Refluks og oppkast

Helenemor

Forelsket i forumet
Sensommerbarna 2016
Hei,
Jeg lurer på om noen har noen erfaringer de kan dele? Min lille blir 6 mnd i morgen. Vi begynte med fast føde for noen uker siden,da han ikke har tilfredsstillende vektoppgang. Når han var mindre, fra 2 uker til ca 4 mnd, har han gulpet mye,både opp i munnen og ned igjen,og ordentlig,altså ut av munnen. Han gulper mindre nå,men disse oppstøtene har han fortsatt med. Han sover forferdelig dårlig,og veldig lite sammenhengende. Nå etter å ha fått fast føde i noen uker, har han plutselig begynt å kaste opp. Dette kan komme i forbindelse med måltider,en stund etterpå,det kan skje når han kun får mm (ammer ved siden av)... i grunn når som helst. Jeg vet jo i grunn at han har stille refluks,og begynner å bli veldig redd for at han skal utvikle spisevegring og få senskader i spiserøret. Jeg har vært hos privat barnelege tidligere (fikk beskjed om at refluks var normalt),og venter nå på time på sykehuset. Men hva gjør jeg i mellomtiden? Hvordan skal jeg kunne gi lille mat uten at han forbinder det med smerte og oppkast? Er helt rådvill for tiden, og psykisk utslitt da jeg heller ikke sover omtrent. Noen med lignende erfaringer? Noen tips?
På forhånd, tusen takk! (Denne tråden er publisert flere steder her på forumet for å kanskje finne noen som har noen råd).

Jeg ville nok kontaktet sykehuset. Jeg dro på legevakten når min var 4 mnd pga reflux. Ble lagt inn på sykehuset og undersøkt det meste. Fikk beskjed om å ta kontakt med fastlege for medisiner hvis han ble verre. Der ble han og når han var 5 mnd så fikk han nexium. Han er nå 13 mnd og får det enda. Min kaster opp magesyre og hadde utrolig sår hals før han fikk medisin. Han gulpet aldri opp mat men gikk ned I vekt siden han ikke ville spise pga sår hals. Man må nesten bare mase. De skjønner ikke hvor stort problemet er før man maser om det. Når man ikke sier noe så trur jo sykehuset at alt er fint.

Jeg ville nok kontaktet sykehuset. Jeg dro på legevakten når min var 4 mnd pga reflux. Ble lagt inn på sykehuset og undersøkt det meste. Fikk beskjed om å ta kontakt med fastlege for medisiner hvis han ble verre. Der ble han og når han var 5 mnd så fikk han nexium. Han er nå 13 mnd og får det enda. Min kaster opp magesyre og hadde utrolig sår hals før han fikk medisin. Han gulpet aldri opp mat men gikk ned I vekt siden han ikke ville spise pga sår hals. Man må nesten bare mase. De skjønner ikke hvor stort problemet er før man maser om det. Når man ikke sier noe så trur jo sykehuset at alt er fint.

Takk for svar. Vi har vært på legevakten flere ganger,sist natt til i går,da magen til lille vrengte seg helt. Får bare beskjed om at "det er normalt i den alderen". Får kontakte fastlegen igjen og eventuelt sykehuset.

Har han ikke fått medisiner? Pleier å gi effekt når de starter på det. Vår første var slik du beskriver, fryktelig slitsomt. Og det hjelper ikke å høre at det bare er normalt. Håper dere får en skikkelig utredning og en bedre oppfølgning. Lykke til!

Har han tegn på betennelse i spiserøret, i og med at du er bekymret for senskader? Refluks er jo normalt, men skal avta de første månedene.

Først og fremst hadde jeg ringt barnelegen som sier det er refluks, å forklart det du gjør her. Jeg har ei på 1 år, som hadde betennelse i spiserør, hals og nese i 4 måneder før hun fikk diagnosen. 38 i feber konstant. Alle trodde hun hadde astma. God vektoppgang. Men her fikk vi prøve Nexium, for å se om symptomene forsvant, og det gjorde det, med en gang. Ingen snørr, ikke mer slim, ikke like mye hyling, noe bedre netter (oppstøtene stopper ikke, men de er ikke like sure). Hva er grunnen til at dere ikke har fått medisiner enda? Ville kontaktet barnelegen og spurt om dere kunne få prøve mens dere venter på sykehuset.... Venter dere på ph-måling? Vi fikk diagnose på grunnlag av tydelige symptomer på betennelse, som forsvant ved testing av Nexium. Gaviscon kan også prøves, avhengig av hvor kraftig refluksen er. Den legger et gelelag på toppen av mageinnholdet, og hindrer mageinnhold og komme opp. Fungerer dog ikke på kraftig refluks. I mellomtiden burde du heve hodeenden på senga, det kan bidra godt :-)

Det finnes en fin gruppe på facebook med mye kunnskap og råd: Foreldre til barn med refluks - der vil du kunne få mye gode svar.

