Refluks / Reflux

ToTette

Elsker forumet
Februarlykke 2016
Noen her med barn som har påvist reflux? Vurderer å ta med mini til legen for å høre om han kan ha det. Men sjekker de for sånt når de er så små som 2 mnd eller sier de vent å se/avviser det med at det kan være gulp?

Min ble henvist til barnelege for sjekk i dag av legen på helsestasjon. Nå har vi sett det an i 7 uker, så nå sa jeg at jeg nekter å gå lengre. For er det noe som kan fikses/medisineres så vil jeg vite det nå, ikke etter enda 4-5 mnd uten søvn.

Ene min hadde det. Det er 7 år siden nå. Den gangen var det nedre grense på 6 mnd for å sjekke om det var reflux. Fikk råd av legen for hvordan forebygge frem til dess. På 6mnd dagen hadde vi time hos fastlegen som henviste oss til Haukeland. Vi fikk time til utredning kjapt, og gjennomførte en kontroll og fikk konstantert reflux og fikk medisiner mot dette. Testen var måling av syreskader og hvor mye/ofte oppkast mener jeg. Det var en slange gjennom nesen og ned i magesekken. Måtte gå med den i x antall timer. 48 timer tror jeg..vi var ikke på sykehuset under denne testen, vi skulle leve som normalt. Var fryktelig å ta den slangen ned. Glemmer det aldri :( Og var ikke lett å passe på at den lå riktig hele tiden pga klåfingrer ;)
Ring fastlegen og få time og snakk med han. Kan jo hende de tester før nå. Men vær forberedt på at du kanskje må vente til 6mnd alder.

Junior fikk påvist reflux samt bløtt strupehodet. Og snuppa stille reflux.
Hva tenkte du på? Hvilke symptomer har lille?
Som regel gjør de ingenting med det med mindre baby har dårlig vektoppgang. Men hvis du tenker i form av medisinering har det en bakside.
Man får gjerne medisiner mot sure oppstøt som demper syreproduksjonen, og man vil nok merke at symptomene ikke er så plagsomme lengre. Men problemet er jo at det ikke hjelper å undertrykke symptomer, da årsaken, eller sykdommen, fremdeles er der. Og hva skjer når man gir en medisin som demper eller hindrer syreproduksjonen? Magesyren har jo en viktig funksjon. Opptak av næring fra maten vi spiser starter allerede i magesekken, og magesyren hjelper til med fordøyelsen, og er nødvendig for at vi skal kunne ta opp viktige næringsstoffer. Magesyren tar også livet av bakterier, virus og sopp som finner veien ned i magen, og uten dette forsvaret er sjansen større for skumle infeksjoner.

Kan lese mer her om du vil:
https://naturlignok.wordpress.com/2015/05/24/baby-reflux/

Last edited:
Vi mistenker at vår lille har refluks. På sykehuset der vi er innlagt nå er de også veldig åpne for det. Hun går ikke tilfredsstillende opp i vekt og gulper og myyyye av maten. De sier at de ofte utreder så små (7 uker) for det her hvertfall. Det gjør de ved å måle ph i svelget i ett døgn med en sondre. Men apparatet som skal tilkobles sonden er det laang venteliste på og det kan derfor ta 1 måned eller 2 før man får utført undersøkelsen etter man har søkt sier de. Så er ikke "bare bare". De sier også at refluks hos så små ikke behandles med mindre vektoppgangen er dårlig/vektnedgang som trolig grunnes refluksen.

Vi har nå begynt med gaviscon til vår lille etter måltid for å se om det hjelper for ikke at så mye skal komme opp igjen. Dette er visst noe av behandlingen mot refluks de gjør her borte, så det behandles altså nå som om det er refluks for å se om det hjelper for henne.

De sier her at alle barn gulper, men at man ikke skal kunne ta i ungen nesten etter måltid og må sitte helt stiv med henne i oppreist stilling hvis ikke vælmer det ut av henne, er ikke normalt. Vi har også litt dilemma på sykehuset for hun har en del mageubehag virker det til. Vi prøver jo å få henne til å IKKE gulpe. Men når hun raper, så gulper hun. Og hvis hun først har gulpet 1 gang er det som om man skrudde på en bryter. Da er det gulp gulp gulp gulp - gjerne 4-5-6 ganger med MYE som kommer opp. Hun trenger jo å få opp luften for å slippe magevondt, men hun klarer ikke rape uten at det begynner å komme masse opp.. Så det er litt pest eller kolera her.

Back
Topp