Refluks

Tutti-frutti

Flørter med forumet
Andre som er veldig plaget av sure oppstøt og kanskje har gode tips? Jeg har slitt med det i mange uker, men den siste uken har det blitt markant verre (er 26 uker). Sover med hevet overkropp og tar protonpumpehemmer i samråd m lege, som hjelper på smertene. Men hver natt våkner jeg av at jeg har halsen full av oppkast nesten med en gang jeg har sovnet, som om magen bare presser det opp når jeg blir avslappet. Jeg er ikke kvalm men kaster ofte opp idet jeg våkner bare fordi jeg hoster og brekker meg så. Det er veldig klaustrofobisk og er redd for å inhalere det :S

Tips, erfaringer eller bare ren sympati tas imot med takk!

Andre som er veldig plaget av sure oppstøt og kanskje har gode tips? Jeg har slitt med det i mange uker, men den siste uken har det blitt markant verre (er 26 uker). Sover med hevet overkropp og tar protonpumpehemmer i samråd m lege, som hjelper på smertene. Men hver natt våkner jeg av at jeg har halsen full av oppkast nesten med en gang jeg har sovnet, som om magen bare presser det opp når jeg blir avslappet. Jeg er ikke kvalm men kaster ofte opp idet jeg våkner bare fordi jeg hoster og brekker meg så. Det er veldig klaustrofobisk og er redd for å inhalere det :S

Off, det høres ikke noe godt ut :Heartred Jeg har også en del og veldig intens til tider, men ikke slik du forklarer, så for meg funker det med gaviscon når det er behov for det. Har dessverre ikke noen gode tips. Håper det blir litt bedre for deg :love7

Hvilken medisin bruker du? Jeg har veldig god erfaring med Omeprazol - vet ikke om det kan være forskjell på slike typer protonpumpehemmere, kanskje du kan få prøve en annen type?:think005

Hørtes virkelig ikke noe godt ut å ha det sånn!

Hvor lang tid før du legger deg spiser du da? Og når tar du medisinene? Og hvilke/dosering?

Det høres virkelig ikke godt ut. Kan godt forstå du kjenner på klaustrofobi. Jeg har ikke hatt i nærheten like store plager som deg, men har hatt irritabel tarm i mange år, og har gjort endringer i kosten pga det.

Min erfaring er et små måltid med ca 3-5 timers mellomrom, drikke godt med vann gjennom dagen, og være ferdig med siste måltid senest 3 timer før leggetid hjelper.
Unngå sterk mat, veldig krydret mat, mye sukkerholdig mat, og kaffe. Jeg spiser heller ikke hvetemel, men bruker speltmel og havremel istedenfor.
Jeg drikker også et 1/2 glass Biola hver morgen, og et par glass med h-melk gjennom dagen. Og passer på å få i meg masse grønnsaker og epler.

Jeg klarer meg også med gaviscon slik som @Julie<3

Både Nørs-appen og babyverden har artikler om halsbrann, med flere tips og råd. Håper du finner noe som hjelper for deg :Heartred

Har spist rundt kl19-20 og legger meg ca kl23. Tar 40mg omeprazol hver morgen, og så en tablett novaluzid idet jeg legger meg.
Da hadde jeg kanskje heller forsøkt å tatt den på kvelden. Den skal jo fungere i 24 timer men effekten er jo alltid sterkest noen timer etter inntak <3

Jeg har slitt mye med det og fikk resept på noen tabelltoer av legen, tok en pille om morgenen og den holdt ut dagen/natten.
Så snakk med legen din, var også mye billigere enn de man får kjøpt uten resept :)

Jeg har slitt mye med det og fikk resept på noen tabelltoer av legen, tok en pille om morgenen og den holdt ut dagen/natten.
Så snakk med legen din, var også mye billigere enn de man får kjøpt uten resept :)
Har gjort det ja, men takk for tips :D og enig, de reseptfrie er sykt mye dyrere! Særlig når man må ha nesten en pakke om dagen for å holde plagene i sjakk

Veldig mange som bruker medisiner for refluks tar det på kvelden ☺️
Ja, jeg har byttet over til kveldstid nå. Men problemet mitt er egentlig ikke magesyren lengre, de har medisinen holdt i sjakk så det er ikke smertefullt lengre. Problemet er bare at mageinnholdet fortsatt flyter opp i hals og svelg hver gang jeg sovner, selv om det ikke er syre i det. Tror ikke syredempende hjelper så veldig på det uansett :/

Ja, jeg har byttet over til kveldstid nå. Men problemet mitt er egentlig ikke magesyren lengre, de har medisinen holdt i sjakk så det er ikke smertefullt lengre. Problemet er bare at mageinnholdet fortsatt flyter opp i hals og svelg hver gang jeg sovner, selv om det ikke er syre i det. Tror ikke syredempende hjelper så veldig på det uansett :/
Uff. Det høres virkelig ikke godt ut.
Har du prøvd å spise tidligere på kvelden, og la det siste måltidet være et lite måltid?
Det er også anbefalt å sove med hodet hevet, altså sove med flere puter, slik at du ikke ligger flatt.

Uff. Det høres virkelig ikke godt ut.
Har du prøvd å spise tidligere på kvelden, og la det siste måltidet være et lite måltid?
Det er også anbefalt å sove med hodet hevet, altså sove med flere puter, slik at du ikke ligger flatt.
Nei det er virkelig ubehagelig og ekkelt. Nå prøvde jeg noe nytt igår og fastet fra kl18:30. Og det fungerte! Ingen oppkast i søvne inatt, og jeg fikk endelig sove litt for første gang på lenge! Såååå deilig. Jeg er egt glad i litt snacks på kveldstid, men det går veldig fint uten når jeg vet hva alternativet er :laughing002

Back
Topp