Og stå på ditt! Det finnes legenavn i refluksgruppa på Facebook, som er anbefalt av oss som har barn med refluks. Desverre tar en del leger dette for gitt :-( Vår er som sagt 1 år, hun fikk Nexium da hun var 9 mnd. Og trenger det nok lenge. Hun har kraftig refluks, og de håper det skal roe seg det neste året.

Og stå på ditt! Det finnes legenavn i refluksgruppa på Facebook, som er anbefalt av oss som har barn med refluks. Desverre tar en del leger dette for gitt :-( Vår er som sagt 1 år, hun fikk Nexium da hun var 9 mnd. Og trenger det nok lenge. Hun har kraftig refluks, og de håper det skal roe seg det neste året.

Takk for svar. Har vært inne på gruppen du snakker om, og har også vært hos en barnelege som nevnes der. De klippet tungebåndet hans,og det hjalp noe,men hjelper ikke nå lenger. Der fikk jeg også høre at han "ikke virket som et refluksbarn",hva nå enn det betyr.. han har ikke betennelse så vidt jeg vet,vanskelig å si igrunn. Han gråter sjelden, så jeg vil ikke tro det. Men alle vet jo at det ikke er bra med oppstøt konstant og oppkast annenhver dag. Ingen barnelege som har sagt at det er refluks, men han har igrunn alle symptomer utenom den kraftige hylingen. Vi har vært i kontakt med fastlege nå sist,og venter derfor på time på sykehuset. Men jeg må visst ta kontakt igjen og fortelle akkurat hvor ille det er nå,så kanskje det blir litt fortgang i tingene..
Takk! Skal bite tennene sammen og forhåpentligvis få orden på dette..

Har han ikke fått medisiner? Pleier å gi effekt når de starter på det. Vår første var slik du beskriver, fryktelig slitsomt. Og det hjelper ikke å høre at det bare er normalt. Håper dere får en skikkelig utredning og en bedre oppfølgning. Lykke til!
Nei,vi har vært hos en privat barnelege og klippet tungebåndet, på legevakten noen ganger og hos fastlegen. Siste nå var fastlegen som henviste videre til sykehuset,venter på time der. Ja,vi får se hva legen sier. Jeg ønsker igrunn ikke å medisinere han med mindre det er virkelig nødvendig,så jeg håper igrunn på mer naturlige løsninger..
Nei,fy søren så lei jeg er av å høre det!
Tusen takk! :)

Takk for svar. Har vært inne på gruppen du snakker om, og har også vært hos en barnelege som nevnes der. De klippet tungebåndet hans,og det hjalp noe,men hjelper ikke nå lenger. Der fikk jeg også høre at han "ikke virket som et refluksbarn",hva nå enn det betyr.. han har ikke betennelse så vidt jeg vet,vanskelig å si igrunn. Han gråter sjelden, så jeg vil ikke tro det. Men alle vet jo at det ikke er bra med oppstøt konstant og oppkast annenhver dag. Ingen barnelege som har sagt at det er refluks, men han har igrunn alle symptomer utenom den kraftige hylingen. Vi har vært i kontakt med fastlege nå sist,og venter derfor på time på sykehuset. Men jeg må visst ta kontakt igjen og fortelle akkurat hvor ille det er nå,så kanskje det blir litt fortgang i tingene..
Takk! Skal bite tennene sammen og forhåpentligvis få orden på dette..

