klart at man ikke skal tolke Bibelen helt bokstavelig alltid. En må se den røde tråden i det hele. (Og lese det i den tid det er skrevet i). Det er jo ingen som tar med seg en spade og går "så og så langt" ut av byen når de skal på do! Urenheten rundt kvinner med mensen er heller ikke den samme i dag. Mange av "reglene" i GT handler om hygene. Og vi har helt andre forhold i dag enn man hadde på den tiden!

~Maja~

PS:
Du snakker om "(...) det nye budet de ti bud. Hallo! "Du skal elske din neste"..."
Det er TO likestilte bud!
[link=http://bibelen.no/refs.aspx?head=1&book=MAT&chapter=22&verse=34&lang=1&trans=2]De to store bud[/link] 
 (34) Da fariseerne hørte at han hadde stoppet munnen på saddukeerne, kom de sammen. (35) Og en av dem, en lovkyndig, spurte for å sette ham på prøve: (36) «Mester, hvilket bud er det største i loven?» [link=http://bibelen.no/refs.aspx?book=MAT&chapter=22&verse=37&lang=1&trans=2](37)[/link] Han svarte: «' Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand.' (38) Dette er det største og første bud. [link=http://bibelen.no/refs.aspx?book=MAT&chapter=22&verse=39&lang=1&trans=2](39)[/link] Men det andre er like stort: ' Du skal elske din neste som deg selv.' (40) På disse to budene hviler hele loven og profetene.»

(Min utheving med fet skrift, den kursive uthevingen var der.)
Slik jeg kan se er det 2 bud her.

Joda, men er du med på tankegangen min? At alle de ti bud opphørte ikke å eksistere, men ble skviset sammen inn i "Du skal elske din neste"?

Jada, de har blitt oppsummert i de to store budene der! =)

Ps: På bibelskolen lærte vi at vi ikke skulle tolke bibelen i det hele tatt. Vi skal lese det slik det står. (Og med det mente læreren at grunnen til at det er så mange kristne religioner i verden er fordi folk har valgt å tolke biblen på sin måte)

Ja, jeg er klar over det. Og en skal selvsagt være forsiktig med å tolke for mye. Men det sier jo seg selv det der med å ta med spaden ut av byen for så å grave et hull for å drite! Er du på speidertur f.eks. er det jo noe helt annet. Det ble gitt mange råd (regler) i GT fordi kunnskapsnivået var lavt. Før i tiden gikk man jo fra et lik og over i fødeavdelingen uten å vaske hendene! Da den første mannen foreslo håndvask ble det jo bare ledd av. Det ville vi jo aldri drømt om i dag! Synes det sier litt om hvordan forholdene var den gang. Jeg tror det var rett og slett Guds måte å "ta vare på" menneksene den gangen, -passe på at de ikke ble syke.

Nå skal det nok sies at jeg liker best Jesu eksempel. Jeg synes det er mest spennende å forholde meg til eksemplene som blir gitt i Bibelen. Jesus kommer jo faktisk og "bryter reglene" i følge fariserene. De viser jo at de var veldig "firkanta"... Men for all del! En skal ikke overanalysere eller tolke etter eget ønske!!!!! -da kan vi nesten like greit finne opp noe selv...

~Maja~

Jeg er bare nysjerrig:
Sier "Rachels tårer" deg noe?

Det sier ikke meg noe....
-burde det det???

~Maja~

Back
Topp