Ta kampen, selvom du er sliten. Vi løp ned lege og legevakt grunnet slim, og trøbbel med pust på natt... Men så lenge lungene var fine ble vi sendt hjem igjen. Alle refluksbarn er forskjellige, så det er jo en uheldig kommentar fra dems sin side! Nei, oppkast og oppstøt i lengre tid burde sjekkes, enig med deg. Ikke alle hyler heller.... Vår gjorde det, men hun hadde vondt. Med medisiner gråter hun for "vanlige" ting for det meste. Jeg får vondt av deg, det er så slitsomt når det står på... Og når helsevesenet går sakte samtidig. Spør om de har planlagt en ph-måling. Ikke alltid det er nødvendig, men da kan de se antall reflukser i døgnet, både sure og ikke sure. Kanskje du får de på lag da.... Men ring legen [emoji173] Si at det ikke går mer. Kanskje du får prøve medisiner for å se om det blir bedre.

Ta kampen, selvom du er sliten. Vi løp ned lege og legevakt grunnet slim, og trøbbel med pust på natt... Men så lenge lungene var fine ble vi sendt hjem igjen. Alle refluksbarn er forskjellige, så det er jo en uheldig kommentar fra dems sin side! Nei, oppkast og oppstøt i lengre tid burde sjekkes, enig med deg. Ikke alle hyler heller.... Vår gjorde det, men hun hadde vondt. Med medisiner gråter hun for "vanlige" ting for det meste. Jeg får vondt av deg, det er så slitsomt når det står på... Og når helsevesenet går sakte samtidig. Spør om de har planlagt en ph-måling. Ikke alltid det er nødvendig, men da kan de se antall reflukser i døgnet, både sure og ikke sure. Kanskje du får de på lag da.... Men ring legen [emoji173] Si at det ikke går mer. Kanskje du får prøve medisiner for å se om det blir bedre.
Ja,absolutt, det må jeg jo bare. Ja,uff,det er grusomt.. her har det heldigvis kun skjedd to ganger at han har hatt pustestopp grunnet slim. Kan ikke se for meg hvordan det er å ha en baby som sliter med det jevnlig!
Ja,er det jeg tenker også. Nei,han er jo verdens blideste, så jeg er utrolig heldig. Bare vondt å se at han sliter sånn!
Uff,stakkars liten.. Så bra at de lindrer da! Ja,jeg synes det er utrolig hva man skal godta som "normalt" for disse små.. Blir veldig vanskelig å nyte babytiden når lillingen ikke har det bra (lille gråt mye de første månedene, men gjør omtrent ikke det nå lenger).
Tusen takk for gode råd og støtte :Heartred

Ja,absolutt, det må jeg jo bare. Ja,uff,det er grusomt.. her har det heldigvis kun skjedd to ganger at han har hatt pustestopp grunnet slim. Kan ikke se for meg hvordan det er å ha en baby som sliter med det jevnlig!
Ja,er det jeg tenker også. Nei,han er jo verdens blideste, så jeg er utrolig heldig. Bare vondt å se at han sliter sånn!
Uff,stakkars liten.. Så bra at de lindrer da! Ja,jeg synes det er utrolig hva man skal godta som "normalt" for disse små.. Blir veldig vanskelig å nyte babytiden når lillingen ikke har det bra (lille gråt mye de første månedene, men gjør omtrent ikke det nå lenger).
Tusen takk for gode råd og støtte :Heartred

Hvis han har hatt pustestans, så ville jeg tatt det opp med legen. Det er jo en god indikasjon. Vi har kun hatt 1 pustestans da hun var 6 uker gammel, men ellers så har det kun handlet om at det har vært umulig for henne å ligge ned å puste godt, fordi hun har tetnet til så ekstremt. Ille nok det altså, men heldigvis ikke flere alvorlige pustestans. Ho vi har er blid og sosial ho også, men fryktelig irritabel, og veldig sår... Når hun skrek før medisinering så gurglet det i halsen henne pga. slim. Jeg forstår veldig godt at du synes det er vondt å se han sånn <3 Det skal jo ikke være slik... Dessverre er det tidvis vanskelig å nå igjennom med disse små. Vår hadde lyskebrokk, og skrek som en gal i mange uker.. Vi løp ned legevakt, og fikk åpen retur til akutt for å dytte det på plass. Men alle nektet for at hun hadde vondt. Så ble hun hentet av ambulansen fordi eggstokken lå i klem! Det kunne vært unngått, om man ble hørt.... Huff, forstår deg godt. Det er ikke lett å nyte, når man selv vet at noe ikke stemmer... Kontakt legen på ny, og gjerne luft at dere kunne tenke dere å prøve medisiner for å se om det har effekt.

Back
Topp